דיווחים בארה"ב

טראמפ יציג בקרוב את תכנית השלום שלו

על פי בכירים בבית הלבן הנשיא האמריקאי יציג בקרוב ממש את תכנית השלום שלו לסכסוך הישראלי פלסטיני אם כי ייתכן והוא ימתין לראות האם ישראל הולכת לבחירות בקרוב (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ ונתניהו בביקורו האחרון בארה"ב (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, צפוי להציג בקרוב את תוכנית השלום שלו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. כך מדווח היום (ב') "ניו יורק טיימס". לפי הפרסום, בבית הלבן עדיין עוסקים בפרטים האחרונים של התוכנית כדי להגיע לנוסח שיהיה רלוונטי ובעל הסתברות בסיסית. הדיווח מסתמך על ציטוטים של שלושה בכירים בממשל טראמפ, שמדבריהם מצטיירת התמונה שלפיה בבית הלבן מקווים כי עם הנחת תוכנית השלום על השולחן - יגבר הלחץ על הפלסטינים להיכנס למשא ומתן עם ישראל.

לפי הדיווח, העיכוב בהצגת התוכנית, שחוברה בידי ידי חתנו ויועצו של טראמפ ג'ארד קושנר, דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל וג'ייסון גרינבלט, יועצו של טראמפ לענייני המזרח התיכון - נובע משתי סיבות: הראשונה קשורה בהתנגדותם הצפויה של הפלסטינים, אך גם אי-היציבות הפוליטית בישראל וההערכה שהאפשרות שנתניהו, החשוד בשחיתות, ילך לבחירות מוקדמות - תקשה עליו להסכים לוויתורים במסגרת המתווה כדי לא להרגיז את בוחריו בימין.

אולם, למרות הקשיים האמורים, הוחלט בבית הלבן בכל זאת לצאת לדרך עם התוכנית, למרות שהמועד המדויק טרם נקבע. עוד הוסיפו הבכירים שצוטטו ב"טיימס", כי בממשל טראמפ מתייחסים למתווה של הנשיא כמו על תוכנת הניווט הישראלית "Waze": "היא מסייעת לנהגים לעקוף פקקים ולהגיע ליעד. היעד של טראמפ הוא 'עסקה אולטימטיבית'".

על פי הדיווח, לכשתוצג תוכנית השלום של טראמפ, לא צפויות להופיע בה הנחיות ברורות כמו במתווה הסעודי שהוצג בעבר ואומץ על-ידי הליגה הערבית. התוכנית לא צפויה להציע את פתרון שתי המדינות, אך כן תציע מתווה למסלול שיוביל ליצירת שתי מדינות.

במקביל, יוצעו במסמך נספחים לפתרונות לנושאים שנויים במחלוקת כגון סוגיית הגבולות, הסדרי הביטחון, הפליטים ומעמדה של ירושלים. בבית הלבן מעריכים כי שני הצדדים - ישראל והפלסטינים - יוכלו לאמץ חלק מהדברים ויתנגדו לאחרים. על פי הדיווח, איש מחוץ לבית הלבן לא ראה את התוכנית, אולם שלושת מחבריה נפגשו עם נתניהו במשך שעות ארוכות ב"בלייר האוס" - בית ההארחה הרשמי של נשיא ארה"ב - במהלך ביקורו בשבוע שעבר בוושיגנטון.

למרות זאת, עם שובו של ראש הממשלה לישראל, הוא אמר בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי "אין תוכנית אמריקנית קונקרטית על השולחן" וכי לנושא הפלסטיני הוקדשו רק 15 דקות בפגישתו עם טראמפ.

כזכור, מאז ההכרזה על ירושלים ניתקו הפלסטינים מגע מהממשל האמריקני ופנו לנתיב אחר: הפעלת לחץ על מדינות אחרות - בעיקר באירופה - כדי שיחליפו את ארצות הברית בתפקיד המתווך אך הסיכוי לכך נמוך מאד שכן באירופה מבינים שרק טראמפ יוכל להוביל מהלך שבאמת ישפיע על ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר