משבר הגיוס • תמונת מצב

ליצמן מתבצר בדרישתו; גפני ודרעי מנהלים ערוץ נפרד

בצל הטלטלה עם חתימתו של ניר חפץ על עד מדינה, מתברר כי בעוד ליצמן מתבצר בעמדתו בנושא חוק הגיוס, גפני ודרעי מנסים להרגיע את המשבר ומתנהלים במנותק ממנו (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ליצמן, גפני ודרעי (צילום: פלאש 90)

הנציגות החרדית, כך נראה, נחלקת יבחסה למשבר שנוצר סביב חוק הגיוס והדרישה להצמידו להצבעה על תקציב חוק המדינה.

בעוד עיתון 'המודיע' ובעיקר סגן השר יעקב ליצמן משדרים ביממה האחרונה מסרים תקיפים לפיהם הנציגות החרדית תדרוש הצבעה בשלוש קריאות על חוק הגיוס המתוקן, זאת לפני ההצבעה על התקציב ולא תסכים להתפשר הרי שנדמה כי השותפים האחרים לא בהכרח משדרים עמו על אותו גל.

במהלך יום האתמול התראיין ליצמן בכל מקום אפשרי והחריף את איומיו כאשר אף הגדיל את הרף והביע התנגדות לכל פשרה שהוצעה כשהוא מתנה מפורשות את ההצבעה על התקציב באישור חוק הגיוס.

אמש, נועד שר האוצר כחלון עם סגן שר הבריאות ליצמן, שביקש ממנו לדחות את אישור התקציב ולאפשר את קידום חוק הגיוס. ליצמן אף הציע להתחייב בכתב שאם חוק הגיוס יעבור - יתמוך בתקציב ללא כל דרישה נוספת.

במקביל, ראשי המפלגות החרדיות האחרות, ח"כ משה גפני, יו"ר 'דגל התורה' והשר אריה דרעי, יו"ר ש"ס, לא הציבו את הדרישה הזו בצורה ברורה, הגם שגיבו את הדרישה העקרונית על הצורך להעביר את חוק הגיוס.

ביממה האחרונה נדמה היה לחברים במפלגות החרדיות כי ליצמן הלך צעד אחד רחוק מידי וטיפס על עץ גבוה שיהיה לו קשה לרדת ממנו, מה שעלול לסכן את ההישיגים של המפלגות החרדיות במידה והממשלה תיפול וילכו לבחירות.

ל"כיכר השבת" נודע כי חברי כנסת חרדיים העבירו מסרים חריפים לליצמן כי לא יגבו אותו בכל מהלך של פירוק הממשלה. "המטרה שלנו היא למצוא פתרון ולא לייצר משבר ולהוביל לבחירות", הם אמרו.

בנוסף, טענו גורמים במפלגות החרדיות כי בנושא הזה מגזים ליצמן הן בדרישותיו והן בהתבטאויותיו. "לא ברור האם זה מגיע בגלל הקצנה מחשש למאבקים פנימיים בחצר והרצון להוכיח נאמנות או שמדובר בהחלטה על דעת עצמו בכלל, אבל ליצמן עשה טעות שהעלה את רף האיומים ללא התייעצות מוקדמת".

"יש הבדל בין להביע דרישה ברורה להעביר את חוק הגיוס לבין נסיון לשבור את הכלים בכוח ואת זה ליצמן נראה שלא הבין", אומרים הגורמים. יצוין כי במהלך הראיונות עמו טען ליצמן להגנתו כי זו ההוראה שקיבל מהמועצת החסידית והוא פועל לפיה.

ל"כיכר השבת" נודע כי אמש הגיע יו''ר ועדת הכספים להתייעצות במעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ושוחח עמו על המשבר בחוק הגיוס. מרן שר התורה הורה לנסות בכל דרך למצוא פתרון שישמור על מעמדם של לומדי התורה.

כמו כן, אתמול פעל יואב הורביץ, ראש לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשליחותו מחו"ל, בניסיון למצוא פתרון שישביע את כל הצדדים. הורביץ הציע שחוק הגיוס המתוקן יעבור בוועדת שרים ולאחר מכן, במושב הקיץ, יעבור בשאר הקריאות.

לדברי גורמים במערכת הפוליטית ליצמן ייאלץ לקבל את הפתרון ולא להוביל לבחירות מיותרות.

לדברי גורמים במערכת הפוליטית, הביקורת על ליצמן גדולה ויש לחץ שיתפשר. "לא בטוח שחייבים להתעקש להעביר את החוק כבר עכשיו ב-3 קריאות לפני התקציב", הם אומרים. אלא שבמקביל טוענים אותם גורמים כם כנגד בכירי הליכוד שלא מנסים להביא מתווה רציני שיאפשר ירידה מהעץ.

גורמים בקואליציה אומרים ל"כיכר השבת" כי גפני ודרעי מתנהלים כרגע במנותק מליצמן ומנהלים ערוץ נפרד בניסיון למצוא פתרון, כאשר לדבריהם הבעיה כרגע היא שר הביטחון איווט ליברמן שמתנגד לפתרון שהוצע.

עם זאת, יצוין כי בשעות האחרונות אין שום הידברות בין הצדדים, ולא חלה שום התקדמות ממשית בדרך לפתרון. "למרות הרצון הטוב שהם משדרים והניסיון שלהם להוריד את גובה הלהבות נדמה שדווקא בצד השני מקשיחים עמדות ולא מנסים להגיע לפתרון", אומרים הגורמים, "במקום לדבר עם דרעי וגפני ולהציע פתרונות שיכולים להתקבל ממשיכים להתעלם וזה חבל".

יצויין כי צעד ראשון לשינוי ניתן לראות בכך שח"כ גפני קיים הבוקר באופן רגיל את דיוני וועדת הכספים זאת לאחר שפרשנים פוליטיים דיווחו בסוף השבוע על ביטולה בשל כעסו על שר האוצר משה כחלון. מלבד זאת, כפי שדווח ב"כיכר השבת", גפני אף העביר מסרי הרגעה כשאמר כי להערכתו לא יהיו בחירות, זאת לצד מסרי הרגעה שהעביר לצד חברו לסיעה ח"כ אורי מקלב.

עם זאת, במערכת הפוליטית צפויים להמתין כעת ולראות מה יעשה ראש הממשלה נתניהו לאור ההתפתחויות האחרונות בחקירות, עם חתימתו של ניר חפץ על עד מדינה נגדו, כאשר ייתכן ותהיה לכך השפעה ישירה על ההחלטה ללכת לבחירות.

מי שנתן שביב של תקווה לפתרון המשבר, הוא דווקא השר ליברמן שאמר בישיבת כי "אם החוק יעבור בקריאה שניה ושלישית, לא תהיה לנו ברירה אלא לקום ולהסיק מסקנות", משמע, האפשרות להעבירו בקריאה טרומית וקריאה ראשונה, כן באה בחשבון ואולי זו תהיה הפשרה בסופו של דבר.

הגורמים בקואליציה מסבירים כי הדרך עוד ארוכה לפתרון מאחר וגם אם תושג הסכמה על חוק הגיוס, צריך במקביל לקבל התחייבות של ליברמן וכחלון להעביר את חוק הלאום - והם לא מוכנים לכך. כמו כן, החרדים יצטרכו להתחייב שיסתפקו בחוק הגיוס, מה שלא בטוח שיתאפשר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר