יעדי גיוס, ללא סנקציות

לאחר אישור חברי המועצת: ועדת השרים תדון בחוק הגיוס

ועדת השרים לחקיקה תתכנס הבוקר לדון במתווה חוק הגיוס שהוסכם על המועצת החסידית לקראת אישורו בקריאה טרומית ביום רביעי • בליכוד ממתינים לשמוע כיצד ינהג שר הביטחון ליברמן (חדשות)

ליצמן, נתניהו וליברמן (צילום: תומר נויברג, הדס פרוש, מארק ישראל סאלם - לע"מ, פלאש 90)

ועדת השרים לחקיקה תתכנס הבוקר (שני) בשעה 09:00 כדי לאשר את "חוק הגיוס" של חבר-הכנסת יואב בן צור (ש"ס) לקראת העלאתו להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת, ביום רביעי.

העלאת החוק להצבעה התאפשרה לאחר שמועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל', אישרה אמש, לקראת חצות הלילה, את מתווה הפשרה שהתגבשה בפגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן.

ליצמן בתום הפגישה עם ראש הממשלה (צילום: גיל יוחנן, ynet)

מתווה הפשרה אינו כולל את הדרישה הראשונה שהציג ליצמן - העברת חוק הגיוס בשלוש קריאות לפני חוק התקציב, תוך איום שלא יצביעו על תקציב המדינה לשנת 2019. עם זאת, במסגרת המתווה, החוק יאושר בקריאה טרומית במושב הנוכחי עם התחייבות להעבירו בקריאה שניה ושלישית במושב הקיץ של הכנסת, זאת בתמורה לתמיכת החרדים בתקציב.

לאחר שחברי המועצת החסידית אישרו את המתווה שגובש, שיגר מזכיר המועצת, הרב מרדכי שטרן, מכתב לח"כי 'אגודת ישראל', בו נכתב: "הנני להודיעכם שהואיל ונציגי הממשלה הסכימו לקבל את נוסח חוק הגיוס כפי שהציעו הנציגים החרדים ושחוק זה יאושר בוועדת שרים מחר וביום רביעי בקריאה טרומית בכנסת, ואי"ה במושב הקיץ יעלו את החוק לשלוש קריאות בהסכמת הממשלה, החליטו רבותינו שבאופן זה יצביעו חברי הכנסת על התקציב".

ב'אגודת ישראל' מציגים כעת את ההתפשרות בכך שעשו הכל כדי למנוע בחירות וכעת הכדור לא בידיים שלהם. זאת לעומת 'דגל התורה' שמראש הסכימו למתווה המדובר.

השאלה שנותרה פתוחה גם הבוקר היא כיצד ינהג שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהצהיר כי לא יתמוך בחוק שלא נוסח על ידי הוועדה שהקים במשרד הביטחון בשיתוף עם צה"ל. בעיה נוספת היא הצהרתו כי כל חברי הכנסת של 'ישראל ביתנו' יצביעו נגד החוק, כך שאם השרה סופה לנדבר תצביע נגד החוק, המשמעות היא - פיטוריה לאלתר. זאת ועוד, בליכוד יצטרכו לחלץ מליברמן התחייבות כי לא יפרוש מהממשלה.

על הצעת החוק שתעלה הבוקר להצבעה בוועדת השרים לחקיקה חתומים תשעה חברי כנסת מש"ס ומיהדות התורה. ההצעה קובעת יעד של 3,800 מתגייסים חרדים - לצה"ל ולשירות אזרחי - כאשר היעד יגדל מדי שנה, אך אינה מטילה סנקציות. עם זאת, קובעת הצעת החוק כי בכל חמש שנים תבחן הממשלה האם עמדו ביעדי הגיוס, ובמידה ולא - החוק יבוטל.

בניגוד למתווה הקודם שהציע שהחוק יפקע מעצמו אם לא יעמדו ביעדי הגיוס, ההצעה החדשה קובעת שהממשלה תבחם את המצב ותחליט אם להאריך את החוק - בכפוף לאישור ועדת החוץ והביטחון או מליאת הכנסת - או לבטלו.

במקביל להתקדמות מול 'אגודת ישראל', יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני צפוי לקדם היום בוועדה את המשך הדיונים על תקציב 2019.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר