מודה במקצת

נשיא פולין: "היו פולנים מסגירי יהודים רבים"

אנדז'יי דודה, הנשיא הפולני הודה בראיון כי חוק השואה, לפחות בניסוחו העכשוויף בעייתי והודה כי אכן היו בפולין רבים שהסגירו יהודים לידי הנאצים והביאו למותם (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הנשיא הפולני אנדז'יי דודה משמאל, לצד הרב הראשי לפולין, הרב שודריך (צילום: שאטרסטוק)

הפולנים מנסים להוריד מעט מהביקורת נגדם בשל חוק השואה הבעייתי. נשיא פולין אנדז'יי דודה, אמר בראיון שהתפרסם הבוקר (שני) כי "רע שהחוק אושר ביום שבו אושר ובנוסח כפי שנוסח". הנשיא הודה ש"תהליך הבזק" שבו עבר החוק בפרלמנט הפולני "הפתיע אותי מאוד והיה בלתי-צפוי": "קשה לי להבין את הבהילות שבה אושר החוק", אמר ורמז לגישה לא מקצועית לחקיקה, אם כי הוא בעצמו חתם עליו למרות הביקורת שלו.

בהתאם לחוק שאישר הסנאט הפולני, ועליה חתם דודה - אמירות שיש בהן הטלת אחריות על פולין לפשעים נגד האנושות שביצע גרמניה הנאצית יהיו בגדר פשע, והעונשים עליהן יכללו בצדן עד שלוש שנות מאסר. הנשיא, בעצמו משפטן, מתח ביקורת במיוחד על הניסוח הכוללני של החוק והסביר שהוא מצפה מבית הדין לחוקה, שאליו הפנה את החוק לבחינת התאמתו לחוקת פולין, כי יתקן את הפגמים בו, ובעיקר "יתנה את החשד לעבירה בכוונה פלילית".

דודה לא שלל את האפשרות שבעקבות הערות בית הדין לחוקה הוא יגיש בעצמו הצעת חוק מתוקנת. בריאיון הוא טען שלא שקל אף לרגע שלא לחתום על החוק, ושכל התיקונים בו הם עניין של ריבונות פולנית בלבד. הוא הגן על חקיקה שתגן "על שמה הטוב של פולין" והדגיש: "לא אתן להשחיר את פניה של פולין". עם זאת הוא הודה שהיו בפולין "מסגירי יהודים רבים".

כחלק מהניסיון לשפר את התדמית הפולנית, הסתייג הנשיא מהתשובה שנתן ראש ממשלת פולין לעיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן במסיבת עיתונאים במינכן, אז השווה את התנהגות יהודים בשואה לזו של גרמנים ופולנים כשאמר "היו גם פושעים יהודים", והגדיר אותה "לא מוצלחת".

עוד גילה דודה שבביקורו האחרון בישראל לפני כשנה שוחח עם הבכירים הישראלים על הצעת חוק השואה. "הבטחתי לבני שיחי הישראלים שאדאג להחריג מהחוק את הפעילות המחקרית והאומנותית. תשובתי סגרה אז את הנושא. לא נשאלתי על הבטים אחרים של הצעת החוק ולכן התרשמתי שהוא לא מעורר התנגדות בישראל מלבד ההסתייגות הזו".

"חוק השואה" ממשיך להימצא במרכז השיח ציבורי בפולין - לצד הדיונים על חקיקה המגבילה מסחר בימי ראשון פעם בחודש, שנכנסה לתוקף אתמול ועוררה כעס רב. אתמול פרסמו 200 ארגוני חברה אזרחית בפולין "קול קורא לעולם" נגד חוק השואה. ההצהרה הוקראה בעצרת בהשתתפות אלפי פולנים, בשלוש שפות, פולנית, עברית (מפי כומר) ואנגלית.

העצרת נערכה תחת הסיסמה "פיוס ואמת", באתר תחנת רכבת בוורשה שדרכה "גורשו מרצון" כ-14 אלף יהודים בשיאו של מסע השמצות אנטישמי שניהל נגדם המשטר הקומוניסטי במרץ 1968. היה זה טקס זיכרון אלטרנטיבי; במקום זה נערכה שלשום עצרת בהשתתפות נשיא פולין ושגרירת ישראל. עצרות זיכרון לציון 75 שנים לחיסול הגיטו נערכו, בהשתתפות בכירי הכנסייה, בעיר קרקוב.

בקול הקורא שהופנה לאזרחי העולם ובמיוחד ל"חברינו היהודים" נאמר: "דעו שאנחנו כאן - ויחד איתנו מיליוני פולנים החושבים וחשים כמונו - מתנגדים לחוק האבסודרי והמגונה שקיבל הפרלמנט, מתנגדים לשכתוב שקרי של ההיסטוריה שנעשה על ידי הממשל הנוכחי ומרימים קול צעקה "לא בשמנו"!

בהפגנה נישאו שלטים כמו "כולנו יהודים" ו"רק האמת וכל האמת". הדוברים, לצד ביקורת קטלנית של חוק השואה, הביעו חשש מהידרדרות ביחסים בין פולנים ליהודים ש"שוקמו בעשרות השנים האחרונות במאמץ אדיר".

בימים האחרונים גוברת בדעת הקהל הפולנית התנגדות לחוק והדרישה לשינויו או ביטולו מקיפה גם חוגים בעלי השפעה בתוך מפלגת השלטון "חוק וצדק". תפקיד מרכזי בבחינה-מחדש של החוק ממלאות ההכרה שהחוק מזיק באופן קשה לדימוי פולין בעולם והלחץ האמריקני הברור על ממשלת פולין שמגיע גם מאזרחים אמריקאים שהשיקו קמפיין ארסי נגד החוק וכן מהממשל האמריקני שהביע אף הוא את דעתו על החוק הבעייתי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר