האולטימטום והקרבות בחצר

גורמים בחסידות גור מאשימים: ליצמן פעל על דעת עצמו

בעוד המשבר הקואליציוני בעיצומו, בחסידות גור יש מי שמאשים את סגן השר יעקב ליצמן כי פעל על דעת עצמו במשבר ובהצבת האולטימטום ללא הוראת האדמו"ר • לשכת ליצמן: 'רכילות ופייק' (בארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
ליצמן, ארכיון (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

המשבר על חוק הגיוס שעלול כעת להוביל לבחירות מוקדמות ולהפלת ממשלת הימין והחרדים החל לפני כשבועיים עם הצהרתו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שהכריז כי סיעת 'אגודת ישראל' דורשת מהשותפות הקואליציוניות להצביע על חוק הגיוס בשלוש קריאות לפני ההצבעה על התקציב.

גורמים בכירים ב'יהדות התורה' ובש"ס שהביעו ביקורת חריפה על המהלך שלדבריהם נעשה בפזיזות וללא תיאום מוקדם זכו לתגובתו של ליצמן כי מדובר בהחלטה של מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל שהורתה לפעול כך.

בראיון ל'קול ברמה' חשף מזכיר המועצת החסידית הרב מרדכי שטרן כי בניגוד לדברי ליצמן לא ניתנה על ידי המועצת החסידית כל הוראה שכזו וכי גדולי האדמו"רים דיברו על כך שיש להעביר את חוק הגיוס לפני התקציב ולא התייחסו כלל למספר הקריאות.

הבוקר (שלישי) נחשף בעיתון 'הארץ' כי לטענת גורמים בחסידות גור, ליצמן פעל על דעתו האישית, בניגוד לעמדת המועצת וללא תיאום עם המנהיג הרוחני שלו, כ"ק מרן האדמו"ר מגור, שליצמן נחשב לשלוחו האישי ולאיש אמונו.

על פי הפרסום ב"הארץ", בכירים בגור טוענים כי ליצמן לא תיאם את הצבת האולטימטום עם האדמו"ר ופעל על דעת עצמו. "מועצת גדולי התורה מעולם לא דרשה אולטימטום או שלוש קריאות לפני התקציב", אמר בכיר בחסידות גור ל"הארץ".

"ההחלטה הרשמית היתה להעביר את חוק הגיוס לפני התקציב, אבל בשפה החרדית כולם הבינו שמדובר בניסוח שמשאיר מרחב תמרון ושאין הכוונה להצבת אולטימטום אלא דרישה לנסות לקדם את החוק ולקבל הבטחה שיעבור", אומר הבכיר, "כל הנציגים החסידים הכפופים למועצת גדולי התורה לא חשבו לרגע שמדובר בדרישה לאולטימטום. גם ליצמן לא חשב כך, בוודאי לא בהתחלה. רק שבוע לאחר מכן קם פתאום ליצמן והחליט להיצמד לטקסט היבש – חוק גיוס לפני התקציב, הכוונה לשלוש קריאות, אף שכל השאר הבינו את ההחלטה אחרת".

לדברי הבכיר, בעקבות ההחלטה של ליצמן נטען כי האדמו"ר מגור שוב פעל על דעת עצמו וללא תיאום עם מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. "זה ממש לא נכון", אמר הבכיר. "האדמו"ר היה מתואם לאורך כל הדרך עם שאר האדמו"רים. בשביל לקבל החלטה לבד הוא לא צריך לכנס את המועצה. הבעיה שליצמן לא היה מתואם עם אף אחד". לדבריו, לאחר שהציב את האולטימטום, הגיע ליצמן לאדמו"ר והסביר בדיעבד שלא היתה לו ברירה ושזו היתה הדרך היחידה לגרום לנתניהו לקחת את הנציגים החרדים ברצינות.

עוד פורסם ב"הארץ" כי על פי הערכות בחסידות, הסערה הפנימית בנוגע להחלטתו העצמאית של ליצמן עוד צפויה להכות גלים. בחודשים האחרונים נשמעים דיבורים, שקטים אמנם, מאחורי הקלעים, כי לא מן הנמנע שהאדמו"ר יקבל החלטה לסיים את הקריירה הפוליטית של ליצמן בקדנציה הבאה.

"הסיפור סביב חוק הגיוס בוודאי לא סייע לחזק את מעמדו של ליצמן בבית האדמו"ר", אמר הבכיר. "מגמת ההיחלשות במעמדו נמשכת, ובשנים האחרונות הוא לא המוציא והמביא היחיד בבית".

גורמים במפלגות החרדיות אומרים ל'כיכר השבת' כי בהנחה שהדיווח מאומת מדובר ברעידת אדמה ברחוב החרדי. "ליצמן מלווה את הרבי במשך עשרות שנים ובמשך כל חייו טען כי אינו עושה שום פעולה בתחום הציבורי והפוליטי ללא התייעצות וקבלת ההכרעה של רבו והנה דווקא בנושא הכי מהותי וקריטי לציבור החרדי ולעולם התורה והישיבות הוא נהג בחוסר אחריות ואולי אף בצורה מופקרת?".

לדבריהם, מיד אחרי כינוס המועצת החסידית הבהירו ב'אגודת ישראל' כי לא מדובר באולטימטום אלא בדרישה כללית זאת על מנת שלא להוביל להפלת הממשלה הטובה ביותר לציבור החרדי והנה מתברר שליצמן פעל על דעת עצמו והוביל לכך. "ביד אחת מזהיר ליצמן מפני עליית לפיד, מחרים אותו ומצהיר שלא יישב בממשלה בראשותו וביד השנייה גורם להפלת ממשלת נתניהו הטובה ביותר לחרדים ועלול לגרום לעליית לפיד".

"אם זה הוראה של האדמו"ר או המועצת אז כמובן היינו שותקים משום שאפילו יאמר לך על ימין שהוא שמאל וכו' אבל אם מתברר שזה בניגוד לעמדת האדמורים זהו מחדל חמור ביותר", הם אומרים.

מלשכת סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן נמסר: "סגן השר הרב ליצמן פועל בכל מהלכיו לאורך השנים על פי הוראתם הברורה של חברי מועצת גדולי התורה. כל הרכילויות מסביב הינן פייק שאינן ראויות להתייחסות רצינית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר