הבטיח וקיים: טראמפ הטיל מכס על ייבוא פלדה

הנשיא האמריקאי, טראמפ הודיע על הטלת מכס על ייבוא פלדה ואלומיניום לארה"ב וטען כי עד עתה בגדו בתעשיית הפלדה האמריקאית וכי הייבוא מסין איום ביטחוני (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ עם הצו הנשיאותי (צילום: הבית הלבן)

הנשיא האמריקאי קיים הבטחת בחירות נוספת כשהודיע הערב (ה') סופית על הטלת מכס על אלומניום ופלדה שמיובאים לארה"ב, אך גילה הגמשה מסוימת בעמדותיו - בלחץ חברי קונגרס ומדינות זרות. טראמפ אירח בבית הלבן פועלים מתעשיית הפלדה והאלומיניום האמריקנית שסיפרו על ההשלכות הקשות של הצפת השוק בסחורה ממדינות אחרות.

בין היתר הודיע טראמפ שהוא מוכן להחריג את הייבוא ממקסיקו, קנדה, אוסטרליה ומדינות נוספות. "אנחנו צריכים להפגין גמישות ושיתוף פעולה עם מדינות ידידותיות", אמר טראמפ. הנשיא האמריקני אמר שלא יוטל מס על מוצרים שנוצרו בארה"ב, וקרא לחברות זרות להקים מפעלים בארה"ב. עוד אמר טראמפ שבגלל הצפת השוק נסגרו מפעלים רבים בארה"ב, רבים פוטרו ונוצר מצב שבו סין מייצרת את כמות הפלדה המיוצרת בארצות הברית בשנה. "זה איום ביטחוני", נימק הנשיא הרפובליקני את הסיבה להטלת המכס על אלומיניום ופלדה ממדינות זרות. "אנחנו רוצים לבנות את הספינות שלנו, את המטוסים שלנו". לדבריו, ארה"ב מתמודדת עם "תקיפה על המדינה שלנו".

טראמפ הודיע שבשעה שמתנהלים דיונים עם קנדה ועם מקסיקו על הסכם NAFTA חדש, לא יוטלו מכסים על סחורות שיגיעו משם. בכל מקרה, המכסים החדשים יוטלו תוך 15 ימים.

במהלך דבריו הציג הנשיא האמריקני נתונים שמסר לו אלון מאסק, הבעלים של "טסלה": 25 אחוזים מכס מוטלים על מכוניות אמריקניות שנמכרות בסין, ואילו 2.5 אחוזים מכס מוטלים על מכוניות מסין. "במשך שנים התייחסו אלינו בצורה לא-הוגנת. אנחנו משנים דברים. אנחנו רוצים הגינות". טראמפ אמר שארה"ב מפסידה 500 מיליון דולר לסין מדי שנה בגלל הגירעון המסחרי איתה, אבל הביע אופטימיות בנוגע לסיכוי להגיע איתה להסכמות.

טראמפ אמר שעד עתה בגדו בעובדי הפלדה והאלומיניום האמריקנים, אבל לדבריו "בגידה זו הסתיימה". הוא הוסיף שבמשך שנים התלוננו פוליטיקאים על ירידת תעשיות אלה, אבל איש לא נקט פעולה. לדבריו, עובדי הפלדה הם חלק מהסיבה שבגללה נבחר לנשיאות ארה"ב ב-2016. "זו הייתה הבטחת הבחירות שלי", אמר טראמפ על הטלת המכסים על פלדה ואלומינים.

תוכניתו של טראמפ להטיל מכס של 25% על יבוא פלדה ו-10% על יבוא אלומיניום הובילה להתפטרות יועצו הכלכלי הבכיר גארי קוהן. פייר מוסקוביצ'י, נציב הכלכלה של האיחוד האירופי, הזהיר כי "אם דונלד טראמפ יכריז הערב על הצעדים הללו, יש לנו ארסנל שלם של צעדי תגובה".

בימים האחרונים נודע כי האירופים בוחנים הטלת מכסים בין השאר על מכנסי ג'ינס, אופנועי הארלי דייווידסון וחמאת בוטנים המיובאים מארה"ב. טראמפ איים לפני כן להטיל מכסים על מכוניות מאירופה.

גם בסין ההודעה התקבלה בהפתעה, ועל אף שמנהיגיה שמרו על שתיקה בהתחלה - המסרים מבייג'ינג החריפו באופן דרמטי. שר החוץ וואנג יי אמר כי "להכריז על מלחמת סחר תהיה החלטה שגויה. התוצאות יהיו הרסניות". וואנג אמר בשולי הוועידה השנתית של הפרלמנט בארצו כי "סין תהיה חייבת להגיב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר