לאחר מתקפות מילוליות

הנשיא טראמפ והדיקטטור און מצפון קוריאה ייפגשו בקרוב

האם דווקא טראמפ הכוחני יצליח היכן שקודמיו כשלו? לאחר שנים בהם צפון קוריאה "צפצפה" על ארה"ב ולאחר חלופת איומים ועקיצות בין השניים ייפגשו טראמפ וקים ג'ונג און תוך חודשיים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק וסוכנות הידיעות הצפון קוריאנית)

הפתעה דיפלומטית: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ייפגש עם שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און. כך הודיע הלילה (ו') הבית הלבן. זאת לאחר שראש המשרד לביטחון לאומי של דרום קוריאה, צ'ונג אוי יונג, מסר הצהרה בבית הלבן ובה אמר כי הפגישה תתקיים בחודשיים הקרובים.

טראמפ עצמו כתב על כך בהמשך בחשבון הטוויטר שלו, והוסיף כי "חרף ההתקדמות, הסנקציות יישמרו עד להשגת הסכם" וציין כי בינתיים התחייבו הקוריאנים לעצור את ניסויי הטילים שלהם.

צ'ונג הוסיף כי קים הדגיש בפניו שהוא "מצפה בקוצר רוח למפגש". בהודעה שהוציא הבית הלבן לאחר מכן נאמר כי טראמפ אכן קיבל את הזמנו של קים להיפגש, וכי "מועד ומקום הפגישה ייקבעו בהמשך". בהודעה צוין בנוסף שארה"ב מצפה לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, וכי בינתיים יש להמשיך ולדבוק בסנקציות ובהפעלת לחץ לקידום הנושא.

מוקדם יותר דיווחה רשת CNN כי צ'ונג העביר לידי הבית הלבן מכתב שיועד לטראמפ מהשליט הצפון קוריאני, ובו ההזמנה למפגש. המכתב נמסר לצ'ונג במהלך הפגישה של המשלחת הדרום קוריאנית עם קים ביום שני האחרון - שנחשבת לפגישה הראשונה של הרודן עם נציגים דרום קוריאנים מאז שעלה לשלטון ב-2011.

צ'ונג הוסיף בדבריו כי קים ג'ונג און הביע בפני המשלחת הדרום קוריאנית את מחויבותו לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, ואת הסכמתו לעצירת ניסויי הגרעין וניסויי הטילים של ארצו. לא ברור עדיין מה הסיבה להסכמות אלו והאם הדיקטטור אכן יכבד את הבטחותיו.

לאחר פגישתם השבוע אמר צ'ונג שצפון קוריאה הבהירה שלא תצטרך להחזיק בנשק הגרעיני שלה במידה וייפתרו האיומים הצבאיים עליה ואם תקבל ערבות ביטחונית. כמו כן, הוסיף כי הרודן מוכן לשיחות "מלב אל לב" עם ארה"ב בנוגע לנורמליזציה של היחסים בין פיונגיאנג לוושינגטון.

צ'ונג עמד בראש משלחת של עשרה בכירים דרום קוריאנים ששהתה יומיים בפיונגיאנג. הנשיא האמריקני אמר יום לאחר הפגישה כי פיונגיאנג נמצאת "בכיוון הנכון".

במשרד ההגנה האמריקני, הפנטגון, ציינו לאחרונה כי הם עוקבים אחר ההתפתחויות בחצי האי הקוריאני ב"אופטימיות זהירה". האמריקנים כבר הבהירו לקים ג'ונג און כי משא ומתן בין המדינות לא ייערך ללא פירוקה של פיונגיאנג מנשק גרעיני - אך הצפון קוריאנים סירבו לדון באפשרות. אלא שכעת, בעקבות פגישת המשלחת מדרום קוריאה עם קים, נראה שהמדינה המבודדת בעולם ריככה את עמדתה אולי בשל הקשיחות האמריקאית החדשה מאז נכנס טראמפ לבית הלבן - וגם ארה"ב מתרככת בהתאם.

בשנה שעברה קשה היה להאמין שפיונגיאנג תארח משלחת דרום קוריאנית, אך לאחרונה השתפרו משמעותית היחסים בין הדרום לצפון. לקראת אולימפיאדת החורף לפני חודש הפתיעה צפון קוריאה כשהודיעה שהיא מוכנה לשלוח ספורטאים למשחקים.

בנוסף למשלחת הספורטאים הגיעה לדרום קוריאה קים יו ג'ונג, אחותו של רודן צפון קוריאה שנחשבת לדמות מפתח בשלטון. הביקור שלה היה הראשון של נציג ממשפחת השלטון מאז שמלחמת קוריאה הסתיימה. בארה"ב טענו שסגן הנשיא מייק פנס תכנן לקיים פגישה סודית עם אחות הרודן ובכירים אחרים - אך הצפון קוריאנים ביטלו את הפגישה ברגע האחרון בשל פגישותיו עם עריקים צפון קוריאנים ואמירותיו נגדה.

צפון קוריאה ניסתה בשנה החולפת טילים בליסטיים בין-יבשתיים וביצעה בחודש ספטמבר האחרון את הניסוי השישי והעוצמתי ביותר שלה עד כה בנשק גרעיני. הניסוי בוצע אל מול הסנקציות שהוטלו עליה וההצהרות מצד הקהילה הבינלאומית נגד המהלך, והעלה חששות לעימות חדש בחצי האי הקוריאני.

מתיחות שיא בין צפון קוריאה לארה"ב נרשמה כאשר הראשונה הצהירה כי היא בוחנת ברצינות אפשרות לתקיפה של האי גואם באוקיינוס השקט, שנמצא תחת חסותה של ארה"ב, באמצעות טילים לטווח בינוני-ארוך. להצהרה זו קדמו דבריו של טראמפ שאמר כי "צפון קוריאה לא תאיים עלינו יותר והיא תיענה באש ובזעם שהעולם טרם ראה".

בתוך כך, המתיחות גלשה גם לפסים אישיים כאשר שני המנהיגים התבטאו האחד בגנותו של השני בכמה הזדמנויות. טראמפ כינה את שליט צפון קוריאה "איש הטילים הקטן" בעוד שבצפון קוריאה התייחסו לאיומיו כ"נביחות כלב". כעת מתברר כי אולי דווקא טראמפ בהתנהגותו הכוחנית הוא זה שמצליח להביא לראשונה את הצפון קוריאנים לעמדת משא ומתן הגיונית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר