התעלומה נמשכת

רגע לפני: המרגל הרוסי שהורעל תועד עם בתו

ניסיון חיסול באמצעות רעל או תאונה? חקירת הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל ובתו יוליה הנאבקים על חייהם בבית החולים נמשכת. הרוסים מכחישים בינתיים מכל וכל (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
התיעוד של האב ובתו במצלמות האבטחה (צילום: מצלמות אבטחה)

המסתורין סביב ניסיון החיסול בבריטניה נמשך. גם הלילה (רביעי) בבית החולים ממשיכים המאמצים להציל את הסוכן הכפול הרוסי סרגיי סקריפל בן ה-66 ובתו יוליה בת ה-33, המאושפזים במצב קשה מאז שהורעלו ונמצאו חסרי הכרה על ספסל בסליסבורי שבדרום אנגליה. החוקרים מסתייעים בצילומי אבטחה ממצלמות חדר כושר השוכן בקניון שבו טיילו השניים כשהורעלו. במעבדות בפורטון דאון ממשיכים לברר לאיזה חומר נחשפו.

בתמונות ממצלמות האבטחה נראים שני בני אדם, כנראה סקריפל ובתו, פוסעים בקניון The Maltings ביום ראשון בשעה 15:47, מעט לפני שהתמוטטו. פרייה צ'רץ' בת ה-27, עדת ראייה שהבחינה בשניים חסרי הכרה על ספסל מחוץ למרכז הקניות, אמרה אתמול אחרי שצפתה בתמונות כי היא בטוחה ששני האנשים המתועדים בהן הם האב ובתו.

גם שני שוטרים שהיו מהראשונים לבוא במגע עם סקריפל ובתו פונו היום לבית החולים בעקבות עקצוצים בעיניים, פריחה וקוצר נשימה. עוד עשרה אנשים שסבלו מתסמינים שונים, בכלל זה הקאות, פונו לקבלת טיפול.

לסקריפל היה עבר שיכול אולי להסביר את הרצון להתנקש בו. בימיו כסוכן כפול מסר סקריפל לסוכנות הביון הבריטית MI6 פרטים על עשרות מרגלים רוסים. לפי הערכות גרם סקריפל, נזק כבד לרשתות הריגול של רוסיה בבריטניה ובאירופה. בשנת 2004 עצרו אותו כוחות הביטחון הרוסיים, וב-2006 הוא נידון ברוסיה ל-13 שנות מאסר. בשנת 2010, בעקבות עסקת חילופי מרגלים בין רוסיה למדינות במערב, קיבל סקריפל מקלט בבריטניה, ומאז הוא חי שם.

קרוביו של סקריפל אמרו אתמול לתקשורת הבריטית כי היה לו ברור שעברו ירדוף אותו. "מהרגע הראשון הוא ידע שזה ייגמר רע ושלא יניחו לו לנפשו", אמר אחד מהם. עוזרת הבית שלו סיפרה: "ידעתי שבתו באה מרוסיה לבקר כי הוא ביקש ממני לנקות את החדר שלה לפני שבוע, אבל לא ראיתי אותה. הוא אדם חביב, ידידותי ובעל לב טוב, והייתי המומה כשגיליתי שהוא האיש שאושפז. ידעתי שהוא היה בצבא הרוסי ודיברנו קצת, אבל הוא מעולם לא אמר שהוא היה מרגל. בסופו של דבר הוא עבד בשבילנו אז לא ממש אכפת לי. הוא איש נהדר".

אלכסנדר גולדפרב, חבר של סקריפל, סיפר כי הוא אינו מופתע מההרעלה: "כל אדם בר דעת יחשוב מיד שלרוסיה היו ההזדמנות, המניע והתקדימים שמאפשרים לה להיות אחראית לפשע מהסוג הזה, כך שהגיוני להניח שהיא מעורבת בהתקפה הזאת. מה שמעניין עכשיו הוא שזה קורה ממש לפני הבחירות לנשיאות רוסיה".

חייו של סקריפל מלאים במסתורין, הוא איבד את אשתו ובנו ובשני המקרים המוות עורר שאלות רבות. באוקטובר 2012 מתה אשתו לודמילה בגיל 59. לפי מסמכים רשמיים, הבת יוליה דיווחה שאמה מתה מסרטן, אבל כמה שכנים של המשפחה טענו כי האם נהרגה בתאונת דרכים.

בשנה שעברה מת בסנט פטרבורג בגיל 43 בנו של סקריפל, אלכסנדר, וגם בנוגע לסיבת המוות שלו יש דיווחים סותרים: עוזרת הבית של המשפחה טוענת כי הוא מת מבעיות כבד, אבל לפי דיווחים אחרים הוא נהרג בתאונת דרכים. ב-BBC, אחד מכלי התקשורת שדיווחו כי הוא נהרג בתאונת דרכים, אמרו כי משפחת סקריפל חשדה בנוגע לנסיבות התאונה.

הבריטים זועמים ומאיימים

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי עודכנה אתמול בישיבה של המועצה לביטחון לאומי על האירוע בסליסבורי ועל ההנחה כי הרוסים עומדים מאחוריו. שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, רמז בנאום בפרלמנט כי אם יוכח שרוסיה קשורה להרעלה עשויים דיפלומטים בריטים להחרים את המונדיאל שהיא תארח בקיץ.

"אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה בסליסבורי, אבל אם זה רע כפי שזה נראה, זהו עוד פשע בסדרת הפשעים שאנחנו יכולים להניח לפתחה של רוסיה", אמר שר החוץ ג'ונסון בפרלמנט. "ברור שרוסיה, חוששני, היא כעת במובנים רבים גורם מפריע וזדוני, ובריטניה היא מהגורמים המובילים בעולם בכל הקשור לניסיון להתמודד עם הפעילות הזו שלה".

הקרמלין מסר אתמול כי הוא מוכן לשתף פעולה עם בריטניה ולסייע לה בחקירת ההרעלה של סקריפל. דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, הגדיר את ההתרחשות בסליסבורי "מצב טראגי", וטען כי לקרמלין אין מידע על האירוע. כשנשאל על כך שכלי התקשורת הבריטיים כבר מעלים את ההשערה שרוסיה הרעילה את סקריפל השיב פסקוב: "זה לא לקח להם הרבה זמן". שגרירות רוסיה בלונדון טענה כי האירוע מנוצל להשחרת פניה של מוסקבה ומסרה כי רוסיה מודאגת מאוד מהאופן שבו מדווחים כלי התקשורת הבריטיים על ההרעלה.

זו הפעם השנייה בתוך קצת יותר מעשור שבה מתעורר חשד כבד שרוסיה הרעילה מרגל לשעבר על אדמת בריטניה. בשנת 2006 נרצח בלונדון באמצעות רעל סוכן ה-KGB לשעבר אלכסנדר ליטביננקו, ובחקירה בריטית נקבע כי רוסיה אחראית לחיסולו וכי הדבר בוצע כנראה באישורו של נשיאה ולדימיר פוטין. הוא הורעל בחומר הרדיואקטיבי פולוניום-210.

ליטביננקו, בן 43 במותו, היה מבקר חריף של פוטין, והוא ברח מרוסיה לבריטניה שש שנים לפני שנרצח. הוא הורעל בשתיית תה ירוק שלתוכו הוחדר החומר הרעיל. זה קרה במלון מילניום בלונדון. רצח ליטביננקו גרם להידרדרות חמורה ביחסים בין מוסקבה ללונדון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר