"קשה להתנהל כך"

באמצע הכהונה: כך נפערה המחלוקת בין הרבנים הראשיים

בתחילת הדרך האבות ביקשו מהם לעבוד בשיתוף פעולה, חציה הראשון של הכהונה חלף עם מתחים שקטים עד שהגר"ד לאו שבר את הכלים • ישי כהן עם מאחורי הקלעים של מחלוקת הרבנים (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרבנים הראשיים לישראל בימים טובים יותר (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)

העובדים הוותיקים בבית הרבנות הראשית לא מתרגשים מהמאבק החריף המתפתח בימים אלו בין לשכות הרבנים הראשיים לישראל - הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף מחד, והגאון רבי דוד לאו מאידך. מדובר במסורת של שנים בבנייני הרבנות, לפיה הרב הספרדי והרב האשכנזי מתקוטטים במסגרת מאבקי שליטה והנהגה.

כך היה גם בשנים האחרונות, מאז נבחרו השניים כרבנים ראשיים, עד שזה פרץ החוצה בקול רעש גדול עם מינוי מנכ"ל בתי הדין הדיין רבי דוד מלכא על-ידי הראשון לציון. מבחינת הגר"ד לאו מדובר בקש ששבר את הגב, והמאבק הפנימי דלף החוצה ומקשה על תפקוד המערכת.

מרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל הכיר יותר מכל אחד אחר את מאבקי הרבנות, לצדו נבחר הרב האשכנזי שלמה גורן ומרן ניהל נגדו מאבק תקיף למען שמירת ההלכה. לכן, יממה לאחר שהוכרזו המנצחים בבחירות לרבנות הראשית, פנה מרן לבנו הראשל"צ הנבחר ולרב לאו בבקשה לעבוד בשיתוף פעולה.

"תשתפו פעולה, שני הרבנים הראשיים", פנה מרן לרבנים הנבחרים, "כולם אהובים, כולם ברורים, תעשו שיתוף פעולה להגדיל תורה ולהאדירה. רב ראשי לישראל זה תורה, לא פוליטיקה!".

יממה לאחר הבחירות בבית מרן זצ"ל (צילום: ישי כהן)

גם הרב הראשי הגאון רבי ישראל מאיר לאו מכיר היטב איך נראים מאבקי הרבנות, גם הוא פנה לבנו רבי דוד לאו ולעמיתו רבי יצחק יוסף ואמר: "תהיה סיעתא דשמיא כאשר רבי יצחק ורבי דוד יושיטו יד אחים נאמנה, אחים ממש, זאת תהיה בעז"ה התרומה שלכם - הדור הממשיך, להעלאת קרנה של תורה".

ואכן, במשך כארבע שנים, לשכות הרבנים הראשיים שמרו על יחסים טובים, מאחורי הקלעים היו מתחים לא פשוטים, אבל כולם ידעו לשמור על המתחים בחדרים סגורים, כלפי חוץ - שלום ואחדות.

מה קרה עכשיו?

בשיחות עם פקידים בקומות 3 ו-4 בבית הרבנות, שם שוכנות לשכות הרבנים הראשיים, אנו נחשפים מעט למאבק המתגלגל במסדרונות הרבנות, מאבק שעד כה - אין מי שהצליח לעצור.

"בעוד מספר חודשים", מספר גורם ברבנות הראשית המקורב ללשכות הרבנים, "יסתיימו חמש שנות הכהונה הראשונות. העת בו הרבנים מחליפים את התפקידים הבכירים, הרב לאו נכנס לתפקיד היותר יוקרתי של נשיא בית הדין הגדול, והרב יוסף עובר לתפקיד נשיא מועצת הרבנות הראשית.

הרב הראשי האשכנזי הגר"ד לאו (פלאש 90)

"לכולם היה ברור שזו התקופה הרגישה ביותר, זו התקופה שיכולה לקבוע את חמש השנים הקרובות, האם הולכים לעוד חמש שנים של שקט, לפחות תקשורתי, או שמא למאבק ארוך שאיש אינו יודע כיצד יסתיים".

לדבריו: "בחודשים האחרונים היו מי שניסו לקיים מגעים לביטול חלופת התפקידים, לנסות ולבקש מהרב לאו להישאר בתפקידו במועצת הרבנות וכאחראי על הכשרות, אבל מיד זה ירד מהפרק, המגעים גרמו למתיחות גדולה, עד כדי כך שהרב לאו רמז שהוא מבקש התחייבות חתומה שהראשל"צ יעזוב את בית הדין בתום מחצית הקדנציה, זה היה רגע שפל ביחסים בין הלשכות".

לאחר מכן הגיע רגע השיא, הרגע בו הגר"ד לאו בחר לשבור את הכלים, ללכת על צעד חריג, לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט ולטעון כי בלשכת הראשל"צ מינו מנכ"ל בית הדין ב"מחטף", בלי להתייעץ אתו. לכולם היה ברור שהמכתב יועבר גם לתקשורת והמאבק השקט ברבנות ייחשף לעיני הציבור ויהפוך לקרע של ממש, כשיתפרסם כי הרב לאו הגיש תלונה נגד עמיתו הספרדי.

הגר"ד לאו חש תסכול, מבחינתו בלשכת הראשון לציון מתכוננים לקראת חילופי התפקידים. "הרב לאו הרגיש שמכינים את הקרקע לקראת כניסתו לתפקיד נשיא בית הדין", מספר גורם ברבנות המעורה בנושא, "הרב לאו הבין שממנים מנכ"ל משלהם כדי שדרכו יוכלו לשלוט בבית הדין ולתקוע מהלכים שהוא ינסה לקדם, זה מבחינתו היה רגע שהוא לא יכל לשתוק, הוא הבין שאם ישתוק, זה לא יגמר במינוי המנכ"ל".

הרב הראשי הספרדי הגר"י יוסף (פלאש 90)

מנגד, הראשון לציון הגאון רבי צחק יוסף ראה במינוי הרב מלכא לתפקיד המנכ"ל - מינוי ראוי ונכון. לראשונה דיין ספרדי - חרדי נבחר לתפקיד, מנכ"ל מתוך בתי הדין. "הרב מלכא למעלה מעשרים שנה יושב בבתי הדין", הסביר הראשל"צ, "דן דין אמת, הולך בדרך של מרן האבא זצ"ל, להקל על העגונות, הוא עושה הרבה, הוא שליח שלנו בוועדות בכנסת, הוא מייצג את כל הדיינים בגאון. כמה זה חשוב שאחד מהדיינים שמכיר את המערכת הוא יושב כמנכ"ל בתי הדין".

הדיינים בבית הדין האזורי והגדול הבינו מהר מאוד שהמאבק סביב מינוי הרב מלכא הוא חריף, לא עוד עימות בין בכירים בלשכות. ראשי אבות בתי דין ודיינים בכירים שיגרו מכתב תמיכה במינוי וברכו את הראשל"צ, כאשר חלקם הבהירו לאחר מכן שלא היה מדובר בביקורת על הרב לאו.

אלא שנשיא בית הדין הגר"י יוסף סיכם במשפט אחד את הכל: "קיבלתי עשרות טלפונים מהדיינים שברכו אותנו על המינוי הזה". משפט שהעביר מסר ברור לרב לאו, הדיינים תומכים במינוי.

"צריך להבין", אומר דיין שהתבטא בנושא, "לראשון לציון יש מפלגה שעומדת לצידו, תנועת ש"ס, מה שאין לרב לאו". אולי בדיוק בגלל הטענה הזו הגיע אמש הגר"ד לאו יחד עם יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני להתייעצות בבית מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי "בנושא מינוי דיינים". המסר ברור: גם לנו יש מפלגה, קוראים לה 'דגל התורה'.

הרבנים הראשיים לישראל בבית הנשיא (פלאש 90)

"העימות הפנימי יצא החוצה", מסכם אחד מיודעי הדבר ברבנות, "אם עד היום אנחנו שמענו בשקט על המאבקים הפנימיים - מאבקים אפילו על השאלה האם נעבור לבית הרבנות 'בהיכל שלמה' או נשאר כאן - כעת, המאבק יצא, והשאלה האם זה יסתיים בקרוב או שבמשך חמש שנים נצטרך לצפות במחזה הלא נעים הזה של הקטטות בין הרבנים".

פקיד בכיר ברבנות הראשית, האמור להתנהל מידי יום מול לשכות שני הרבנים, התבטא בסוף השבוע על הקושי לעבוד במצב כזה ולמעשה מסכם שלב ראשון במאבק: "קשה לקבל החלטות, קשה להתנהל כך, אין החלטות ענייניות, אתה צריך תמיד לנווט בין שני הלשכות, זה כמעט בלתי אפשרי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר