חילוקי הדעות ב'יהדות התורה'

גורמים בקואליציה: "התקדמות קלה מול דגל התורה וש"ס"

בעוד ליצמן מתעקש על "גיוס לפני תקציב" וטוען כי לא נערך שום דיון, ב'דגל התורה' מצהירים כי יש "מגעים לפתרון המשבר" • גורמים בקואליציה: "יש התקדמות קלה" • נתניהו: "רוצה הסדר" (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גפני וליצמן. ארכיון (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

חשיפת "כיכר השבת": משבר הגיוס עדיין בעיצומו אך בעוד ליצמן מתעקש על עמדתו, ב'דגל' ובש"ס - כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת' - מנהלים ערוץ חשאי בדרך למציאת פתרון. הבוקר (שלישי) גורמים בקואליציה מגלים אופטימיות זהירה בשיחה עם "כיכר השבת" ומציינים כי "ישנה התקדמות קלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש (שני) בתדרוך לכתבים לאחר פגישתו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למשבר הפוליטי בישראל על רקע חוק הגיוס ואמר: "אני רוצה להגיע להסדר שיאפשר לפתור את משבר חוק הגיוס ויאפשר לממשלה לכלות את ימיה עד נובמבר 2019".

"כרגע זה לא בהישג יד", הדגיש נתניהו אך הוסיף כי "אני מקווה שנצליח לפתור את המשבר. זה היעד המועדף עלי".

נתניהו סיפר כי שוחח מוושינגטון בטלפון כמה פעמים עם יו"ר הקואליציה ועם חלק מראשי מפלגות הקואליציה וציין כי ראש הסגל יואב הורביץ מקיים שיחות בנושא כל הזמן. נתניהו אמר כי הוא מקווה שהעניין ייפתר אך סייג זאת באומרו: "אני מקווה שנצליח. יש כל מיני גורמים שלא מאפשרים זאת".

נתניהו הדגיש כי העברת חוק הגיוס בקריאה שלישית לפני העברת תקציב 2019, כפי שמתעקש שר הבריאות יעקב ליצמן, לא צפויה לקרום עור וגידים. כשנשאל האם הליכה לבחירות תיטיב עמו בעת הזו - השיב בשלילה אך הדגיש כי "כרגע אני לא יכול לבשר שאני רואה הסדר שיביא לכך".

בעקבות הפרסום אתמול ב"כיכר השבת", פרשנים פוליטיים מדווחים הבוקר כי ראשי ש"ס ודגל התורה מתנהלים במשבר הגיוס, בשלב זה, בנפרד מסגן השר ליצמן ומנסים להגיע לפשרה.

על פי ההערכה ב'ישראל היום', בש"ס ובדגל התורה יסכימו לאישורו של חוק הגיוס בקריאה טרומית במליאת הכנסת בתמורה להצבעה על תקציב 2019.

גורמים בקואליציה מביעים הבוקר אופטימיות זהירה ואומרים ל"כיכר השבת" כי ישנה התקדמות קלה. לדבריהם, "לפי המסתמן כעת, חוק הגיוס יעבור בוועדת השרים עם שינויים קלים ובקיץ תימשך החקיקה כאשר במקביל החרדים יתמכו בתקציב". עם זאת הם מדגישים כי "זה נכון לדגל וש"ס".

ל"כיכר השבת" נודע כי חברי הכנסת של 'דגל התורה' צפויים להיכנס אל גדולי ישראל כדי לקבל את הכרעתם בנושא.

יצוין כי גורמים פוליטיים מעריכם כי אם היה הסכם בר היתכנות שחברי הכנסת של דגל היו סוברים שהוא טוב ייתכן והיתה מתקבל הוראה על פיצול אפשרי, אל בנתיים מצד הליכוד לא נראה כי הם חושבים להעניק נוסחה שיוכלו להתפשר עליה.

אתמול העבירו במפלגות החרדיות מסרים שיש על מה לדבר ונדמה שניתן למצוא פתרון. גורמים במפלגות החרדיות ציינו אתמול כי הדבר אכן נכון אולם לצערם דווקא בקואליציה אין מי שמרים את הכפפה ומניח הצעת פשרה ראויה המתקבלת על הדעת. "יש תחושה שמישהו שם לא מנסה באמת לפתור את המשבר", הם ציינו.

כפי שדווח ב"כיכר השבת", למרות רצונם של בכירי חלק מהמפלגות החרדיות להגיע לפתרון הרי שבליכוד לא ממש סופרים אותם ומאז הפגישה ביום רביעי עם ראש הממשלה לא הובא נוסח מוסכם של החוק לאישור. לדברי גורמים במערכת הפוליטית, "הכל בסופו של דבר תלוי בנתניהו. הוא מחזיק את הקלפים בצמוד אליו. אם ירצה אפשר למצוא הסדר רק השאלה אם הוא לא מנסה להוביל לבחירות". אך כאמור, מאז אמש נראה כי חלה התקדמות קלה.

הבדלי הגישות בולטים הבוקר גם ביומונים החרדים. בעוד עיתון "המודיע" מדווח שוב על עמדתו הנחרצת והלוחמנית של סגן השר ליצמן המצהיר: "אנו דבקים בעמדתנו כהוראת מועצת גדולי התורה ודורשים את העברת חוק הגיוס לפני ההצבעה על התקציב".

בגוף הידיעה ב'המודיע', מצהיר ליצמן כי הדרישה הינה להעביר את חוק הגיוס בכל קריאותיו תוך שהוא מציין כי מאז עלה הנושא על סדר היום הציבורי בליכוד לא קיימו עמו כל מגעים בעניין.

לעומת זאת, בעיתון הליטאי 'יתד נאמן', שופרה של 'דגל התורה', האווירה רגועה יותר ושם נכתב בכותרת כי ישנם "מגעים לפתרון המשבר הקואליציוני".

'יתד נאמן' אף מסתפק בהצהרה כללית לפיה "הנציגות החרדית מבהירה כי כל פתרון חייב להיות כרוך בהבטחת המשך מעמדם של בני הישיבות", כאשר אינו נכנס לא להצמדת חוק הגיוס לחוק תקציב ולא למספר הקריאות בו הם דורשים שהחוק יעבור.

מי שמנסים לפתור את המשבר הקואליציוני שנוצר הם יו"ר 'הבית היהודי' השר נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד שפתחו ערוץ תיווך עצמאי מול כל ראשי מפלגות הקואליציה לאחר שהתרשמו כי ראש הממשלה לא עושה כל שביכולתו כדי לפתור את המשבר.

אמש, לאחר שיחות עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, סגן השר יעקב ליצמן, שר האוצר משה כחלון ושר הביטחון אביגדור ליברמן, עדכן השר בנט את חברי מפלגתו כי "הסיפור עם הגיוס הוא בהחלט פתיר, הוא גם לא מהמשברים המסובכים".

בנט הסביר כי "כל מה שצריך זה לרדת מהנושא של 'חוק יסוד' - כי זה משהו שלא עובר את כחלון וליברמן - ופשוט לעבור לחוק גיוס מתוקן שמגלם בתוכו את הערות בג"ץ ולהעביר אותו בוועדת שרים ובקריאה טרומית. ברגע שזה יעבור קריאה טרומית זה יוכיח שיש מספיק אצבעות בכנסת וזה אמור לספק את כולם".

"כמו שאני רואה את זה, אף אחד, גם לא נתניהו, לא ממש תופס את המושכות ומנסה להגיע לפשרה. לכן אנחנו נכנסנו לתמונה. במוצאי שבת פניתי לאנשי ראש הממשלה בנושא, אבל הם לא ממש נרתמו. לדעתי נתניהו פשוט עוד לא החליט מה הכיוון, אבל אם הוא רוצה הוא פותר את זה בכמה דקות כשיחזור לארץ", הוסיף בנט.

בנט אמר לחברי מפלגתו כי "מה שחשוב זה שכולם יתבטאו על חשיבות יציבות הממשלה כדי שלא לגרור את המדינה לבחירות, ולא להפיל ממשלת ימין. יש לנו ממשלה לאומית טובה. אני באמת מעודד אתכם: תתראיינו, תגידו שאין סיבה להוביל לבחירות ולהפיל ממשלת ימין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר