יורדים מהעץ?

החרדים מעריכים: "ניתן לפתור את המשבר, תלוי בנתניהו"

הפוליטיקאים החרדים מעריכים בזהירות: ניתן להגיע לפתרון משבר חוק הגיוס, הכל תלוי כעת בעיקר בנתניהו ובהכרעת גדו"י. זהו רוח הדברים בעיתונות המפלגתית החרדית בסוף השבוע (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ישתו שוב לחיים? (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)

משבר חוק הגיוס לקראת הכרעה: ביומונים החרדים הבוקר (ו') ניתן לראות רמז לירידה מצמרות העצים כמו שהגדיר זאת בעיצומו של המשבר ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ביטאון תנועת דגל התורה, 'יתד נאמן', שמלכתחילה נחשב למתון יותר במשבר הנוכחי ונציגיו בכנסת חתרו כל העת למציאת פתרון מדווח על מגעים קדחתניים למציאת פתרון מוסכם שיבוא בקרוב להכרעת גדולי ישראל.

גם עיתון 'המודיע' של אגודת ישראל, ששידר בשבוע האחרון קו לוחמני ותקיף מדווח הבוקר על דיונים קדחתניים לגיבוש חוק מתוקן לשמור על מעמדם של בני הישיבות ומניעת גיוסם. סגן השר יעקב ליצמן, אמנם לא מצהיר מפורשות בעיתון כי אגודת ישראל תסכים להסתפק בהעברת החוק בקריאה טרומית, אולם המסרים הכללים מרוככים יותר.

ב'יתד נאמן' מופיע ראיון מעניין עם ח״כ אורי מקלב שמצוי בפרטי החוק המתוקן והמתווה שמתגבש ולהערכתו עם ראש הממשלה יתן לכך אור ירוק, ניתן להגיע להסכמות ואין צורך ללכת לבחירות.

מקלב מדגיש, כי "אם אין שיקולים אחרים של נתניהו, אלא רק שיקולי החוק להסדרת מעמד לימודם של בני הישיבות מה שמכונה בתקשורת 'חוק הגיוס', אז לדעתי הסיכויים שקולים לחלוטין לכאן או לכאן. אבל אם ייכנסו לכאן שיקולים אחרים של נתניהו והליכוד, אז ודאי שהסיכויים לבחירות גדולים יותר".

לדבריו, "אנחנו יושבים על הנושא הזה כבר חודשים ארוכים. הצוות הוקם מיד לאחר שהבג"צ פסל את החוק הקודם. ההחלטה הייתה להקים מיידית ועדה בה תהיה נציגות מכל המפלגות. ואכן כך היה. הוועדה הוקמה בראשות השר יריב לוין וכל מפלגה מהקואליציה שלחה אליה נציג מטעמה"

מקלב מציין, כי "הבג"צ פסל את החוק הקודם בנימוק של חוסר שוויוניות, לפיכך פעלנו שהחוק החדש ייצור את השוויוניות, כך שלא ניתן יהיה לפסול אותו משפטית וחוקית". החוק דיבר על ערך לימוד התורה כדי שהבג"צ לא יוכל לפסול אותו שוב באותה תואנה.

הצוות המקצועי ששקד על החוק, קיבל סיוע משפטי ממשרד עורכי הדין יצחק מירון ולאחר שגובשה הצעת החוק, היא הונחה כמו כל הצעת חוק פרטית על שולחן הכנסת, מתוך תקווה שהקואליציה תעמוד בהסכמים שנחתמו עם הקמת הממשלה ותאשר את החוק.

אלא שאז החלו השותפות הקואליציוניות להתנער ולטען נגד החוק. שר הביטחון ליברמן הודיע מצדו כי הוא מקים צוות מקצועי שייתן מענה לבג"צ וכי זה יהיה הפתרון לנושא. הרעיון המרכזי שלו היה לבקש דחייה מהבג"צ עד לאחר הבחירות הבאות ובינתיים להוכיח שהצבא ממילא מצמצם את כוח האדם שלו ופועל על פי צרכיו, לפיכך אינו צריך גיוס כללי מכל המגזרים.

אלא שמדובר בתוכנית עתידית של ליברמן שלא קרמה עוד וגידים, כאשר שעון הזמן הולך ואוזל ומראה על חודש ספטמבר – התאריך בו אמור לפקוע החוק הנוכחי על פי אותה החלטה אומללה בבג"צ. הסיעות החרדיות הבינו כי מושב הקיץ קצר ויש חשש שהעניין לא יעבור ולכן הגישו את החוק שגיבשו.

בשלב זה החלו בקואליציה קולות נגד "סחיטה" ונגד "אולטימטום" כאשר הזועקים מתעלמים מהעובדה שמדובר בהסכם קואליציוני עליו כולם חתומים. בד בבד גם בבית פנימה היו שטענו שיש לפעול בשיקול דעת ובהיגיון, כיוון שמדובר בנושא רגיש ביותר.

"המסר שלנו לליכוד, שאנו לא מוכנים לדחייה ויש חשש אמיתי שבמושב הקיץ הקואליציה תתפרק והחוק הזה לא יעבור", אומר מקלב. כראיה אפשר להביט על התעקשותו של כחלון להעביר את התקציב עוד במושב החורף ולא להמתין לקיץ, אף שמדובר בתקציב ל-2019.

"זכותנו לבקש את קיום ההסכם הקואליציוני, בדיוק כמו ששאר המפלגות מעבירות את החוקים החשובים להם, גם אם לעיתים זה לא נוח לנו", אומר הרב מקלב. אלא שבינתיים בשבועיים האחרונים לא נרשמה פעילות בנושא. נתניהו המשיך להיחקר ובתחילת השבוע נסע לארה"ב לביקור בוועידת איפא"ק.

לדברי מקלב: "היה מו"מ עם היועה"מ לממשלה על החוק שלנו והוא העיר את הערותיו. אנו בודקים זאת עם הצוות המשפטי שלנו. לא יהיה חוק יסוד אבל יוזכר 'ערך לימוד התורה'. זה יהיה הסעיף הראשון והמרכזי. אם זה יעבור, נלך לגדולי ישראל ונשאל את דעתם ואחר כך נבוא עם זה לשאר המפלגות. הכדור בידי נתניהו. הוא יצטרך לשכנע את הקואליציה לתמוך בחוק".

מצב העניינים נראה איפוא כך: ניסוח החוק כך שהבג"צ לא יוכל לפסול אותו שוב. הליכה לגדולי ישראל לאישורו. פעילות של נתניהו לשכנוע כל מרכיבי הקואליציה לתמוך בחוק, אישור ועדת שרים לענייני חקיקה כבר בתחילת השבוע, אישור החוק בקריאה טרומית בכנסת עוד במושב החורף, המשך חקיקת החוק בכל שלביו הבאים מיד בתחילת מושב הקיץ.

בסיעות החרדיות יודעים היטב מדוע יש לפעול באחריות רבה. החשש הוא שבקדנציה הבאה לא תהיה כזו ממשלה ואין ודאות מי ירכיב אותה, למרות על הסקרים הנוכחיים. הבחירות מתחילות בצורה אחת, ואפשר לגמור אותן בצורה שונה. אף אחד לא מבטיח לסיעות החרדיות שהן ייכללו בממשלה הבאה. במקרה כזה עלולות כל הגזירות מהממשלה הקודמת לחזור. הלקח הזה עומד מול העיניים בכל שלב ושלב.

"כל זה מחייב אותנו שלא לצאת בהצהרות מפוצצות ומרעישות, אלא לפעול באחריות ובתחכום כדי לא לגרום לנזקים", מדגיש מקלב.

מקלב מתעלם מחילוקי דעות פנימיים באשר לאופי הפעולה בעד הסדרת החוק ואומר : "אין חילוקי דעות. כולנו רוצים את הסדרת העניין כמה שיותר מהר. אבל כל אחד התבטא בניסוחים שלו וזה יצר אולי הבדלים. אולם אני חוזר ומדגיש: אין מחלוקת. יש תיאום מלא. צריך רק להיזהר בסגנון".

מקלב מדגיש לסיום הראיון: "אין לנו שום טענה כלפי כחלון. אנו טוענים כלפי הליכוד וכלפי נתניהו שעומדים מאחורי ההסכם וצריכים לקיימו. התשובה שאנו מקבלים שזה יוסיף מנדטים ליש עתיד בבחירות הבאות, אינה מקובלת עלינו. יש הסכם ויש לעמוד בו. לא הוגן להפיל את הממשלה על חוק הגיוס רק משיקולים אלקטוראליים של הליכוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר