דו"ח מדאיג

מקרי אנטישמיות בארה"ב עלו בכמעט 60%

דו"ח חדש של הליגה נגד השמצה: מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב ב-2017 נסק בכמעט 60%. זהו הזינוק הגדול ביותר בשנה אחת מאז שהחלו לתעד את התקריות (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
כתובת אנטישמית על רכב של יהודי בארה"ב (צילום: מתוך טוויטר)

ארה"ב נחשבת למדינה ידידותית ליהודים אך גם בה האנטישמיות עולה: בדו"ח חדש שמפרסמת היום הליגה נגד השמצה, מדווח כי מספר התקריות האנטישמיות בשנת 2017 היה גבוה ב-60% מאשר בשנת 2016. נתון זה מהווה את הגידול המשמעותי ביותר במספר התקריות שנרשם במהלך שנה אחת, מאז החלה הליגה נגד השמצה מתעדת נתונים על אודות תקריות אנטישמיות בשנות ה-70'. בנוסף, מדובר על נתון שיא, שגבוה ממנו נמדד פעם אחת בלבד במהלך אותה התקופה.

הגידול החד, שדווח במסגרת דו"ח הליגה נגד השמצה למעקב אחר תקריות אנטישמיות, נובע בין היתר מעלייה ניכרת בתקריות בבתי ספר ובקמפוסים של מכללות, קטגוריה שכמעט הכפילה את עצמה, זו השנה השנייה ברציפות.

בשנת 2017 תועדו 1986 תקריות אנטישמיות ברחבי ארה"ב, הכוללות תקיפות גופניות, וונדליזם ומתקפות על מוסדות יהודיים. הנתון מייצג גידול של 57% לעומת 1267 תקריות בשנת 2016. כל האזורים בארה"ב הושפעו מתופעת האנטישמיות בשנה זו; לראשונה מזה עשור לפחות, תועדה תקרית אנטישמית אחת או יותר בכל אחת מ-50 המדינות.

"הצטברות של אירועים שונים בשנת 2017 היא שהולידה את מגמת העלייה החדה במתקפות על הקהילה שלנו; מאיומים על הטמנת פצצות וחילול בתי-עלמין, דרך גזענים לבנים שצועדים בשארלוטסוויל ועד לילדים שמטרידים ילדים אחרים בבתי הספר" אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "תקריות אלו התרחשו בתקופה בה אנו עדים לאקלים גובר של גסות רוח, לקבוצות שנאה שמפגינות יותר ויותר תעוזה ולשסע הולך וגדל בין חלקי החברה. מתוך התבוננות והבנה של העת הזו, אנו חשים מחויבים אפילו עוד יותר למשימה שנטלנו על עצמנו לפני מאה שנה - והיא הפסקת ההשמצה של העם היהודי והבטחת צדק ויחס הוגן לכל".

הליגה נגד השמצה מתעדת ומונה את התקריות האנטישמיות בארה"ב מאז 1979 ומדווחת עליהן במסגרת דו"ח שנתי. בשנה שעברה, על רקע הדאגה בשל התגברות האנטישמיות, הגבירה הליגה נגד השמצה את קצב הדיווח ופרסמה דו"חות נוספים כדי לשתף את הציבור בנתונים באופן שוטף יותר.

הגידול החד ביותר נרשם בקטגוריה של אירועי הוונדליזם. הגידול הדרמטי באירועי וונדליזם על רקע אנטישמי מדאיג במיוחד משום שהוא מלמד שהמבצעים חשים די תעוזה כדי לעבור על החוק. במרבית מקרי הוונדליזם המבצעים לא זוהו.

שלושת החודשים הגרועים ביותר היו ברבעון הראשון של השנה, שאז תועדו 208, 273 ו-273 תקריות בינואר, פברואר ומרץ, בהתאמה. חודשים אלו כוללים את 163 התקריות של איום בהטמנת פצצה שכוונו למוסדות יהודיים.

תקריות נרשמו בכל מדינות ארה"ב, אך בדומה למה שנמצא בדו"חות הקודמים, מספרי התקריות הגבוהים ביותר נוטים להופיע במדינות שבהן האוכלוסייה היהודית גדולה. כך למשל במדינות ניו-יורק (380), קליפורניה (268), ניו-ג'רזי (208), מסצ'וסטס (177), פלורידה (98) ופנסילבניה (96).

על פי הדו"ח, קיימות סיבות מגוונות לכך שהמספרים מצויים בעלייה. בין היתר, ניתן להצביע על העובדה שהליגה נגד השמצה מקבלת יותר דיווחים משקיבלה בעבר. תקריות אנטישמיות אירעו במגוון מקומות ובין היתר בבתי עסק, בתים פרטיים, מקומות ציבוריים כגון פארקים ורחובות, מוסדות יהודיים, בתי ספר, מכללות ואוניברסיטאות.

עלייה במספר התקריות בבתי ספר

מספר התקריות האנטישמיות בבתי ספר ציבוריים ובקמפוסים של הקולג'ים כמעט הוכפל בשנת 2017 לעומת 2016. 457 תקריות אנטישמיות דווחו בבתי ספר לא יהודיים, לעומת 235 בשנת 2016 ו-114 בשנת 2015. מוסדות ובתי ספר יהודיים חוו גם הם הכפלה במספר התקריות, שזינקו מ-170 בשנת 2016 ל-342 בשנה שעברה. במקביל, נרשם בקמפוסים סך של 204 תקריות בשנת 2017, בהשוואה ל-108 בשנת 2016.

"הגידול המתמיד בתקריות אנטישמיות נגד תלמידים וסטודנטים בכל הגילאים מעורר דאגה עמוקה", אמר גרינבלט. "אנו מודעים לכך שתלמידים וסטודנטים לא תמיד מדווחים כאשר הם חווים התנהגות בריונית, כך שסביר להניח שעל כל אירועי מדווח, קיים גם אירוע שעובר ללא דיווח. זוהי הסיבה שחובה על בתי ספר לקיים תכניות חינוכיות נגד אפליה ובריונות ומשום כך אנו מתחייבים להפעיל את תכנית 'No place for hate' של הליגה נגד השמצה ביותר בתי ספר השנה".

חילול בתי עלמין

בתי עלמין יהודיים חוללו ומצבות הושחתו שבע פעמים בשנת 2017. חילול מצבות של יהודים הוא פרקטיקה אנטישמית קלאסית שרווחת מאות בשנים. מרבית אירועי ההשחתה אירעו בחודשים הראשונים של השנה, במקביל לאיומים שהתקבלו במוסדות יהודיים על הטמנת פצצות, מה שיצר את התחושה שהקהילה היהודית בארה"ב נמצאת תחת מצור. קרן אור באפלה בתקופה זו הייתה תגובתם של חברי קהילות נוצריות ומוסלמיות, שגייסו אלפי דולרים לשיקום המצבות שניזוקו.

הדו"ח מתייחס למעשי הטרדה והפחדה, לרבות הפצת תעמולה ושיח שנאה, איומים והתבטאויות פוגעניות. הדו"ח כולל מעשים פליליים, לצד כאלו שאינם בגדר הפלילי.

המידע לצורך גיבוש הדו"ח נאסף מקורבנות, גורמי אכיפת חוק ומנהיגי קהילות ועובר עיבוד על ידי צוותים מקצועיים של הליגה נגד השמצה. הדו"ח מספק תמונת מצב שוטפת, המתמקדת בהיבט אחד של תופעה ארצית כוללת, תוך ניסיון להצביע על מגמות ושינויים בסוגי התקריות המדווחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר