בחיידר מוכר בירושלים

ה'בוחן' תקף ילד ולאמו נאמר: "הוא ספרדי, תגידי לנו תודה"

תביעה שהוגשה בידי בוגר ת"ת ירושלמי, מגוללת טענות לתקיפה קשה ע"י ה'בוחן' ואלימות מצד איש צוות נוסף. אם הילד, שהתלוננה, נתקלה בגזענות בוטה. הבוחן שהוקלט מודה, מכחיש כעת (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

בוגר חיידר בירושלים הגיש לאחרונה תביעת פיצויים נגד מוסד הלימודים, בשל פגיעה קשה שעבר במקום במשך מספר שנים, שכללה לדבריו גם טיוח והשתקה מצד גורמים בהנהלה. בכתב התביעה מפורט, כי אחד מאנשי הצוות החינוכי התעלל בתלמיד, שבמקביל ספג גם אלימות קשה מכיוון בכיר אחר בצוות החינוכי.

את התביעה הגיש הנפגע באמצעות ארגון 'דין וחשבון', שאנשיו אספו ראיות מהשטח ואף השיגו הוכחות מוקלטות שכוללות הודאה במעשים מצד 'בוחן' (עורך הבחינות על חומר הלימודים) מתעלל.

הפרשה החלה לפני כ-18 שנים בחיידר ירושלמי מיתולוגי, כשהתובע היה בן 9 בלבד ולמד בכיתה ג'. וכך מפרט כתב התביעה: "מי שהיה הבוחן, תקף באכזריות מספר פעמים את הילד, ובפעמים בהם הילד לא הגיע לחדרו של המלמד להיבחן, היה הבוחן מאתר אותו במסדרונות תלמוד התורה, מורה לו להגיע לחדרו, ושם היה חוזר על המעשים".

כאמור, נטען כי גם בכיר בצוות הניהולי הפעיל אלימות קשה כלפי הילד הקטן: "במספר מועדים היה המנהל קורא לילד לחדרו, ושם היה מכה אותו מכות נמרצות. בחלק מהפעמים היכה המנהל את התובע עם מקל, ובאחת הפעמים המכות היו כל כך עוצמתיות עד שהמקל נשבר על גופו של הילד".

יצויין, כי הילד המוכה לא שתק במשך כל השנים שחלפו, וכבר בהיותו בכיתה ו', הוא "פנה אל אחד הרבנים, שהינו רב בישיבה (שהינה חלק מהמוסדות אליהם משתייך החיידר. א.ר.). הילד קיווה כי בכך שיחשוף את הדברים בפני הרב, ההתעללות תבוא לקיצה, אך עד מהרה התברר לו כי לא אלה פני הדברים, שכן כבר למחרת קיבלה אמו שיחת טלפון בה נאמר לה כי בנה מפיץ שקרים על הרבנים בישיבה וכי עליה לטפל בבנה בהקדם, שכן 'לא זורקים אבנים לבאר ממנה שותים'".

כמו כן, בשיחות רבות בעבר הובהר לאמו של הילד שגדל כי עליה להוקיר תודה על כך שבנה הספרדי לומד בתלמוד תורה אשכנזי, ואם "תמשיכי בתלונות שלך, הילד ואחיו יורחקו מהחיידר".

בהקשר זה, מציין כתב התביעה, כי "השילוב בין גזענות שמפלה באופן שיטתי ילדים ממוצא מזרחי, הנאלצים להתחנן על מנת להתקבל למוסדות חינוך, לבין קשר השתיקה סביב פגיעות באותם מוסדות, הופך את התלמידים ממוצא מזרחי לטרף קל לאותם פוגעים, אשר יודעים היטב, כי אלה מוקירי תודה על עצם קבלתם למוסד החינוכי, ועל כן יעשו כל שביכולתם לשמור על מקומם במוסד, גם אם משמעות הדבר הוא שתיקה אודות הפגיעות שנעשות בהם".

ובחזרה למקרה הספציפי: האם הכואבת לא הרפתה, והלכה להתעמת ישירות עם ההנהלה, ושם הטיחה את ההתנהגות האכזרית של הבוחן בפני שני בכירים בצוות המוסד, והתחננה שתלמוד התורה יטפל בעניין, אך "כל טענותיה נדחו בשאט נפש" - כפי שנטען בתביעה - "והרב טרק בפניה את הדלת, תוך שהוא אומר לה כי הגעתה למקום אינה צנועה ועל כן עליה לעזוב את המקום".

לפי כתב התביעה, המתעללים עדיין מועסקים בתלמוד התורה: "למרות שהתובע דיווח על ההתעללות בו לפני שנים רבות, לא בוצע כל הליך בירור בתלמוד התורה, ושני הרבנים שהתעללו בו, ממשיכים להיות מועסקים בתלמוד התורה עד ליום כתיבת כתב תביעה זו"

יצויין, כאמור, כי התובע מחזיק בידו הוכחות, בהן הקלטות של הבוחן המתעלל שמודה במעשיו, "ועל כן יש לראות בהודאותיו של הנתבע בפני התובע כהודאות בעל דין", לשון התביעה.

עו"ד רותם אלוני דוידוב, אשר מנהלת את הפעילות המשפטית של ארגון 'דין וחשבון', המציע לנפגעי תקיפה במגזר החרדי סיוע ללא עלות במימון תביעות פיצויים אזרחיות, כולל ליווי נפשי, חוקרים פרטיים וצוות משפטי מקצועי, מוסרת כי "כתב התביעה מציג מציאות קשה, הוא מגולל את סיפורו של ילד צעיר, אשר נחשף לפגיעות קשות ובלתי נתפסות על ידי מנהלי תלמוד התורה בו למד, ובכל פעם שניסה לספר את סיפורו ולזעוק לעזרה, הושתק, הודר והופלה".

ה'בוחן', שכלפיו מכוונות עיקר הטענות - ושעדיין משמש חלקית בתפקידו בחיידר, הגיב ל"כיכר השבת": "אני מכחיש הכחשה ענקית את הכל. מה שאני נשמע מודה בהקלטה, זה בגלל שאמרו לי שהתובע במצב פסיכולוגי קשה, ואם אני יודה זה יקל עליו".

פניית 'כיכר השבת' לתלמוד התורה, לשם קבלת תגובה, לא נענתה, ובתגובה ל-ynet מסר מנהל המוסד החינוכי: "כאשר תגיע התביעה לידינו, נגיב על כך בצורה מסודרת. ברגע שנקבל את התביעה אנחנו נחקור את כל הפרטים בצורה הכי חזקה. בטיחות ומוגנות הילדים היא בראש מעינינו. לא יהיה פה שום טיוח, והדברים יחקרו לעומק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר