אסד לוחץ

הטבח בע'וטא נמשך: מעל לאלף הרוגים

כוחותיו של אסד ממשיכים בלחימה העיקשת בכוחות המורדים בע'וטא, ובמהלך סוף השבוע נהרגו עשרות אזרחים. מספר ההרוגים עומד על 1,022 איש ואלפי פצועים (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ארכיון (צילום: שאטרסטוק)

מלחמת האזרחים בסוריה ממשיכה במלוא עוזה כשאסד ממשיך לטבוח בבני עמו. כוחות השלטון בסוריה מכתרים את דומא, העיר הגדולה במזרח ע'וטה, ומבודדים אותה משאר היישובים במובלעת המורדים באזור דמשק - הישג משמעותי לצבא אסד במתקפה הרצחנית שנמשכת 20 ימים, וגבתה את חייהם של יותר מאלף אזרחים ועוד אלפי פצועים.

לפי ארגון זכויות אדם סורי, חיילי המשטר ניתקו את הדרך שמחברת את דומא לעיירה חרסטה במערב המובלעת, וגם כיתרו את העיירה מיסרבה. "כוחות הממשל חילקו למעשה את מזרח ע'וטה לשלושה חלקים – דומא וסביבתה, חרסטה במערב ושאר העיירות בדרום", מסר הארגון.

הצבא הסורי ובעלי בריתו פתחו ב-18 בפברואר במתקפה על מזרח ע'וטה, מעוז המורדים האחרון באזור הבירה הסורית. מאז השתלטו הכוחות על יותר ממחצית השטח, והתעלמו מקריאות בינלאומיות להפסקת אש שתמנע את המשך שפיכות הדמים בה נוקט אסד ללא היסוס במטרה להכניע סוף סוף את המורדים בו מזה כ-7 שנים.

ההפגזות והתקיפות אוויריות נמשכו גם בסופ"ש בדומא, והאזרחים המבוהלים נשארו במרתפים שהוסברו למקלטים מאולתרים. צוותי החילוץ והפרמדיקים התקשו לנסוע בכבישים ההרוסים כדי לפנות את האזרחים שנפצעו למרפאות השדה. לפחות 20 אזרחים, ארבעה מהם ילדים, נהרגו אתמול בדומא, בנוסף לשמונה אזרחים בחזיתות אחרות. מניין ההרוגים עלה ל-1,022 - 219 מהם ילדים. יותר מ-4,350 נפצעו.

המועצה המקומית בדומא, בהנהגת האופוזיציה הסורית, פרסמה אתמול "קריאת מצוקה" דחופה לארגונים הבינלאומיים. "המקלטים והמרתפים מלאים, ואנשים ישנים ברחובות ובגנים הציבוריים. במשך שלושה ימים קשה לקבור את המתים בגלל הפצצה אינטנסיבית של בית הקברות", מסרה המועצה.

כאמור, מזרח ע'וטה הוא המעוז האחרון שנמצא בידי האופוזיציה, ואסד שם לו למטרה לכבוש את האזור כדי לשמור על דמשק. בימים האחרונים ניסו המורדים לעצור את ההתקדמות במתקפת נגד, אך חייליו של בשאר אסד סיכלו את מאמצי המורדים.

הטלוויזיה הסורית הממלכתית דיווחה שהצבא הגביר את הקצב של התקיפות. "מטוסי הקרב לא עוזבים את השמיים כבר 24 שעות", אמר פעיל אופוזיציה לסוכנות הידיעות AP. "ההתקדמות היא תוצאה של מדיניות אדמה חרוכה".

הטלוויזיה פרסמה תיעוד משכונה במיסרבה שלאחרונה שוחררה על ידי הצבא. עשרות אזרחים, כולל נשים ופעוטות, נראים במקלט חשוך, שמוקף בכוחות הממשל. קשיש פורץ בבכי ואומר למצלמות שמשפחתו נמלטה מדומא תחת אש כבדה.

במזרח ע'וטה חיים כ-400 אלף בני אדם. האזור נואש לסיוע הומניטארי אחרי מצור של חמש שנים, שהפך את הגישה למזון וסיוע רפואי לנדיר ביותר. אתמול הגיעה שיירה משותפת של הצלב האדום, האו"ם והסהר האדום והעבירה אוכל לאזרחים הרעבים. זו הייתה השיירה השנייה השבוע. העברת הסיוע ביום שני השתבשה בגלל הפצצות כבדות שלא פסקו.

נציג סוכנות האו"ם לפליטים באו"ם, שהגיע לע'וטה בשיירה ביום שני, אמר שהאזור "נמצא על סף אסון גדול". "מעולם לא ראיתי פרצופים מבוהלים כאלה בחיים שלי", סיפר אתמול סג'אד מאליק. הוא אמר שראה בניין בן חמש קומות קורס, ואנשים שנקברים בחיים תחת ההריסות.

שני ארגוני מורדים איסלאמיסטים מובילים את המאמצים למנוע את התקדמות הצבא הסורי. ארגון אחר שבולט בשטח הוא הארגון הג'יהאדיסטי חייאת תחריר א-שאם, שפעם היה מסונף לזרוע הסורית של אל-קאעידה.

כזכור, הקרבות ב-2011 התחילו אחרי הפגנות נגד הנשיא אסד, אך בשבע השנים שחלפו מאז הפכו הקרבות למלחמה בהשתתפות גורמים רבים, מקומיים וזרים. רוסיה הצטרפה לסייע לאסד לצדה של איראן, וטורקיה תמכה במורדים שנלחמים בשלטון - בדאעש ובכורדים.

במקביל למזרח ע'וטה מנהלת אנקרה מערכה בצפון סוריה, נגד המחתרת הכורדית. המורדים שמסייעים לה נגד הכורדים הגיעו אתמול להישג נוסף, ונמצאים כעת 2 ק"מ בלבד מהעיר אפרין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר