כבוד בזכות השבת

היעדרות הרבנים מהטקס לכבוד המלך שנערך בשבת - והכבוד לו זכו בגללה

בשנת 1932 הגיע האמיר פייסל לביקור בירושלים ביום שבת. רבני התקופה הוזמנו לאירוע לכבודו, אולם נעדרו בשל כבודה של השבת. מסתבר שזה דווקא מה שהרשים את המלך (חרדים)

מישאל לוי | כיכר השבת |
האמיר פייסל (צילום: נחלת הכלל)

בשנתיים האחרונות, עלו לא אחת לכותרות נושא שמירת השבת וניסיונות המפלגות החרדיות להעביר חוקים שונים שישמרו על כבודה של שבת המלכה. כעת, מסמכים שהגיעו ל"כיכר השבת" מציגים את הכבוד שהעניקו לה רבני ארץ ישראל בתקופה שקדמה להקמת המדינה, והכבוד שזכו לו בשל כך כך ממנהיגים בינלאומיים.

בשנות ה-20 של המאה הקודמת, שימש האמיר פייסל כשליט סוריה. בשנים שקדמו להמלכתו, קיים האמיר קשרים עם לא מעט דמויות יהודיות, בהן אף חיים וייצמן ויהודים מוכרים בארצות ערב. לאחר הצהרת בלפור, פייסל אף הודיע כי הוא מכיר בכך שליהודים זכות לבית לאומי בארץ ישראל. אלא, שלאחר מספר שנים התרחש מרד בסוריה, במהלכו הודח האמיר פייסל שעבר בהמשך לעיראק.

בשנת 1932, הגיע פייסל לביקור בירושלים, מעמד אליו הוזמנו הדמויות הבכירות בהנהגה התורנית בארץ ישראל באותם ימים, בהם הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זצוק"ל והגאון הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצוק"ל. שני הרבנים הוזמנו בכדי לקבל את פניו כנציגים רשמיים של העם היהודי בארץ ישראל.

אלא, שהמלך הגיע לביקור בעיצומו של יום שבת, מה שמנע מהרבנים - שחלקו דעות שונות בלא מעט נושאים שעמדו באותם ימים על סדר היום הציבורי של היהדות הדתית בארץ ישראל - להגיע למעמד.

מכתבו של הרב זוננפלד לאמיר (באדיבות בית הרב קוק)

במקום הגעה לטקס, שלחו הרבנים מכתבים מיוחדים לאמיר, בהם העניקו לו מחד את הכבוד המתבקש, אך מאידך שמרו על כבודה של השבת. היעדרות הרבנים מהטקס בשל שמירת השבת, הביאה את האמיר לבקר בהפתעה בבית הרב קוק למחרת השבת, תוך שהוא אומר, על פי העדויות: "אם הרב לא יכל להגיע בגלל מצוות אלוהיו החלטתי שאני אגיע לבקר את הרב".

במכתבו של הרב זוננפלד, שהתגלה במסגרת מחקר שנערך לאחרונה, הוא כותב לאמיר כי בשל מצב בריאותו הוא לא יוכל ללכת רגלית ביום שבת, מה שמונע ממנו להגיע למקום. בסיום המכתב, מברך הרב זוננפלד זצ"ל את האמיר ש"מלך מלכי המלכים ברחמיו יפרוש עליו ועל ממלכתו את סוכת שלומו".

במכתבו של הרב קוק לאמיר נאמר: "אדוני המלך, ברגשי הכבוד הנשגבים מאד הנני מתכבד להגיש לפני כס מלכותו הרוממה, את הבעת ברכתי, וברכת היהדות הארצי-ישראלית כולה, לרגלי הופעת הוד מלכותו בעיר הקודש. תהיה ברכת השם יתברך לעד על הוד מלכותו, ובהופעתו תופיע ברכת השלום ממקור הברכות מאת האלקים הרחמן על כל יושבי ארצנו הקדושה, אמן. עבדו הנאמן המתכבד למסור לו את מעמקי הברכה בכל הדרת הכבוד וההכנעה הנאמנה".

מכתבו של הרב קוק לאמיר (באדיבות בית הרב קוק)
(באדיבות בית הרב קוק)
(באדיבות בית הרב קוק)

"נ.ב." הוסיף הרב קוק, "מפני קדושת יום השבת והחג הקדוש, לא יכולתי לצערי הגדול להתכבד לפגש את הוד מלכותו, על הרכבת".

אברהם טייץ, מנהל חינוכי בבית הרב קוק אמר ל"כיכר השבת": "אנחנו שמחים על החשיפה הזו, פנינו לחשוף את יחסו של הרב קוק לנושא השבת. גם בסיורים ובכנסים שאנו מקיימים אנחנו שמים דגש לנושאים האקטואליים, ובוודאי לנושא השבת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר