היעדים, השינויים והתורמים

מגבית פורים תשע"ח: אלו הת"תניקים של עולם הישיבות

פרויקט ראשון מסוגו על מגבית פורים בהיכלי הישיבות • היעד של כל ישיבה, השינויים ב'חברון', אגף חו"ל בגרודנא באר יעקב, ה'עונג שבת' במיר, וגם, האם דן גרטלר יקבל קהל? • מיוחד (חרדים בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

כמעט בכל ישיבה בארץ פועלת "קרן עזרת חתנים", או בשמה המוכר יותר - ת"ת (תומכי תורה). היא מנוהלת על ידי הבחורים עצמם ובלי קשר להנהלת הישיבה, ומטרתה העיקרית לסייע במימון הוצאות החתונה עבור תלמידים שמשפחותיהם מתקשות לעמוד בהן.

במהלך השנה כולה נאספות תרומות עבור קופת גמילות החסדים, אך המגבית השנתית - המבצע הגדול ביותר - מתקיים בחודש אדר, והשיא הוא כמובן בימי הפורים, בהם חלה על כל אחד מצוות מתנות לאביונים. לאורך היום משוטטים בריכוזים החרדיים מאות כלי רכב המשמשים את המתרימים, ובהם נוהגים לרוב תלמידי ישיבה מבושמים והרמקולים שעל גביהם משמיעים את שירי פורים.

אחרי החגיגות ברחוב הם ימשיכו את השמחה גם בתוך הבתים, ולא ייצאו בטרם וידאו שהמארחים עומדים בציפיות, כפי שהן מפורטות ברשימה מאורגנת מראש. התורמים הפוטנציאליים בדרך כלל הם בוגרי הישיבה או קרובי משפחותיהם. רשימת הכתובות היא הדבר היוקרתי והסודי ביותר של מנהל הת"תים – הת"תניקים. "לא פחות מאלף זו סיסמה ישנה, כיום לא חושבים לקבל אלף שקל בכתובת אחת, בגלל המצב הכלכלי הקשה, יש לנו רשימה שבה מתועד כמה כל אחד תרם בשנה שעברה, כדי שנדע שצריך ללחוץ יותר", אומר מנהל איגוד הת"תים.

"בימים שלפני חג הפורים מתנהל בישיבות קמפיין במטרה לעודד את הבחורים לצאת לאסוף כספים. בישיבות החסידיות הבחורים לובשים בזמן המגבית תחפושות של לבוש מסורתי. בחלק מהישיבות הליטאיות הת"ת מארגן לאוספים חולצות, עליהן מודפס שם הישיבה וגם סלוגן המגבית של אותה שנה".

הציבור שמתורגל לבואם של הבחורים הנוהגים לרקוד בבתים, נוהג לכבד אותם ביין או בדברי מאכל, כדי לגרום לאנשים לפתוח את כיסם וליבם, בדרך כלל ראשי הקבוצה מכינים מספר "ווארטים" על מגילת אסתר או בעניינים אחרים, ובחלק מהכתובות, בעלי הבתים מוסיפים לסכום התרומה באם הווארט שהשמיעו הבחורים היה אכן מעניין.

בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

בשנים האחרונות חלק מהישיבות נמנעות ממגבית הפורים כדי למנוע התנהגות לא ראויה מצד הבחורים שחלקם משתכרים במהלך היום.

הירידה בהיקף התרומות בשנים האחרונות מוערכת על ידי מנהלי הת"תים בכ-50%, זאת מבלי לקחת בחשבון את העלייה בביקוש לעזרה מצד בחורים במצוקה כלכלית, למרות ההקפדה לשמור על עצמאות קרנות החתנים, מצבם הקשה של מוסדות התורה הביא לכך שחלק מהישיבות שינו את היעד והבחורים אוספים את הכסף לקופת הישיבה עצמה.

הגבירים חוששים

בישיבת בית מתתיהו משקיעים מידי שנה בקמפיין ססגוני ומקורי. לפני שנתיים בחרו התלמידים חברי הנהלת הת"ת להפיק קמפיין התרמה מושקע במיוחד תחת הכותרת של "מתווה הגז".

הרעיון מאחורי הקריאייטיב המוצלח הינו שאסור לפגוע במשאב האנרגיה, שהרי "אם אין קמח אין תורה". במרכז חדר האוכל של הישיבה נבנתה במקצועיות אסדת גז גדולה הממחישה את קידוח הפקת הגז בים התיכון, וכל הסיסמאות והסלוגנים על קירות הישיבה היו ברוח הקמפיין.

"מטרת ההשקעה בקמפיין היא להמריץ את הבחורים להתגייס לעזור בהתרמה, יש תלמידים ממשפחות ברוכות ילדים עם אבא אברך שאנחנו ממש קונים עבורם בגדים ליום-יום ומממנים להם טיפולי שיניים ואם לא יעזרו לנו מי ידאג לאותם נזקקים? אז מגייסים את טובי המוחות לקמפיין צבעוני", אומר לנו תלמיד ישיבת 'מיר פרידמן' שבזמנו הפנוי מסייע בפעילות הת"ת.

מצד שני תורמים רבים הפסיקו לתת בשנים האחרונות, הת"תניקים מוצאים יותר ויותר את הכיתוב "השנה אין קבלת קהל" על דלתות התורמים הקבועים. "החבר'ה מהת"תים לא מבינים את הרמז ולמרות ההודעות המפורשות הם ידפקו בדלת. כדי למנוע אי נעימות הוצאתי לעצמי צו הרחקה מהבית לימים אלו", אומר לנו איש ציבור שנהג בעבר לתת ביד רחבה.

"אני רוצה לנצל את הבמה ולומר – לא כל אדם שמכהן בתפקיד פוליטי הוא בהכרח גם אמיד, המצב הקיים כרגע אומר כי כל אדם מוכר זוכה לביקורים של מאה ישיבות קטנות וגדולות גם כאשר אין לו קשר לאותה ישיבה, תופעה שח"כים סובלים ממנה, אך גם חברי מועצה ומנהלי מוסדות, חלקם מחתנים ילדים בעצמם וגם אם הם לא נזקקים ויש להם בית יפה אין זה אומר שהם הופכים לכתובת".

בבית הנגיד דן גרטלר לא תתקיים השנה קבלת קהל כלל, כבר בשנים האחרונות צמצם הנגיד את קבלת הקהל משום שהדבר הפך לבלתי אפשרי וביתו צר מלהכיל את אלפי הבאים. השנה, כאמור, קבלת הקהל תתבטל כנראה לחלוטין.

בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: יניב נדב - פלאש 90)

"התופעה של גבירים שנועלים את הדלת בפורים היא לא בשל המצב הכלכלי כפי שמקובל לחשוב, אלא בשל נזקים שגרמו בני ישיבות בבתי הגבירים, בחורים שיכורים מטילים אימה – נכנסים למטבח ומדברים בטון לא מקובל, הדבר הפך לסיוט אצל חלק מהתורמים שחלקם תורמים לישיבות הקבועות לפני החג בכרטיס אשראי ועורכים את סעודת הפורים באולם אירועים סודי", מסביר לנו תלמיד ישיבה.

במכתב המיועד להיכלי הישיבות לפני פורים תשע"ב כתב מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל: "דרכי השי"ת ישרים הם צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם. הנה הקב"ה עשה לנו נס פורים, וכתוצאה מזה זכינו למצות של חסד, משלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים. אבל מחפשים גם מצות של עד ודלא ידע, וכמובן יש בזה קצת דבר שלילי. ויש חשש שעושים את זה באופן שמתחלל שם שמים, באמור עם ה' אלו שכך מתנהגים. והם כליסטים מזויין שמכריחים לתת להם כרצונם. וברור כי לא בזה מקיימים הודיה ורצון חכמים בתקנתם על היום. וידוע כי היום הוא עת רצון, וכתוב בתיקוני זוהר שיום הכפורים היינו כפורים, שזה יום אהבה איש לרעהו, וזה היה רצונם ורצון הקב"ה. לכו נא לומדי תור בדרך הישר, לקיים ימי הפורים באהבה ובנחת תיוושעון, ונזכה לאור השי"ת כי יאיר על עמו, ונזכה לציון לבוא גאולים ושמחת עולם על ראשינו במהרה בימינו אמן סלה". מכתב זה הגיע בעקבות תלונות מנגידים על בני ישיבה שהתנהגו באופן לא ראוי בביתם.

הכירו את הת"תניקים

פרויקט ראשון מסוגו חושף את השמות שמאחורי מנהלי קרנות עזר נישואין בהיכלי הישיבות, מי שמכונים בהגיה הישיבתית "ת"תניקים" המנהלים את הת"תים השונים. לקראת פורים תשע"ח, הת"תניקים עסוקים בימים אלו בהכנת קמפיין בדמות חוברות, דיסקים ושלטים לטובת הקמפיין, ובעבודת מיפוי רשימות התורמים והבוגרים והוספת שמות הבחורים שהתחתנו במהלך השנה והכתובות של כל אחד תוך בירור טלפוני מקדים, הכל למען היעד של הגדלת הסכום הסופי שייכנס לקופת הת"ת במוצאי החג התוסס.

"תפקיד הת"תניק הוא תפקיד מאוד ייחודי, מצד אחד הנבחרים לתפקידים הם התוססים ביותר, מצד שני ראש הישיבה בוחרים דווקא את הטובים ביותר גם בשטייגען ולימוד כדי שיהוו דוגמא טובה לשאר בני הישיבה. התכונה השלישית היא הישרות. ראש ת"ת מחזיק בידיו גישה למאות אלפי שקלים ולא כל בחור ישיבה מתאים לתפקיד".

בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: יעקב לדרמן - פלאש 90)

בישיבת תושיה בתפרח, הת"תניק הוא נפתלי ונדרולדה.

בישיבת נתיב הדעת הת"תניק הוא הבחור פנחס ברון, אך בהוראת המשגיח רבי נפתלי קפלן מתחזקים בלימוד התורה בימים אלו ולא יוצאים לאיסוף כסף, ובמשך השנה הישיבה תומכת בחתנים ובחורי נזקקים.

בישיבת 'מיר פרידמן', הת"תניקים הם הבחורים שלמה קרלינסקי ובצלאל שטראובר. השנה קיימו בשבת פרשת תרומה "עונג שבת" בשבת אחים מיוחד מטעם הת"ת, שם נשאו דברים רבני הישיבה במעלת אסיפת הכספים. הצפי הוא שכל בחור יאסוף לפחות 1500 ש"ח.

בישיבת גבעת שאול הת"תניקים הם הבחורים שמואל מינץ וישראל מאיר וגשל. לראשונה המשגיח רבי יהודה מנדלסון דיבר בשבח ומעלת אסיפת הכספים בימי הפורים והצטרף לקמפיין.

בישיבת אש התלמוד, הת"תניק הוא הבחור יצחק צ'אפל. היעד השנה להגיע ל-350 אלף ש"ח, הקמפיין התחיל משבת מברכים לפני ר"ח אדר, כאשר הבחורים התבקשו לחזור במוצ"ש אחרי שבת חופשה עם כתובות נוספות מבני המשפחה.

בישיבת סלבודקה הת"תניק הוא הבחור בערלה סולבייצ'יק. לעת עתה עדיין לא התחילו בקמפיין, והוא יתחיל ימים בודדים בלבד קודם הפורים.

בישיבת גרודנא באר יעקב הת"תניק הוא הבחור צבי קרליץ. השנה פתחו אגף חו"ל שבו התמקדו בהורים, בוגרים וידידי הישיבה, ההתרמה מתבצעת על ידי שליחת הודעות דוא"ל עם פרוספקט על הישיבה והמלצות מראשי הישיבה ורבני חו"ל במעלת הזכות בהשתתפות הכספית במגבית פורים.

בישיבת קול תורה הת"תניק הוא הבחור חנוך פרידמן, השנה יש תכנית חדשה של בקשה מהתורמים לתרום שקל יומי באשראי, שדרוג נוסף הוא שראשי כל קבוצה במהלך האיסוף יקבלו טאבלט של 'נדרים פלוס' לתרומות באשראי, וכן מכשיר 'וויז' מתקדם של 'הדרן' שיסייע למנוע בזבוז זמן על חיפוש כתובות ביום הפורים.

בישיבת שערי שמועות, הת"תניק הוא יוסף דרילמן, המגבית מנוהלת ע"י וועד רביעי הדומיננטי בישיבה, מסיבת פורים השנה לא תהיה בחדר האוכל כבכל השנה אלא בצורת טיש בבית המדרש, הצפי להגיע ל-400 אלף ש"ח.

בישיבת שכר שכיר (הנגב) הת"תניקים הם שרוליק כהן ונותי ויסברג. השנה בית המדרש הוא חלק בלתי נפרד מהקמפיין והקמפיין מתנהל תחת הסלוגן 'אגף סייעתא דשמיא' - שבו הבחורים השומרים על זמני סדרים בערב ימי הפורים יקבלו מלגה מקופת הת"ת.

בישיבת כנסת יחזקאל באלעד הת"תניק הוא הבחור יוסי שלוש, היעד השנה להגיע ל-400 אלף ש"ח. הקמפיין יחל ביום ראשון הקרוב.

בישיבת חכמת שלמה - נויברט, הת"תניק הוא הבחור אריה גולדמן. השנה היעד הוא 180 אלף שקל.

בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

בישיבת כפר חסידים, בשונה מעולם הישיבות ,האחראי על מגבית ימי הפורים הוא הרב יעקב שווב מרבני הישיבה. היעד הוא להגיע השנה ל-170 אלף, השיר של הקמפיין מבוסס על הלהיט של רולי דיקמן 'כח הרצון'.

בישיבת ביתר עילית של הגר"ח אקרמן, הת"תניק הוא הבחור שלמה שטארק, היעד השנה להגיע ל-180 אלף ש"ח.

בישיבת תורה בתפארתה הת"תניק הוא הבחור אברהם דאוק, מקוים להגיע השנה ל-450 אלף שקל.

בישיבת בית מדרש עליון, הת"תניק הוא שוקי רוטנברג. השנה אוספים בימי הפורים לקרן הבנין 'בנה ביתך כבתחילה' להשלמת וגימור הבניין החדש אליו אמורים להיכנס לקראת הימים הנוראים הבעל"ט. כאמור הכסף הוא עבר הישיבה עצמה ולא לטובת קרן עזר נישואין - ת"ת. בשנה שעברה הג'ינגל של הישיבה היה על בסיס השיר "ר' שמעון" של בערי וובר, הפך ללהיט וזכה בתחרות הג'ינגל המוביל של הת"תים במצעדים של רדיו קול חי ורדיו קול ברמה.

בישיבת החדשה לבני בוגרי חברון בנשיאות הגר"ש אוירבך זצ"ל, הת"תניק הוא הבחור זאב לווין, אסיפת הכספים לפורים תתחלק חצי לטובת הישיבה וחצי לטובת הת"ת, היעד הוא 100 אלף ש"ח.

בישיבת תורת זאב בראשות הגר"ב סולבייצ'יק, הת"תניק הוא הבחור בנצי אקרמן, אך בשונה מעולם הישיבות אין מגבית פורים לא בימי הפורים ולא לפניהם. הגר"ב סולבייצ'יק דוגל בחיזוק בלימוד התורה בימים אלה.

ישיבת פוניבז', הת"תניק הוא הבחור יחיאל שלזינגר, בהוראת מרן ראש הישיבה הרב שך זצ"ל אסיפת הכספים מתבצעת מתענית אסתר בלבד ובשנים האחרונות לאחר שהוכח שבליל פורים הנדיבים תורמים פחות, הוחלט לבטל את איסוף הכספים בליל פורים ואף תלמידי ישיבת הגר"ש מרקוביץ' הצטרפו לסדר הלימוד שייסדו בישיבת הגר"א כהנמן בהיכל הישיבה. גם השנה יפעל מוקד אשראי בו יתקשרו מוקדנים לכל ידידי הישיבה שנבצר מהפוקדים להגיע אליהם לביתם.

בישיבת נתיבות חכמה בראשות הגרד"ק וולפסון, הת"תניק הוא הבחור יצחק שינקר, החל מהשנה בוטלה המגבית הנהוגה לפני ימי הפורים בעולם הישיבות של 'הקש בדלת' בבתים מזדמנים בשכונות החרדיות, אלא רק בבתי בוגרים וידידים של הישיבה, וזאת בגלל הסכום המועט שאיסוף זה הניב, וכן בשל ריבוי בוגרים וידידים של הישיבה עצמה.

בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

בישיבת רבינו חיים עוזר הת"תניק הוא הבחור שלמה ברגשטיין והיעד הוא 200 אלף שקל.

בישיבת באר התורה ראשי הת"ת הם הבחורים נתנאל לוי וישראל קלמן. במשך השנה מתקיימות מכירות ללא רווח לתלמידי הישיבה.

בישיבת חברון בגבעת מרדכי, הת"תניקים הם הבחורים שילה קצבורג ויהושע יעקובי. בשונה משנים עברו בהן נהגו תלמידי הישיבה בעצמם ברכב לעבר בתי התורמים, השנה ייצאו 'סיירות' מטעם הת"ת, וזאת עקב האיסור על הנפקת רישיון נהיגה.

בישיבת באר יעקב הת"תניק הוא הבחור יוסי כהן. השנה ממשיכים עם השינוי משנה שעברה בשימת דגש לחסוך בכסף המתבזבז על הקמפיין לפני ימי הפורים, "כך בחורים מבינים את הערך של כל שקל" אומרים בבאר יעקב. היעד הוא להגיע ל-250 אלף ש"ח.

בישיבת בית שמואל הת"תניק הוא הבחור מאיר הנאו, בישיבה ישנו דיון בימים אלו, כאשר רבני הישיבה מעוניינים שהכסף יגיע לישיבה לעומת הבחורים שמעוניינים שהכסף יישאר בידי הת"ת, בשלב זה לא הוכרע הויכוח.

בישיבת נתיבות התורה הת"תניק הוא הבחור יעקב זון. השנה הושג תורם שהבטיח שכל סכום אליו יגיעו תלמידי הישיבה במגבית - הוא ידאג להכפיל מכיסו. השנה מתייחדים בקמפיין נרחב שכולל את כל שכונת רמה א' בבית שמש הסמוכה לישיבה.

בישיבת עטרת שלמה בראשות הגרש"ב סורוצקין, ראש הת"ת הוא הבחור דוד וייספיש, אך בהוראת הגרש"ב סורוצקין אין כלל מגבית כספים לא לפני פורים ולא בפורים עצמו, מחמת ביטול תורה. הת"ת ממומן ע"י ראש הישיבה, כאשר כל חתן שמתחתן מקבל מלגה של 8,500 ש"ח לחתונה.

בישיבת עטרת ישראל הת"תניקים הם הבחורים נתנאל אוזן ועקיבא בלאט. היעד: להגיע לחצי מיליון ש"ח.

בישיבת קרית מלך הת"תניק הוא הבחור דוד קרויזר, המגבית בעיקר עבור חתנים והכסף הנותר הולך לישיבה.

בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

בישיבת הגר"ח מן ההר בביתר הת"תניקים הם הבחורים מאיר הימלפרב שילה פרסר ושימי זינגר. בעקבות כך שהשנה חל חג הפורים בירושלים ביום שישי, הוחלט להדר בכבוד השבת, כך שהמגבית תסתיים כבר בשעת חצות, ע"מ שהבחורים יספיקו לשוב לישיבה ולהתארגן כיאות לשבת קודש. למרות זאת לא יבוטל גם השנה הסדר המיוחד בליל פורים של 'בין מגילה למגילה' שמתקיים בישיבה זו השנה הרביעית. החידוש עליו עמלו במיוחד השנה: בניה של תוכנה חדשה שנבנתה ע"י הנהלת הישיבה ותקל על האיסוף ושמירת הנתונים, השנה עבדו על הוספת כתובות חדשות והצפי הוא להגיע ל 300,000 ש"ח.

בישיבת מיר ברכפלד ראש הת"ת הוא יוסף חיים רואש, היעד השנה להגיע ל-600 אלף שקל.

בישיבת באר ישראל ראש הת"ת הוא הבחור אליעזר טאפ, בהוראת הרה"ג ר' נחום שטרן אין מגבית כספים בערב ימי הפורים, רק בימי הפורים עצמם יאספו תלמידי הישיבה ל'קרן הנביאים'.

איגוד הת"תים

בשנים האחרונות ישנה התארגנות קבוצתית תחת המותג 'איגוד הת"תים' לרכישות של ביגוד והנעלה במרוכז עבור בני הישיבות, מנהל "איגוד הת"תים" הבחור ציון לוי משתף אותנו בהחלטה להקים את הארגון המאגד את כוח הקנייה הישיבתי.

"איגוד הת"תים קם במטרה להכניס את עולם הת"תים למסלול חדש שאמנם היה מאד קרוב אליו אבל משום מה לא נסע בו, ת''ת פירושו תומכי תורה שתורמים כסף עבור ישיבה מסוימת על מנת שיתמכו או יסבסדו מוצרים בסיסים כגון הלבשה, הנעלה, משקפיים ואפילו טיפולי שיניים לבחורים אשר אין להם אפשרות לממן זאת לעצמם, וכמובן החתנים שחייבים תמיכה וכאן זה השלב שהת"ת מוציא את נתח הארי של הכסף הנאסף בימי הפורים. אנחנו באנו במטרה להפוך את כוח הקניה לגדול יותר ולרכוש הנעלה וביגוד במחיר קבוצתי, הרעיון תפס תאוצה".

בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: יעקב לדרמן - פלאש 90)

כמה כסף מצליחים הת"תים לאסוף בפורים?

"ישיבה שרוב בוגריה אברכים יכולה להגיע לסכום ממוצע של אלף שקל לבחור, לדוגמא ישיבה של 150 בחורים יגיעו לכמאה וחמישים אלף שקל, ישיבה של ארבע מאות בחורים יגיעו לסכום של ארבע מאות אלף, אך בישיבות שרוב בוגריהן עובדים ואינם אברכי כוללים, יכולים להגיע לסכום של עד שלושת אלפים שקל לבחור, אמנם כל זאת בתנאי שיהיו בקשר עם הבוגרים כל השנה".

מהו הדבר הנותן לבחורים כוח ורצון לאיסוף הכספים?

"קמפיין תוך מטרה ליצור תחרות בין הבחורים לרמת איסוף מקסימלית, נתינת דרבון לבחור על כל סכום מסוים, לדוגמא רעיון נפוץ בהרבה ישיבות היא חולצה אשר ניתנת על סכום איסוף של כשש מאות שקל. דבר נוסף שמביא מוטיבציה - הידיעה שבסופו של דבר האיסוף חוזר לבחור בתור חתן וצורת האיסוף המכובדת".

הת"תניקים מדברים

ישראל קשת, המשמש כראש ת"ת בישיבת אהל יוסף המונה כמאתיים וחמישים בחורים, אומר כי הצפי השנה הוא כמאתיים ארבעים אלף שקל ממגבית הפורים.

על מה בעיקר ההוצאות הגבוהות של הת"ת?

"התמיכה בביגוד וההנעלה במהלך השנה, אבל בחגים הדבר מגיע להוצאות של הלבשה כוללת, בתקופת חג הפסח הוצאנו ארבעים אלף שקל לביגוד לבני הישיבה".

מה מייחד את הת"ת שלכם משאר הת"תים?

"העובדה שהישיבה בשנותיה הראשונות כך שאין לה הרבה בוגרים, אף על פי כן הבחורים עושים מאמצים ומגיעים להרבה יותר מהסכום אליו שאפו".

יצחק שנקר, ראש ת"ת בישיבת הגר"ד וולפסון המונה כשבע מאות תלמידים, אומר כי הצפי השנה להגיע ליותר מחצי מיליון שקל.

בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: יעקב לדרמן - פלאש 90)

על מה ההוצאות הכבדות ביותר?

"זה דבר משתנה לפי העניין והצורך, אם זה טיפולי שיניים, ביגוד ומשקפיים. הת"ת מעביר לקראת פסח מאה אלף שקל תמיכות לביגוד, וכשישים אלף בחג הסוכות".

מה מייחד את הת"ת שלכם משאר הת"תים?

"סדר גודל התמיכות בחתני הישיבה ומחירי הקרן של מוצרים הנמכרים בת"ת".

יעקב צוויבל, מראשי ת"ת שערי שמועות, ישיבה המונה מאתיים וחמישים בחורים, אומר כי "בשנה שעברה שאפנו למאתיים חמישים והגענו למאתיים שמונים, השנה אנחנו רוצים שלוש מאות וחמישים אלף. התמיכה בחתנים מגיעה לכמאה אלף שקל בשנה".

מהו הסכום שאליו מגיעה התמיכה שלכם לבחורים נזקקים בתקופת החגים?

"משתנה, אבל הממוצע עומד על בין עשרים לשלושים אלף לחג, לפני פסח הסכומים גדלים כך שיכולים להגיע בקלות לחמישים אלף שקל".

מה מייחד אתכם?

"אצלנו יש דבר מעניין, כשבחור רואה את חברו במצב שלא מאפשר קניית ביגוד לחג, אז הבחור פשוט ניגש לאחראי ומספר והבחור הנצרך מקבל את הדרוש, אמנם בדרך כלל צוות הישיבה ערים לעניין ובחור אשר חסר לו מקבל את הדרוש ומצד השני בחור בעצמו יכול להגיע ולבקש כיוון שיודע שיענה בצורה טובה וכובדת לבקשתו וצרכיו, ובקיצור השילוב בין הדיסקרטיות לבין הרגשת המשפחתיות השוררת בין הבחורים זהו הדבר שמייחד את הת"ת שלנו".

בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

האם התחדשתם במשהו בצורת איסוף הכספים?

"כן, כיוון שהישיבה גדלה יש את האפשרות לשלוח עם כל סיירת עוד מספר בחורים שהולכים לבתים סביב היעד אליו נשלחו וכך מכפילים את הסכום במהלך זמן האיסוף".

ווארט קצר אותו תאמרו בבתי הנדיבים?

י. ממנהלי הת"ת של ישיבת ברכת אפרים: "קודם כל אומרים לנדיבים שבדורות התנאים והאמוראים, רוב תלמידי החכמים היו עובדים לפרנסתם, והמצווה הייתה לסייע להם במלאכתם. ואף נקבעו תקנות לשם כך, למשל להקדים את מסחרו של תלמיד חכם למסחר שאר בני אדם, וכן היו מסייעים להם בעבודתם. ומי שלא יכול היה לעבוד, היו נותנים לו פרנסה מלאה. כיום, כדי להצמיח תלמידי חכמים, ישנו צורך שיקדישו את כל יומם ללימוד, המצווה להחזיק בלומדים כדי שיוכלו לגדול בתורה חוץ ממקרים חריגים של מחלות מסוכנות וכו'. במקרים רגילים שהצדקה לעניים מיועדת לרווחתו של העני ולא ממש לקיום הבסיסי שלו - יש להעדיף תרומה ללומדי תורה, ותרומה להם קודמת גם לתרומה לבתי כנסיות".

ואם יבקשו 'ווארט'?

"יש הרבה השוואות בין חנוכה לפורים, אחת מהן, בנוגע לסיבובים.. בחנוכה אנחנו מסובבים סביבון, הסיבוב שלו נגרם מלמעלה - בדיוק כמו סיבובי המהלכים בחנוכה, הנס בחנוכה היה נס אלוקי, על טבעי. מעטים שניצחו רבים, וכן הנס הפלאי של פך השמן. לעומת זאת בפורים אנחנו מסובבים רעשן. הסיבוב מתבצע מלמטה, בדיוק כמו סיבובי המהלכים בפורים. מלמטה.. מהאנשים עצמם.. במגילה לא מוזכר בכלל שם ה'.. מגילת הסתר..."

פורים בארגוני החסד

מתברר כי לא כל בני הישיבות עסוקים במגביות עבור הת"ת, רבים מהם מעדיפים לסייע לארגוני חסד, אם זה במשלחות לשמח חולים ואם זה באמצעות מגבית עבור ארגוני החסד אצל בתי נדיבים.

בארגון החסד "בלב אחד" קבוצות של בחורי ישיבות מחלקים משלוחי מנות לילדים מיוחדים בבתיהם ובבתי החולים בימי הפורים, קבוצה נוספת עוברת אצל כל מי שתומך בארגון במשך כל השנה ומביאה להם משלוח מנות מפואר כהוקרה על עזרתם במשך ימות השנה.

בחורי ישיבה בפורים. אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

ארגון החסד 'השמחה תנצח' בניהולו של הרב שמואל גיטלר, המשמחים חולים במשך כל ימות השנה בבתי החולים ברחבי הארץ, יצאו בתקופת ימי הפורים לאיסוף כספים מנגידים וידידים.

ארגון החסד "אחים לנצח" בניהולו של איש החסד שלומי רבינוביץ הפועל בכל ימות השנה כולל שבתות וחגים בבתי החולים - ובמחלקות חולים אונקולוגיים, בבתי אבות, ובמחלקות לתשושי נפש ברחבי ארה"ק, יוציא בימי הפורים סיירות מיוחדות בכל הארץ למגבית פורים למען החולים ובני משפחותיהם. יצוין שעשרות המתנדבים נוטלים חלק בפרויקט המגבית לארגון שאינו נתמך משום גורם ומתמודד עם הוצאות רבות במשך השנה. גם בימי הפורים לא שוכחים בארגון את החולים וקבוצה מיוחדת מסתובבת בכל הארץ ומשמחת בבתי החולים.

יחידת 'שמחה של אמת – זק"א': מאות מתנדבי הארגון יחלקו אלפי משלוחי מנות בבתי החולים ברחבי הארץ לחולים ובני משפחותיהם, קבוצת משמחים נוספת יסירו בבתי מתנדבי זק"א לשמחת הפורים. בערב הפורים יקיים ארגון זק״א אירוע רב רושם לחולים ומשפחותיהם בהשתתפות ענקי זמר רבים.

בארגון 'סעד ומרפא' החל מראש חודש אדר מתנדבי הארגון פושטים על בתי החולים בכל רחבי הארץ מחלקים משלוחי מנות מפוארים ומארגנים מסיבות פורים לחולים ובני משפחותיהם.

  • הכתבה בשיתוף העיתונאי יענקי קצבורג - רשת 'קו עיתונות'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר