מאחורי הקלעים של המועצת

הנאום שבוטל, השליחות הסודית והאחדות בין האדמו"רים

כינוס מועצת גדולי התורה שהתקיים אמש (ה') בירושלים היה אירוע מיוחד ונדיר בו גדולי האדמו"רים דנו יחד במשך מספר שעות רצופות בנושאים שעל סדר היום תוך רגישות והתחשבות רבה (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90, חיים גולדברג, דרשו)

יודעי דבר הבקיאים בנעשה בתנועת אגודת ישראל מתארים את כינוס מועצת גדולי התורה שהתקיים אמש (ה') בירושלים כאירוע מיוחד ונדיר בו גדולי האדמו"רים דנו יחד במשך מספר שעות רצופות בנושאים שעל סדר היום של הציבור החרדי, ענייני הכלל הנוגעים גם לפרט כשהם נושאים על שכמם את משא הדור.

מטבע הדברים בתקשורת הלא ממסדית בולטים יותר הדיונים בעניינים שניצבים על הפרק בנושא הציבורי כדוגמת סוגיית הגיוס והדיור אולם מתברר כי גדולי הדור עסקו במשך זמן ממושך גם בבעיות החינוך של הדור הצעיר, סדרי הלימוד של תלמידי הישיבות וההתמודדות עם הטכנולוגיה הפרוצה.

מי יותר מגדולי האדמו"רים שמכיר את הבעיות בנושאים הללו כאשר הדברים מתגלגלים בסופו של יום לפתחם על כל שלל בעיותיהם בחינוך, בטיפול בנושרים, בשלום בית, בקירוב, שיודעים לעסוק בכך מכל ההיבטים והזויות ולהכריע בדעתם דעת תורה כיצד להורות לציבור לנהוג.

ואכן הכותרת הבוקר בעיתון 'המודיע' כלל אינה עוסקת בנושאי הגיוס והדיור אלא החינוך וסדרי הלימוד בישיבות.

גם בנושאים הציבוריים דנו האדמו"רים בכובד ראש כאשר החכים והעסקנים נקראו לחדר כמה פעמים ומסרו דיווחים ונשאלו שאלות נוקבות.

לכינוס הנוכחי קדמה מלאכת מחשבת של שליחים שונים שפעלו באופן סמוי על מנת לגרום לאחדות מלאה ולהביא את מירב התוצאות האפשריות מאסיפת גדולי הדור ולמקסם את השפעתה.

חילופי מסרים רגישים היו בין בתיהם של מרנן האדמו״רים מויז׳ניץ, סלונים ובויאן וגם שליחות מיוחדת ועלומה בין מנהיגי העדה האדמו"ר מגור והאדמו״ר מבעלזא.

ברקע ניצבה שאלת הגישה הנכונה והמועילה ביותר כלפי סוגיית החשש מגיוס בנות. בעוד חלק מחברי הכנסת והעסקנים טענו כי יש שמפריזים בסכנה וכי אין מגמה מכוונת בצה״ל לנסות לשנות לרעה את הסטטוס קוו המקובל במשך שנים רבות למתן פטור מטעמי דת לבנות שומרות שבת וכשרות הרי שעסקנים אחרים סברו כי יש בכך ממש וכי המגמה הינה לנסות להפריע למתן הפטורים באופן שוטף ורציף כפי שהיה נהוג במשך כל השנים.

העסקנים מציינים כי גם בנושא זה ניתן לראות במוחש את דאגתם של גדולי הדור גם לאלו שאינם נמנים בהכרח על קהלם. בחינוך החרדי כמעט ואין בעיות והפטור מטעמי דת לבנות עובר בצורה יחסית חלקה, הבעיות הינן בעיקר בקרב הלומדות באולפנות, חוזרות בתשובה, וכדומה כאשר הצבא לעיתים טוען להתחזות בעוד שמדובר בבת מתחזקת ומתקרבת למסורת.

שניים שעוסקים בנושא לצידו של סגן השר מאיר פרוש הם הגר״מ ברזובסקי ראש ישיבת סלונים ובנו של האדמו״ר וכן הרב אברהם צבי ראשגולד, יו''ר הוועדה המייעצת לפטור מטעמי דת לבנות, מחשובי העסקנים בחסידות גור. השניים מכירים את הסוגיה לעומקה ונפגשו בחודשים האחרונים עם גדולי תורה, רבנים וראשי ישיבות לצד עסקנים ובנות שנתקלו בבעיות ובקשיים. השניים דוגלים בקו קיצוני יותר תוך דרישה לשינוי במצב הקיים כיום באופן ברור.

ל'כיכר השבת' נודע כי האדמו"ר מויז׳ניץ ביקש לפני כינוס המועצת כי השניים יופיעו יחד בפני גדולי האדמו"רים חברי מועצת גדולי התורה ויציגו את עמדתם הנשענת על עדויות ומסמכים שונים תוך ציון העובדה כי הם עוסקים בסוגיה במשך תקופה ארוכה ומכירים את הנושא לעומק.

האדמו״ר מגור אליו הגיעה הבקשה החליט להפנות את השאלה לעוד אדמורים בהם האדמו"ר מבעלזא שיחד יכריעו בעניין. בשלב זה עלו חילופי המסרים רמה בין כל בתי גדולי ישראל. שליח אישי שאיננו פוליטיקאי נשלח בשליחות חשאית בין בתיהם של גדולי הדור בירושלים ולאחר התייעצות ממושכת עם אדמורים נוספים התקבלה ההכרעה
לפני הכינוס נועדו סגן השר מאיר פרוש, הגר״מ ברזובסקי והרב ראשגולד במשך שעה וליבנו את הדברים וניסחו מסמך אותו הציג הרב ראשגולד בשם כל העוסקים בדבר בפני גדולי הדור במסגרת תפקידו כיו"ר הוועדה.

בסופו של דבר התקבלה בכינוס המועצת החלטה חד משמעית לדרוש את החזרה לחוק שהיה שחוקק בשנת תשל"ח לפיו כל בת ישראל המצהירה כי הינה שומרת כשרות ושבת מקבלת פטור על אתר ואינה צריכה לתשאולים ולחקירות נוספות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר