משערי חסד אל הר המנוחות

מסע הלווית הגאון רבי שמואל אוירבך זצ"ל • צפו בשידור חוזר

אלפים משתתפים בשעה זו במסע הלוויתו של ראש הישיבה הגאון רבי שמואל אוירבך זצ"ל, מנהיגם של 'הפלג הירושלמי', שנפטר בפתאומיות בליל שבת • "כיכר השבת" בשידור חוזר מההלוויה (חדשות)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י' באדר תשע"ח | 25.02.18
מסע ההלוויה, בצהריים (צילום: יונתן סינדל / Flash90)

אלפים השתתפו היום (ראשון) במסע הלוויתו של הגאון רבי שמואל אוירבך זצ"ל, ראש ישיבת "מעלות התורה" ומנהיג 'הפלג הירושלמי', שנפטר בפתאומיות בליל שבת והוא בן 86.

הקבורה וסתימת הגולל - שידור חוזר:

באדיבות C-live

ההספדים החלו בשעה 11:00 בהיכל הישיבה, סמוך לשעה 13:00 מסע הלוויה יצא דרך הרחובות הגר"א, קק"ל, אוסישקין, בצלאל, בן צבי, ויצמן וסחרוב עד הר המנוחות, שם ייטמן וסמוך לשעה 16:00 נסתם הגולל אחר ראש הישיבה.

ההספדים בשערי חסד - שידור חוזר:

באדיבות C-live

בהתאם להתקדמות מסע הלוויה יסגרו הרחובות הללו והרחובות הסמוכים להם. הכניסה לעיר תתאפשר מכביש 9, מנהרת הארזים - מהשעה 11:30 ועד סיום מסע הלוויה.

עדכונים שוטפים:

15:55 - אלפי המלווים החלו מתפזרים עם סיום הקבורה.

15:44 - המשטרה מעדכנת כי כלל הצירים בירושלים נפתחו לתנועה.

15:40 - נסתם הגולל על קברו של הגר"ש אוירבך זצ"ל.

15:37: ברגעים אלו הורדה המיטה אל חלקת הקבר בחלקת הרבנים בהר המנוחות.

15:35 - החלה קבורתו של הגר"ש אוירבך זצ"ל.

15:20 - המיטה נכנסת כעת להר המנוחות.

14:55 - המשטרה מעדכנת כי עם התקדמות מסע הלוויה, החלו להיפתח בהדרגה צירי התנועה. כעת נפתחו הרחובות: בצלאל, רבין, אגריפס, הנשיא השישי, הרצל, בן צבי - נורדאו.

14:15 - המיטה כעת בגשר המיתרים.

13:58 - המיטה יצאה לשדרות בן צבי, משם ימשיכו לבנייני האומה עד הכניסה לעיר, שם יקחו שמאלה לגבעת שאול עד להר המנוחות.

13:47 - המיטה יצאה עכשיו לרחוב בצלאל.

(צילום: חיים גולדברג)
(צילום: חיים גולדברג)

13:14 - המיטה הוכנסה לרכב החברה קדישא.

(צילום: חיים גולדברג)

12:58 - מסע הלוויה יוצא לדרכו.

מסע הלוויה יוצא לדרך (צילום: חיים גולדברג)
(צילום: חיים גולדברג)

12:52 - החלה אמירת סליחות במסע הלוויה.

אמירת הסליחות (צילום: חיים גולדברג)

12:50 - הרב פטרוב בהספדו: "טהרת הלב, קשה לי לדבר על זה, אוי לי אם אומר אוי לי אם לא אומר, כמה צער הוא הצטער על מה שתלמידי חכמים עוברים, מה שתלמידי חכמים עברו, כמה הוא ביקש בתקופה האחרונה, הוא אמר לי 'זה קיטרוג, עכשיו זה לא הזמן לדבר', טהרת הלב, שום דבר אישי, כלום, טהרת הלב, 'זה קיטרוג, לא לדבר על זה'. עם כל זה הוא ביקש שיזכרו את זה, הוא אמר שהיה פה רדיפה שמאז מתן תורה לא היה דבר כזה, אבל אף על פי כן... שום דבר, לא לקטרג, זה לא הזמן לדבר על זה".

12:47 - הרב פטרוב בהספדו: "דברים שקשה להתעסק עם זה, דברים שלא נעים, לא נתן פנים לאיש, לאיש, את חייו לא ידע, הוא לא הכיר פנים לאיש, אם זו האמת - הוא חושב שכך האמת, ידיו מלוכלות בשפיר ושלייה".

12:45 - הרב פטרוב בהספדו: "הכרתי אותו, עשרה עמקים בלב, הכל הוא פתח לפני, נתן ליבו בכל ליבו, הוא היה אומר לי אנשים טועים, הוא אומר 'יש לי מזל כזה שכל מקום ששואלים אותי, בדיוק את זה אני יודע, אנשים חושבים שאני יודע את המרדכי הזה, זה כל מה שאני יודע, הם חושבים שאני יודע את הכל, זה לא היה ענווה, הוא חי ככה, הוא ידע מה זה התורה, הוא הכיר, זה בלי גבול".

הרב יוסף פטרוב בהספדו (צילום: חיים גולדברג)

12:41 - הרב יוסף פטרוב, תלמידו ומקורבו, נושא דברי הספד.

12:40 - המשטרה מעדכנת: נחסמו לתנועה כלל הצירים בהם יעבור מסע הלוויה. הכניסה לירושלים מתאפשרת בשלב זה דרך כביש 9, מנהרת הארזים.

12:28 - הגאון רבי צבי וידר רבה של קרית יובל נושא דברי הספד.

12:27 - הגר"מ שטרנבוך בהספדו: "חשבו שכשהוא נפטר יוקל להם. אבל אנחנו יודעים, גדולים צדיקים במתתם יותר מבחייהם, פתאום שהוא נפטר הם נזכרו כמה הוא היה צדיק".

ראב"ד 'העדה' הגאון רבי משה שטרנבוך בהספדו (צילום: חיים גולדברג)

12:24 - ראב"ד 'העדה החרדית' הגאון רבי משה שטרנבוך החל לשאת דברי הספד.

12:22 - הגרב"ש דויטש בהספדו: "התפלאנו תמיד איך הלב מחזיק, עכשיו נדם ליבו בגלל הצער הגדול שהיה לו, השם יעזור שנוכל להמשיך בדרכו".

12:20 - הגרב"ש דויטש בהספדו: "היה קשה לנתק אותו מהגמרא בשביל צרכי ציבור, האהבה שלו היה תורה, תורה ועבדות השם זה היה החיים שלו. בכל פעם שהיה צריך לעסוק בענייני ציבור זה היה בשבילו מסירות נפש".

12:15 - הגרב"ש דויטש בהספדו: "היה השריד האחרון לדור דעה. היה מקורב לכל גדולי הדור הקודם, למרן החזון איש ולרב מבריסק. קרבתו למרן הרב שך הייתה ידועה לכל, הוא גם הגיע אליו לירושלים להתייעץ. הרב אלישיב סמך עליו בכל הדברים ובכל ענייני הקדושה".

12:10 - הגרב"ש דויטש בהספדו: "קשה לעמוד כאן ולהגיד אבי אבי רכב ישראל ופרשיו. הוא היה נגיש לכל אחד כל הזמן, הוא היה מלא השתתפות בצער של כל אחד, כל אחד הרגיש אצלו אבא. הוא היה גאון הגאונים בלי שום גוזמה ידע את כל התורה כולה, הגדלות שלו היה בכל שטחי התורה. אילו ראינו לא האמנו".

הגאון רבי ברוך שמואל דויטש בהספדו (צילום: חיים גולדברג)

12:09 - הגאון רבי ברוך שמואל דויטש החל לשאת דברי הספד.

12:08 - הגר"מ אוירבך בהספדו: "הוא קיים 'ושננתם לבנך' - אלו התלמידים פשוטו כמשמעו. וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'. אויי, התורה בוכה, תורה תורה חגרי שק".

12:07 - הגר"מ אוירבך בהספדו: "כשהתורה בוכה, התורה בוכה שאבדו כלי חמדתה. עמלה של תורה, לא פסיק פומיה מגירסא, שולט בכל התורה כולה, אין שום שורה, תוספות, שום ראשון שלא ידע אותו. כל רז לא אניס ליה".

הגאון רבי מרדכי אוירבך בהספדו (צילום: חיים גולדברג)

12:06 - הגר"מ אוירבך בהספדו: "השמיים בוכים, אבד חסיד מן הארץ, מה יש לשמיים לבכות? על שאבד חסיד מן הארץ, החסיד הגביה את כולנו, ירא שמיים. הרוממות, אהבת השם, ירא שמיים".

12:03 - אחיו הגאון רבי מרדכי אוירבך נושא דברי הספד.

12:02 - הגרי"י קלמנוביץ בהספדו: "ציבור בני התורה צריכים להתחזק ולהמשיך את דרכו, וכפי שכתב במכתבו האחרון להתנתק מהם ומממונם לגמרי. שנזכה להמשיך בדרכו של הראש ישיבה כנגד אלו הרוצים לבטל את התורה ושיתבטלו כל הגזירות".

11:58 - הגרי"י קלמנוביץ בהספדו: "זכותו תעמוד לנו לבטל את גזירות הנח"ל ואנשי המפלגה שנלחמו בו. לא לעשות איתם שום פשרות ולא להחניף להם. גזירות אכזריות ונוראות נגד הבני תורה, על בני עלייה, ועוד גזרות ועוד גזרות, מי היה נלחם בהם? מלחמת ה' בעמלק, מי לא היה מפחד מהם? הראש ישיבה ז"ל. הוא לבד, לבד. אף אחד לא רצה לעזור".

הגאון רבי ישראל יצחק קלמנוביץ בהספדו (צילום: חיים גולדברג)

11:55 - הגרי"י קלמנוביץ בהספדו: "בפסוק כתוב 'איך נפלו גיבורים בתוך המלחמה ואבדו כלי מלחמה', הראש ישיבה ז"ל הוא היה אוחז במלחמת ה' בעמלק, בכל כוחו, הרשעים כים נגרשו, הרשעים האלה ביחד".

11:53 - הגרי"י קלמנוביץ בהספדו: "להספיד גאון ישראל כזה, יחיד ונגלה, יחד ונסתר, גאון בחסד, הולך בדרכי הקב"ה, אני רציתי לומר מדבריו של מת".

11:52 - המשטרה מעדכנת: בשעה זו חסומים לתנועה הרחובות: דיסקין, שערי חסד, אבן שפרוט, אוסישקין. עם תחילת מסע הלוויה, יחסמו לתנועה הרחובות: שזר, וייצמן, בן גוריון, סחרוב, מגיני ירושלים עד בית העלמין.

11:47 - הגאון רבי ישראל יצחק קלמנוביץ החל לשאת דברי הספד.

11:45 - הגר"ע אוירבך בהספדו: "התורה שלו, האמת שלו, אי... נלחם על האמת, אמת, איש יהודי ירא שמיים. הוא נלחם על האמת בכל מחיר. למרות המערכה הכבדה, לא השיח דעת מלעזור ולשמח אלמנות יתומים ונדכאים בכל דרך ובכל זמן".

11:40 - הגר"ע אוירבך בהספדו: "מי שיודע - יודע שהחודש הזה הוא היה ב'רוממות', ברוחניות אמיתית, בשיחות עם התלמידים החודש הזה... נפלה עטרת ראשנו, התפילות שלו...".

הגאון רבי עזריאל אוירבך בהספדו (צילום: חיים גולדברג)

11:38 - הגאון רבי עזריאל אוירבך בהספדו: "וכל בית ישראל יבכו השריפה אשר שרף ה', לא הספקנו אפילו להתפלל בשבת קודש כשהגיעה אלי הידיעה, רצנו לבית החולים, איי.. כי לקח אותו האלוקים, איי...".

11:36 - אחיו הגאון רבי עזריאל אוירבך החל להספיד.

11:35 - הגר"צ פרידמן בהספדו: "הוא היה גאון הגאונים, 'כל רז לא אניס ליה', שום דבר לא הפתיע אותו, ראינו את זה בכינוסים של הרבנים, כל הנושא שידברו - הוא ידע. את כל המקורות, ראשונים ואחרונים, הכל הוא ידע, מי יתן לנו תמורתו".

11:33 - הגר"צ פרידמן בהספדו: "כל הבעיות שיש בחינוך, גזלנים, לוקחים מסים מכולם, צריכים להתחלק, בנטל, ניתן להם לנהל את העסק כמו שהם רוצים? לא. הכל שלהם... אנחנו ננהל את החינוך כמו שאנחנו מבינים, אף אחד לא יתערב".

11:30 - הגר"צ פרידמן בהספדו: "מי ניהל את זה? הוא לבדו. מול לעג של אחרים. לאחרונה התחילו עם גיוס בנות כידוע. הוא נשבר כבר. זה מה שהוא היה רוצה שאגיד. שכל השונאים מכל הסוגים לא יחשבו לעצמם שהמערכה אבדה. חלילה".

הגאון רבי צבי פרידמן בהספדו (צילום: חיים גולדברג)

11:27 - הגר"צ פרידמן בהספדו: "אני שואל את עצמי, מה הוא היה רוצה שנגיד עכשיו, הוא היה רוצה שנגיד לא לדבר עליו, לדבר על המצב, נמצאים כעת מלחמת שמד, לשמור בכל תוקף וזה הסיכוי היחידי להינצל מזה, שאף בחור לא ילך להתייצב, לא לפחד מהמשטרה, אם הם תופסים אותו על דעת זה - שיכנס לבית הסוהר בשמחה ובעוז".

11:24 - הגאון רבי צבי פרידמן בהספדו: "איש יהודי היה בארץ ישראל, ושמו שמואל בן רבי שלמה זלמן, האיש הזה לא יכרע ולא ישתחווה, איש יהודי, יהודי של פעם, היחידי שעומד בפרץ, עמד בראש בגזירות, שארית דור הקדמונים, למרות כל ההתנגדויות - מסר את נפשו על זה, כפשוטו. כמו שראינו במכתב מ'הנציב'".

11:21 - הגאון רבי צבי פרידמן החל לשאת דברי הספד.

11:20 - הגרא"ד אוירבך בהספדו: "הוא היה אדם עניו ושקט, והיה לו את כוח האמת ללא חשבונות. לא הבנו איך האדם השקט הזה מסוגל לכאלה כוחות. היו שחשבו שהוא לא מבין, אבל הוא היה מרדכי שידע את כל אשר נעשה. עם ישראל במצב קשה, ביידשקייט, תורה, צניעות. מה עכשיו יהיה איתנו?".

באמירת פרקי תהילים (צילום: חיים גולדברג)

11:19 - הגרא"ד אוירבך בהספדו: "היה בונה מערכות מכל מילה של הגר"א ותיקוני הזוהר. הגאון בטח ייצא לקבל את פניו, על כל מה שהשקיע בתורתו בכזו יגיעה. מי שהכיר אותו, את האדם העניו הזה, בלי פוליטיקה, נקי".

11:15 - בהספדו אמר הגרא"ד אוירבך כי הגר"ש היה "שמן זית זך. בלי פניות, בלי חשבונות, רק ריבונו של עולם. רגע אחד לא הסיח דעת מעבודת ה' שלו. כל שיחה שלו, כל דיבור שלו, היו עם 'מוחין דגדלות'".

11:05 - ראשון המספידים אחיו הגאון רבי אברהם דב אוירבך.

המיטה בבית המדרש (צילום: חיים גולדברג)

11:00 - המשטרה: עקב הדוחק הרב בסמוך לבית המדרש הגר"א, הדוחק והדחיפות מסכנות חיים. יש להימנע מלהידחק לכיוון המחסומים.

10:50 - בביהמ"ד החלו באמירת פרקי תהילים.

10:45 - המיטה יוצאת לכיוון ביהמ"ד הגר"א.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר