סיכון בריאותי

מחקר: אפילו סיגרייה אחת ביום - מזיקה לבריאות

מחקר חדש שהתפרסם במגזין BMJ OPEN טוען כי אפילו עישון של סיגריה אחת בלבד ביום - מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב ב-57% וב-31% ללקות בשבץ (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

רבים חושבים שסיגריה אחת ליום אינה מסוכנת כלל אך מחקר מעניין שהתפרסם במגזין היוקרתי BMJ OPEN מדבר על כך שלהבדיל ממה שמעשנים רבים חושבים, אפילו עישון של סיגריה אחת ביום מזיקה לבריאות יותר ממה שנוטים לחשוב.

מדובר במחקר מטא-אנליזה חדש המסכם 141 מחקרים שנערכו בין השנים 1946 ל- 2015, קובע כי גם עישון של סיגריה אחת ביום מעלה את הסיכון למחלות קרדיו-וסקולאריות ושבץ.

המחקר ביקש לבחון את השפעתן של סיגריה אחת עד חמש סיגריות ביום על בריאות המעשנים. החוקרים הופתעו לגלות כי גם עישון של סיגריה בודדה ביום בקרב גברים מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב ב-48%, ובשבץ ב-25%. דו"ח שר הבריאות לשנת 2017 קבע כי כ-45% מהנשים מעשנות הרבה פחות סיגריות מעשנות פחות מעשר סיגריות ביום אך חשופות לנזק גבוה יותר. במחקר הנוכחי עוד נמצא כי עישון סיגריה אחת ביום מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב ב- 57% וב-31% ללקות בשבץ.

כידוע, עישון מגביר את הסיכון לפתח מחלות לב וללקות בשבץ, כמו גם תחלואות נוספות. יחד עם זאת, מעשנים רבים מאמינים כי קיצוץ במספר הסיגריות שהם מעשנים מפחית באופן משמעותי את הסיכון לפתח מחלות הקשורות לכך. בעבר, מחקרים הוכיחו כי עישון של חמש סיגריות ביום מקושר לסיכון גבוה של מחלות לב אך המחקר הנוכחי מוכיח כי גם עישון של סיגריה בודדת ביום מעלה את הסיכון לפתח מחלות לב וללקות בשבץ.

על פי דו"ח משרד הבריאות, 22.5% מכלל האוכלוסייה מעל גיל 21 בישראל מעשנת ומדי שנה מתים בישראל כ-8,000 בני אדם כתוצאה מנזקי העישון.

מכאן, מסקנות המחקר חד משמעיות: עישון סיגריה אחת ביום מעלה את הסיכון לפתח מחלות לב ושבץ יותר מהצפוי ועל מעשנים לשאוף להיגמל במקום לקצץ בכמות הסיגריות.

לדברי ד"ר יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל, הדרך היעילה ביותר להיגמל מעישון הינה טיפול משולב של ייעוץ התנהגותי, הניתן חינם בקופות החולים באמצעות סדנאות לגמילה מעישון וכן, טיפול תרופתי הניתן בסבסוד ניכר דרך סל התרופות למי שמשתתף בסדנאות של קופות החולים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר