טור

אל תשלח ידך אל הנער // עו"ד יוסף ויצמן

יש לנו מערכת משפט שניתן להתגאות בה. להתגאות במקצועותיה ולהתגאות ביושרה. על כולנו לקחת אחריות ולתת גיבוי למערכת המשפט גם בשעותיה הקשות (טורים)

יוסף ויצמן, עו"ד | כיכר השבת |
נשיאת העליון השופטת אסתר חיות. ארכיון (צילום: Hadas Parush/Flash90)

כאיש משפט, נושא תפקידים ונבחר ציבור בלשכת עורכי הדין, אני יכול להצהיר שעולם המשפט עבר שבוע קשה. לאחר שכמעט כל מוסד או ישות במדינה נדרסו במגפיים גבוהים בכיכר העיר לעיני כל, והכל ללא רחמים, הגיע תורה של מערכת המשפט.

אם עד לאחרונה קודש הקודשים של שלטון החוק היה בית המשפט, וכל אזרח ידע שיש לו את המוסד המשפטי לשטוח בפניו את האמת וכנראה לזכות לצדק (אם לא מלא, אז לכל הפחות קרוב לאמת), השבוע, בשל אירוע נקודתי וספציפי, גם מערכת המשפט נרמסה. בעיניים דומעות צפיתי כיצד כל כתב או מושך בעט מנסה לצייר ולייצר את הדרמה. להעצים אותה כאילו חרבו חומות הבית ולזעוק כי לצפון קוריאה דמינו וכתורכיה היינו.

ובכן, אני חש כי מוטלת עליי החובה לכתוב את הדברים הבאים, שכן ליבי נשבר בתוכי (ממש כך). התמונה האמתית רחוקה מהמציאות המדומה המוצגת לעיני כולי עלמא, באופן מעוות ועל ידי מחזיקי עניין ובעלי אינטרס. אומר זאת חד וחלק, יש לנו מערכת משפט מהטובות בעולם ואינני כותב זאת כקלישאה.

אוזן קשבת שגם שומעת וגם מקשיבה

הנה רק דוגמה אחת מיני רבות. בשנים האחרונות השתתפתי מתוקף תפקידי במספר רב של משלחות מטעם לשכת עורכי הדין ברחבי תבל. לא אחת, אנו עורכים במפגשים הללו סקירות משפט משווה. תמיד אני מתמלא בגאווה כאשר בכל מקום שבו אנו מציגים את מערכת המשפט הישראלית בפני עמיתינו בחו"ל, אנו גורמים לשומעים אותנו לקנא. הן במערכת המשפט שלנו והן בדרכי המינוי של השופטים. ידידיי, בתוך כ-70 שנות עצמאות הצלחנו להעמיד בישראל מערכת משפט שהביטוי "אור לגויים" מתאר אותה בלשון המעטה.

בתי המשפט בישראל הינם מקצועיים וברמה גבוהה. כמכונה משומנת היטב, מערכת המשפט מתנהלת על בסיס מחלקות ותתי מחלקות שבהן השופטים מתמקצעים בתחומם. השתלמויות ואירועים פנימיים נערכים ללא סוף, וחשוב מכל – תוך שמירה על אוזן קשבת שגם שומעת וגם מקשיבה. כל בעיה באשר היא נשמעת בחפץ לב, וכמובן שנעשים מאמצים (שלרוב צולחים) להעניק פתרון מלא.

לעניין האמינות. מתוקף תפקידי אני נמצא שעות רבות במחיצתם של היושבים בשדרת השיפוט בישראל, החל משופטי שלום וכלה בנשיאים. בכל פעם אני נפעם מחדש ממידות האמינות והיושרה שיש לשופטים. אינני זוכר ולו מקרה אחד שבו מצאתי שופט שהביא עצמו לניגוד עניינים. נהפוך הוא. אני רואה כיצד מתרחקים השופטים מצל צלו של ספק, נוהגים ביושר ובאמינות, ופוסלים עצמם מיידית בכל מצב של חשש לבעיה. כולל אף במקרים שבהם ברור (אפילו לצדדים) שהשופט יכול ורשאי לשבת בדין. לא אחת מזכירים השופטים לבעלי הדין ובאי כוחם כי כשיש ספק אזי אין ספק.

זה מגיע להם, זה מגיע לנו

שלטון החוק הוא ערובה למשטר תקין. על כולנו לקחת אחריות ולתת גיבוי למערכת המשפט גם בשעותיה הקשות. אני חוזר וכותב. יש לנו מערכת משפט שניתן להתגאות בה. להתגאות במקצועותיה ולהתגאות ביושרה. אין במקרה בודד, מבלי להיכנס לחומרתו, כדי להשליך על כלל המערכת.

אני יודע שיש מי שאינם אוהבים את התמיכה המוחלטת שלי במערכת המשפט. בימים האחרונים הותקפתי על כך בכל מיני מקומות, אולם אני מוכן לקחת על עצמי את הביקורת הקשה. אני עושה זאת כמי שנמצא כאמור בתוך המערכת, ואשר ברור לו שהתמונה שבעלי עניין מנסים לצייר הינה שגויה וחוטאת לאמת. אין הרבה אשר מכירים את מערכת המשפט הישראלית לפנים ולפנים כמוני. אני מצוי באין ספור הליכים פנימיים והנני מתחייב בפניכם. יש לנו את מערכת משפט הטובה בעולם. העניקו לשופטים את מלוא הגיבוי והתמיכה. זה מגיע להם. זה מגיע לנו.

  • הכותב המשנה לראש לשכת עורכי הדין בישראל

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר