בגיל 96

מנהל החשבונות של אושוויץ מת לפני שנאסר

למרות שהורשע כבר ב-2015 בסיוע למעשי הנאצים ובסיוע לרצח יהודים הצליח אוסקר גרונינג לדחות את מעצרו על ידי ערעורים שונים ומשונים בשל גילו ומצבו הבריאותי (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
גרונינג בימיו כחייל נאצי (צילום: ללא קרדיט)

העיתון הגרמני "דר שפיגל" דיווח הערב (ב') על מותו של הנאצי אוסקר גרונינג, מי שכונה "מנהל החשבונות של אושוויץ", בגיל 96 זאת מבלי שבילה יום אחד בבית הסוהר.

ב-2015 היה גרונינג אחד האחרונים שהורשעו באירופה על פשעים נגד יהודים בתקופת השואה. גרונינג נידון לארבע שנות מאסר על סיוע לרצח 300 אלף יהודים במחנה ההשמדה אושוויץ. גרונינג לא לקח חלק ברצח היהודים, וכונה "מנהל החשבונות" מכיוון שהיה אחראי על מיון וספירת הכסף והחפצים של היהודים שהובאו למחנה ההשמדה. במשפטו טען שהוא היה רק "בורג במערכת".

גרונינג הורשע ביולי 2015. הוא ערער על העונש וכניסתו לכלא התעכבה. שנה אחרי הרשעתו פנו עשרות ניצולים ממחנה ההשמדה אושוויץ לבית המשפט העליון בגרמניה בבקשה להכרעה מהירה בערעורו – כדי שגרונינג ירצה מאסר לפני שימות.

למרות פניית הניצולים, שורת ערעורים שהגיש מנעו את כניסתו של גרונינג לכלא. בסוף 2017 קבע בית המשפט שגרונינג כשיר לרצות מאסר למרות גילו המתקדם ומצבו הבריאותי, אך גרונינג ערער פעם נוספת לבית המשפט וטען שההחלטה "מפרה את זכותו לחיות".

גם הטענה הזו נדחתה. לפני כחודשיים, שנתיים וחצי אחרי ההרשעה, פסק בית המשפט העליון כי למרות גילו המבוגר הוא כשיר לרצות מאסר. בתחילת החודש ביקש הנאצי הקשיש חנינה בגלל בריאותו הרופפת. לפי "דר שפיגל" גרונינג מת ביום שישי בבית חולים שבו התאשפז.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר