משבר הגיוס

החוק יובא להצבעה; ליברמן ממשיך להסית

בעוד חברי הכנסת החרדים משתפים פעולה עם מאמצי השרה שקד להתקדם לכיוון אישור ראשוני של חוק הגיוס המתוקן, ליברמן ממשיך להערים מכשולים פוליטיים ומתגרה: 'עם ישראל נלקח בשבי' (ארץ)

ישראל כהן, ישי כהן | כיכר השבת |
מאיר פרוש עם איילת שקד (צילום ארכיון: פלאש 90)

לאחר שלוש שעות של דיונים, הסתיימה הערב (חמישי) פגישתם של סגן השר מאיר פרוש, ח״כ אורי מקלב והשר לשעבר אריאל אטיאס עם עו״ד מירון, על המתווה של חוק הגיוס המתוקן.

בשלב זה אין עדיין הסכמות על המתווה מצד סיעת אגודת ישראל, אולם למרות זאת הורתה שרת המשפטים איילת שקד להעלות להצבעה בוועדת השרים לחקיקה את החוק הישן של ח״כ יואב בן צור מש״ס - כבר ביום ראשון הקרוב.

מזכירות הממשלה אף שיגרה הודעה לשרים לפיה ביום זה אכן תעלה הצעת 'חוק שירות בטחון (תיקון הסדר מעמדם של לומדי התורה)'.

מהות המהלך, הינו קודם להעלות את הנושא לסדר היום, ואז לשנות את החוק, תוך כדי תנועה, לכיוון המתווה המוסכם. מאחר ובקואליציה הובעה התנגדות כמעט גורפת לדרישת החרדים לאשר את חוק יסוד לימוד התורה בצמוד לחוק הגיוס, מסתמן כעת כי הוא אכן לא יקודם בשלב זה, אך הפסקאות בחוק הגיוס - שכן יקודם - התולות אותו בחוק היסוד, יישארו כדי למנוע את ביטולו המיידי בידי בג"ץ, בתקווה שגם הוא יאושר בהמשך.

הספק שעדיין מרחף מעל כל זה, הוא האם המתווה יקבל את אישורם של גדולי ישראל מחד ושל שר האוצר משה כחלון והיועץ המשפטי לממשלה מאידך. לדברי גורמים פוליטיים, מדובר קודם כל בהפגנת רצון טוב של התנעת המהלך, בניסיון לגרום לראש הממשלה להבין שעובדים ברצינות על הגעה לפתרון מוסכם.

בתוך כך, שר הביטחון אביגדור ליברמן הביע הערב את עמדתו המעודכנת, באופן ברור, כשעיקרה הן שלוש נקודות - כפי שהוא הציג אותן:

"1. מי שהציב מלכתחילה את אולטימטום 'שלוש הקריאות' הוא האחראי על פירוק ממשלת הימין! לא יזמנו את המשבר. 'ישראל ביתנו' היא שותפה נאמנה בממשלת הימין, אך לא נוותר על העקרונות המנחים אותנו: ביטחון ואחריות. לא ננהל משא ומתן כשמצמידים לנו אקדח לרקה".

"2. בנושא הגיוס, מערכת הביטחון וצה"ל הם שייקבעו, ולא המפלגות החרדיות. לא יעלה על הדעת שהצעת חוק כל כך משמעותית, העוסקת בלב ליבו של צבא העם והחברה הישראלית, תלויה במועצת גדולי התורה בלבד, ואת צה"ל אפילו לא שואלים. זה אבסורד. זה חוסר אחריות לאומית".

"3. הקמתי במשרד הביטחון צוות מקצועי, שיכין את החוק הכי טוב למען צה"ל ועם ישראל. תנו לו לעבוד! זה נכון לצה"ל. זה נכון לחרדים. זה נכון לחברה הישראלית. 'ישראל ביתנו' ויתרה מראש על האג'נדה שלה והתחייבה לקבל את המתווה, שהצוות של משהב"ט וצה"ל מגבש. מחלוקת שמלווה את מדינת ישראל מיום הקמתה לא תיפתר בכפייה ובסחטנות, בתוך שבוע אחד".

ליברמן תוקף (צילום ארכיון: מתוך ערוץ הכנסת. תמונה: Hadas Parush/Flash90)

ליברמן אף הוסיף: "בימים האחרונים עם ישראל נלקח בשבי בידי חבורה של גורמים קיצוניים. הם מאיימים לגרור את כולנו לבחירות מיותרות, במציאות ביטחונית לא פשוטה, ודורשים שניכנע לסחטנות שלהם. אחרת הם יפרקו את ממשלת הימין. אסור לנו ולא נאפשר לזה לקרות. 'ישראל ביתנו' לא תוותר על שלושת העקרונות האמורים".

לסיום הוא הדגיש: "אינני רוצה בחירות. חשוב שממשלות בישראל יכהנו עד תום הקדנציה, אבל יש לי אחריות לביטחון ישראל ולצה"ל, ועל עקרונות אלו אינני מוכן להתפשר".

מדבריו אלו של ליברמן נראה בבירור, כי גם אם בהצבעה הקרובה בוועדת השרים מפלגתו לא תתנגד לחוק המעודכן, כשהוא יובא לאישור מליאת הכנסת בשלוש קריאות, היא תצביע נגדו, מה שעשוי לגרור גם את 'כולנו' בראשות כחלון להתנהלות דומה.

בתגובה להשתלחות של שר הביטחון בחרדים, אמר ‏יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי (ש"ס): "ראש המפלגה הקטנה ביותר בקואליציה, שקיבל את תפקיד שר הביטחון בלי הצדקה ביחס לגודל וחשיבות מפלגתו, תוקף בהתקפה הגובלת באנטישמיות את המפלגות החרדיות, כדי לנסות לקושש קולות. עצוב ומטריד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר