הטבח בפלורידה

טראמפ הורה על איסור מכירת משפר נשקים

מתקן ה-Bump Stock נאסר למכירה בארה"ב על ידי הנשיא האמריקני זאת בתגובה לטבח בשבוע שעבר בבית הספר בפלורידה. ההתקן שנאסר מאפשר ירי מהיר יותר (בעולם)

ה-Bump Stock (צילום: מתוך thetruthaboutguns)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, חתם אמש (שלישי) על מזכר המורה למשרד המשפטים האמריקני לאסור את השימוש במשפרי ביצועים מסוימים לכלי נשק כגון ה-Bump Stock, ששימש את הרוצח סטיבן פאדוק שטבח בשנה שעברה ב-59 בני אדם בלאס וגאס.

החתימה על המזכר מגיעה כצעד המעשי הראשון שנוקט טראמפ לצמצום הסכנה לאירועי ירי המוניים מאז הטבח בבית הספר בפלורידה שבו נרצחו בשבוע שעבר 17 בני אדם ביניהם 14 תלמידים צעירים על ידי תלמיד לשעבר שנזרק מבית הספר. עם זאת, מדובר בצעד שקודם בקונגרס עוד לפני כן, ולא מדובר במגבלה משמעותית על נשיאת כלי נשק והפצתם.

ה-Bump Stock הוא אביזר המורכב על רובה אוטומטי-למחצה ומאפשר לירות בו במהירות קרובה לזו של נשק אוטומטי של ממש, האסור למכירה גם בארה"ב. במקור הוא פותח כדי להקל על אנשים בעלי מוגבלויות לירות ברובה, אבל הטבח בלאס וגאס הראה כי בעזרת ההתקן הזה מסוגל היורה "לרוקן" מחסנית גדולה שלמה בתוך שניות אחדות מה שהופך את הנשקים ליעילים יותר.

ה-Bump Stock קיים בשוק כלי הנשק האמריקני פחות מעשור. הממשל האמריקני אישר את מכירתו בשנת 2010 אחרי שקבע כי הוא אינו מפר את החוק הפדרלי. ההתקן מחליף למעשה את קת הרובה ב"מדרגת תמיכה" המכסה את פתח ההדק. בעזרת ההתקן גורם הרֶתַע לרובה לנוע שוב ושוב קדימה ואחורה – ולהדק להיסחט שוב ושוב על-ידי האצבע. פירוש הדבר הוא שהאצבע היא זו שסוחטת את ההדק לצורך כל פליטת כדור, ולכן כלי הנשק עדיין נחשב אוטומטי-למחצה, ולפיכך חוקי.

על הרכישה של כלי נשק אוטומטיים-לגמרי הוטלו הגבלות חמורות מאוד בארה"ב מאז שנות ה-30, ובשנת 1986 תוקן החוק כך שעל אזרחים נאסר להחזיק ברשותם מקלע – חוץ ממקלעים שיוּצרו קודם לכן ונרשמו על פי חוק. לכן ניסו חברות הנשק למצוא פתרונות מתוחכמים, ולאורך השנים נעשו ניסיונות רבים מאוד לפתח התקנים שישפרו את יעילות כלי הנשק המותרים בחוק – אבל אף אחד מהם לא היה יעיל כל כך כמו ה-Bump Stocks.

לא ידוע כמה התקנים כאלה נמכרו בארה"ב. המכירות של כלי נשק ואביזרים מסוימים צומחות בדרך כלל אחרי כל אירוע ירי גדול הפוקד את ארה"ב, ובתעשיית הנשק האמריקנית דיווחו שזה מה שקרה גם ל-Bump Stocks אחרי הטבח בלאס וגאס שהיה סוג של "פרסומת" להתקן.

טראמפ מצוי במלכוד פוליטי בעניין זה, המפלגה הרפובליקנית מזוהה עם איגוד הרובאים הלאומי, שהוא הלובי החזק ביותר בארה"ב ומונע הטלת הגבלות משמעותיות יותר על נשיאת כלי נשק, והנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ נמנע אחרי הטבח מלומר שיפעל להטלת הגבלות חדשות כאלה. אפילו קודמו, אובמה לא הצליח לפעול כנגד הארגון למרות ששאף לכך מאד.

בשבת ביקר טראמפ פצועים מאירוע הירי - ונמנע מלהתייחס לבעיית הנשק. אתמול מסר הבית הלבן שטראמפ תומך בשיפור בדיקות הרקע הנערכות לאמריקנים שרוכשים נשק זאת כדי למנוע מצב בו אנשים עם בעיות נפשיות מוכחות מחזיקים בכלי נשק קטלניים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר