60 שנה אחרי

נחשף: היחידה שעקבה אחרי המרוקאים

בארכיון המדינה נחשפו חומרים מטרידים שמלמדים על ההתנהלות הדיקטטורית של אנשי מפא"י, עשור לאחר הקמת המדינה, והחשש שלהם מפני הפיכה "מרוקאית" (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הפגנה בואדי סאליב (צילום: משטרת ישראל)

את המחלקה היהודית בשב"כ כולם מכירים, אבל האם שמעתם על המחלקה המרוקאית במשטרה? אחרי מהומות ואדי סאליב בחיפה בשנת 1959, שם הפגינו עולים מצפון אפריקה בדרישה נוקבת שהאפליה כלפיהם תיפסק, הקימה המשטרה יחידת מודיעין מיוחדת שנועדה לפעול בקרב העולים המזרחיים בכלל והעדה המרוקאית בפרט, כך נחשף מארכיון המדינה.

במסגרת המבצע המשטרתי, שכונה תחילה "מבצע כוכב" ולאחר מכן "מבצע אשל", גויסו מודיעים מקרב בני העדה, בוצעו מעקבים, צותתו לפגישות ואף נפתח קו חם לידיעות מודיעיניות שפעל 24 שעות ביממה.

"יש להפעיל מודיעין כדי לדעת מה נעשה בקרב ריכוזי עולים חדשים", נכתב בפקודת המבצע למפקדי תחנות המשטרה. "רצוי להשתמש למטרה זו באותם הבודדים מתוך העדות, אשר מטבעם הם מתונים יותר ואשר הפרת החוק והסדר עלולה להיות בעוכריהם מבחינתם האישית. יחד עם זאת אין כל מניעה להפעיל גם מודיעים מלאים, אפילו אם זה קשור בהוצאות".

פקודת המבצע שנחשפה לראשונה

המודיעים שגויסו החלו להעביר דו”חות אשר ירדו לפרטים הכי קטנים בחיי העולים החדשים: מי רב עם מי, מי אמר למי ואיפה, מי ביקר את מי, מי פעיל באיזו מפלגה, מי משפיע, מי מתסיס ומי חזק. המסמכים שתיעדו את הפעילות המודיעינית החריגה הזו חיכו במשך 60 שנה על מדפי ארכיון המדינה, עד שהתגלו במסגרת הכנת הסדרה "סלאח פה זה ארץ ישראל" של היוצרים דוד דרעי, דורון גלעזר ורותי יובל, שתוקרן ב"רשת 13".

בפקודות המבצע המקוריות נכתב: "צריך להדגיש את המטרה, שהיא אגירת ידיעות על תוכניות של הפרת החוק ובשום אופן לא בילוש מפלגתי פוליטי". אלא שמטבעם של מבצעים מסוג זה, הדברים יצאו משליטה והמודיעים החלו לעקוב אחר מפלגת "ליכוד עולי צפון אפריקה" (אין קשר לליכוד של ימינו) ואחרי פעילים של המפלגה הקומוניסטית. ההוראה הברורה שלא לבצע בילוש מפלגתי הופרה פחות משבועיים מתחילת המבצע. המודיעים העבירו דיווחים על כל צעד ושעל של מנהיגי המפלגה ואף החלו לצותת לפגישותיהם. כך, למשל, באחת הידיעות נמסר כי דוד בן הרוש, מנהיג המהומות בוואדי סאליב, השיג אקדח. המודיע נשלח לבדוק את הסיפור, צותת לשיחות וחזר עם תשובה: "האקדח הנמצא ברשותו של בן הרוש שייך לשוטר בשם מ', שמסר את האקדח ובאותו זמן תרם 25 ל"י".

ככל שהמבצע נמשך כך הוא התרחב, ומהמסמכים עולה תמונה קשה של פרנויה מפני העולים. בחלק מהדיווחים הירידה לפרטים קשה לעיכול: "בבנק לאומי ברחוב יפו עובדת כפועלת ניקיון בחורה בשם ‘ז'נט’, שהשתתפה בהפגנה ליד המטה ומצולמת בעיתון 'העולם הזה'. כמו כן היא סיפרה לשומר הבנק מר שטטר כי זרקה אבנים על שוטרים ושרטה פניו של שוטר אחר".

דורון גלעזר, מיוצרי הסדרה, סיכם: "המסמכים האלה מוכיחים שוב את עוצמת הדעות הקדומות כלפי העולים מצפון אפריקה ואת החשש של השלטון בשנות ה־50 לאבד שליטה על תהליך הרחקתם בכפייה לפריפריה ולעיירות הפיתוח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר