הטרור של בוקו חראם

76 נערות בית ספר שוחררו מהשבי בניגריה

ארגון הטרור בוקו חראם חטף שוב 91 נערות בית ספר במדינה האפריקאית. 76 מהן הוחזרו על ידי הצבא הניגרי לאחר מבצע חילוץ צבאי בו ככל הנראה נהרגו שתיים מהנערות (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חלק מהנערות ששוחררו (צילום: מתוך טוויטר)

צבא ניגריה חילץ הלילה (חמישי) 76 תלמידות בית ספר שנעלמו במתקפה של בוקו חראם במדינת המחוז יובה שבצפון-מזרח המדינה, ולפי כמה דיווחים נחטפו על ידי הארגון. גורמי ממשל ותושבים מקומיים ציינו שהצבא החזיר בנוסף שתי נערות הרוגות, אך לא ציינו את סיבת המוות.

ככל הנראה מדובר באירוע החטיפה הגדול ביותר מאז חטף ארגון הטרור יותר מ-270 תלמידות בית ספר מהעיירה צ'יבוק ב-2014, חטיפה שעוררה סערה עולמית והעלתה לתודעה את המלחמה בניגריה הנמשכת מזה תשע שנים.

76 הנערות שחולצו הוחזרו לכפר דפצ'י שבו אירעה המתקפה. קודם לכן סיפרו כמה גורמים לסוכנות הידיעות רויטרס כי 91 נערות נעלמו באירוע, כך שייתכן שחלקן עדיין לא שבו. "כולם חוגגים את שובן של הנערות בשירים ובשבחים לאלוקים", אמר באבאגאנה עומאר, אחד ההורים שבנותיהם נעלמו. "החדשות הרעות היחידות הן ששתי ילדות מתו ואין הסבר לכך".

עדי ראייה סיפרו כי המחבלים מארגון הטרור בוקו חראם הגיעו למקום לפני יומיים במשאיות, לבושים במדי צבא וחמושים ברובים. המחבלים הגיעו לבית הספר ופתחו בירי ללא הבחנה. תלמידות ומורות ברחו לכל עבר, וחלקן התחבאו במהלך הלילה בשיחים – ורק אחר כך חזרו הביתה.

נשיא ניגריה, מוחמדו בוחרי, שלח את שרי החוץ וההגנה שלו לאזור כדי לבחון את המצב. "ראיתי ילדות בוכות, מייבבות, על כלי רכב, הן צעקו לעזרה", סיפר עד ראייה מהכפר גומסה הסמוך. הוא סיפר כי פעילי הארגון הכריחו אותו להסביר להם כיצד להימלט מהמקום – ואז שחררו אותו.

הבלגן וחוסר הארגון במדינה האפריקאית אפשרו למשטרת ניגריה והאחראי על החינוך באזור החטיפה להכחיש תחילה את הדיווחים. מפקד משטרת יובה טען כי שום ילדה לא נחטפה: "הם ירו ואז נסעו מכאן. בלילה הם חטפו שלושה אנשים בכפר גיידאם". אבל הורים הזועמים ועדי ראייה סיפרו לכלי תקשורת בעולם שהבנות נעדרו. כמה הורים סיפרו כי גורמים ברשויות המקומיות איימו עליהם שלא לספר לאיש שאכן הייתה חטיפה.

הממשלה המקומית של מחוז יובה הוציאה בהמשך הודעה ובה אישרה כי הצבא אכן חילץ לפחות חלק מהתלמידות מידיו של ארגון בוקו חראם.

יותר מ-20 אלף בני אדם נהרגו מאז תחילת המרידה של ארגון בוקו חראם ב-2009. יותר משני מיליון איש נעקרו מבתיהם.

מתוך כ-270 תלמידות שנחטפו מבית הספר בצ'יבוק באפריל 2014 כ-100 עדיין נמצאות בשבי. השאר ברחו או שוחררו בהסכמי חילופי שבויים. בחודש שעבר פרסם בוקו חראם סרטון שבו נראות לדבריו כמה מהחטופות בשבי – וטען כי הן אינן רוצות לשוב הביתה. ארגוני סיוע אומרים שבוקו חראם חטף לאורך השנים עוד אלפי בגירים וילדים.

כזכור, השבוע שוחרר גם אזרח ישראלי שנחטף תמורת כופר בניגריה ולאחר שמעסיקו שילם לחוטפים כמה עשרות אלפי דולרים הוא שוחרר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר