במערכת הביטחון נערכים

עזה: אלפים צפויים לצעוד אל הגבול עם ישראל

לקראת יום האדמה בעוד כשבועיים, וביום הנכבה בעוד כחודשיים, צפויים תושבי עזה בברכת חמאס לצעוד לעבר הגדר עם ישראל כשהם מאיימים להרוס אותה ולחדור (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מפגינים ליד גבול ישראל, ארכיון (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

בישראל נערכים ליוזמה אזרחית חדשה ברצועת עזה, שזוכה לברכת חמאס ומטרתה הפעלת לחץ על ישראל. מדובר בקמפיין שזכה לכינוי "צעדת השיבה הגדולה" שבשיאו מתוכננות להתקיים צעדות המוניות משטח עזה לעבר הגבולות עם ישראל כדי לציין את זכותם של הפליטים הפלסטינים לשוב לאדמתם.

הצעדות הגדולות שיכללו על פי ההערכות אלפי עזתיים, אמורות להתקיים בשני תאריכים שמסמלים ימי ציון: 30 במרץ הוא יום האדמה ו-15 במאי הוא יום הנכבה, ובנוסף ביום זה אמור להתקיים טקס פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים - דבר שעלול להלהיט את האווירה המתוחה ממילא.

במסגרת השבועיים שנותר עד יום האדמה, מתכננים מארגני הצעדה להקים בין עשרות למאות אוהלים בסמוך לגבול עם רצועת עזה, המסמנים עבורם כביכול את הפליטות והזמניות, אך בפועל מדובר בניסיון לקבוע הפגנה בשטח. מרגע הקמת מחנות האוהלים הללו - צפויים צעירים פלסטינים וקבוצות מאורגנות לאכלס אותם עד לקיומה של הצעדה וסביר להניח שבישראל יצטרכו לפקוח 7 עיניים על המתרחש שם.

בשנים עברו התקיימו צעדות המוניות גדולות לעבר הגבולות ביום הנכבה, אך ההבדל הפעם הוא המצוקה ההומניטרית והכלכלית הגדולה ברצועת עזה שהתעצמה בשנה האחרונה וגורמת לתסיסה פנימית. בימים שבהם גוברת המחאה הציבורית-האזרחית הפנימית בתוך רצועת עזה, חמאס נוטה לתת לאותם מפגינים לשחרר את הקיטור כלפי ישראל מחשש שהזעם יופנה גם כלפיו.

חמאס הודיע כבר כי הוא תומך בתהלוכה, בשני אירועים שונים בשבוע שעבר דאג מנהיג הארגון איסמעיל הנייה להבהיר את תמיכתו המובהקת בקמפיין. "לא נוכל לעצור את עשרות אלפי האזרחים אשר יצאו צפונה מזרחה ודרומה במחאה על המצור המוטל על רצועת עזה", הודיע וקרא לפלסטינים להשתתף בתהלוכה.

אמירתו של הנייה כוונה בעיקר לישראל ולמדינות האזור ומטרתה לאיים עליהן מפני השלכותיה של הצעדה ההמונית - היה והיא תצא מכלל שליטה ותתלקח לעימותים אלימים או ניסיון המוני לחצות את הגדר לכיוון ישראל. ובכל מקרה, חמאס מבהיר במקרה זה כי לא יעצור את המפגינים מלהגיע לגדר הגבול עם ישראל.

אחת הכוונות של המארגנים היא לארגן מיצג ויזואלי מסוים שבו תהיה השוואה בין מדי אסירים יהודיים במחנות הנאציים בשואה לבין מצבם של תושבי רצועת עזה. לפיכך התבקשו התושבים שיש ביכולתם לספק בגדים כאלה ליצור קשר עם המארגנים.

המסרים שמעבירים המארגנים באמצעות הרשתות החברתיות, רומזים לפעילות אלימה כמו פרסום תמונות של מפגינים שעולים על גדר הגבול ומנסים לחצות אותה. הצעדה זוכה לסיקור נרחב למדי בתקשורת הפלסטינית וגם בכלי תקשורת ערביים פופולאריים ומרכזיים דוגמת רשת אל-ג'זירה והעיתון א-שרק אל-אווסט - דבר שמגביר באופן טבעי את התהודה הציבורית שלה ככל שמתקרב המועד ובישראל יצטרכו לתת תשובות ביטחוניות ומדיניות לקראת האירוע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר