הסאגה מאחורינו

יש הסכם, אין בחירות: לאחר כשבועיים - משבר הגיוס נפתר

לאחר שבועיים של איומים בבחירות, משבר הגיוס לכאורה מאחורינו: כפי שנחשף בכיכר השבת, יובטח רוב קואליציוני לאישור חוק הגיוס, ובמקביל, המפלגות החרדיות יאפשרו חופש הצבעה (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ראשי מפלגות הקואליציה (צילום: הדס פרוש, יונתן זינדל, גרשון אלינסון - פלאש 90 ואלכס קולמויסקי)

משבר חוק הגיוס - הסוף: אחרי שבועיים של מתח, משברים ואיומים קואליציונים, הושג בשעה האחרונה (שלישי) הסכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי המפלגות החברות בקואליציה, על פיו יימנעו הבחירות והממשלה תוכל להמשיך למלא את ימיה.

בנוסף ההסכם נאמר כי "וועדת השרים לחקיקה תדון היום בערר של השרה סופה לנדבר ותקבל החלטה לפיה ניתן חופש לכל סיעה להצביע על על הצעת חוק בן צור לפי עמדה שתקבע ע"י יו"ר המפלגה בכפוף לשני תנאים: א. כל חברי הכנסת מאותה המפלגה יצביעו על פי החלטת יו"ר המפלגה. ב. יו"ר המפלגה יודיע את החלטתו ליו"ר הקואליציה בתוך חצי שעה מתום ישיבת וועדת השרים".

נתניהו וח"כ גפני בכנסת, הערב (באדיבות המצלם)

במידה ולא נמסרה ההודעה מיו"ר המפלגה, לפי ההסכם, "תחשב הודעת יו"ר המפלגה כמי שהודיע שהחלטתו להצביע בעד החוק".

בנוסף סוכם כי עם תחילת מושב הקיץ יגיש שר הביטחון לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ממשלתית בנושא הגיוס, זאת בהתאם להמלצת הוועדה שהתקיימה במשרד הביטחון, לא יאוחר מארבעה שבועות אחר תחילת המושב. "לאחר שההצעה תאושר בוועדת השרים לחקיקה ותעבור קריאה ראשונה בכנסת היא תמוזג עם הצעת חוק של חבר הכנסת בן צור לצורך הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. הנוסח לקריאה שניה ושלישית יגובש בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה".

ליצמן, נפגש עם שותפיו והסכים לחופש הצבעה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

עוד סוכם כי "לא יובאו לוועדת השרים לחקיקה הצעות חוק ממשלתיות או פרטיות או מטעם ועדה בענייני דת ומדינה מטעם מי מחברי הקואליציה ולא תהיה דרישה לקידום הצעות כאלה לרבות הצעות שכבר נדונות בכנסת". עם זאת, הובהר כי הסעיף לא יחול על נושאים חדשים שיעלו בעקבות פסיקות של בג"ץ שתינתנה לאחר גיבוש הסכם זה.

ההסכם כולל גם התייחסות לחוק הלאום: "ההצבעה על חוק הלאום בקריאה הראשונה תתקיים בתום ההצבעה על התקציב", נאמר בסיכום, "אם לא ניתן יהיה להעלות לסדר היום את חוק הלאום בתום ההצבעה על התקציב, תתקיים ההצבעה כחוק ראשון ביום הראשון של מושב הקיץ הקרוב".

"ראשי המפלגות מחוייבים לוודא כי כל הח"כים של הקואליציה יהיו נוכחים בהצבעה ויתמכו בחוק, שכן הוא מחייב רוב של 61 חברי כנסת", כמו כן סוכם כי הנוסח לקריאה שניה ושלישית של חוק הלאום יגובש בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה. לסיום, הבהירו ראשי המפלגות כי "ממשלה יציבה היא צורך לאומי. כל ראשי המפלגות מתחייבים לפעול במשותף על מנת שהממשלה תמשיך לפעול לאורך זמן".

כפי שדווח ב"כיכר השבת" מוקדם יותר, סוגיה מהותית שהייתה בלב המשבר, הינה שאלת פיטוריה של שרת הקליטה סופה לנדבר שצפויה להצביע נגד חוק הגיוס, כאשר ברקע היה קיים חשש שראש הממשלה ידרוש את פיטוריה, מה שהיה עלול לגרום לפרישת ישראל ביתנו, פירוק הקואליציה ולהליכה לבחירות.

את סוגיית פיטוריה של לנדבר תכנן ראש הממשלה לפטור על ידי מתן חופש הצבעה בחוק הגיוס, אולם חברי הכנסת החרדיים גילו בתחילה התנגדות תקיפה לכך. סגן השר ליצמן קרא לחבריו להתייעצות, כאשר ברקע נשמעה הדרישה שלא לאפשר זאת. "אנחנו לא נצליח לגייס את הרוב הדרוש והחוק יפול" הביע נציג חרדי חשש בשיחה עם "כיכר השבת".

אלא שלאחר פגישת הנציגים החרדים וליצמן, הוחלט על ידי החרדים לאפשר מתן חופש הצבעה, תוך סיכום עם ראשי הקואליציה על שמירה על הרוב הדרוש לחוק הגיוס.

כחלון-דרעי-בנט. רשמו ניצחון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90 ומארק ישראל סלם)

גורמים בכירים בקואליציה הסבירו הערב כי מה שקירב את סוף המשבר היתה העובדה שראש הממשלה נתניהו הבין שאין לו רוב מהקואליציה לקביעת תאריך לבחירות בחודש יוני. "כל המטרה היתה ללכת לבחירות בקיץ לפני פרסום החלטת היועץ המשפטי וכשהוא הבין שהדבר נשמט ממנו הוא נאלץ להתקפל", הם מסבירים. "הוא הבין שככל שחולפות השעות הוא מוצא את עצמו מפרק ממשלת ימין-חרדים טובה לכולם רק בעזרת האופוזיציה והשמאל (שאתמול הוא טען עליהם כי הם חוששים מבחירות) ללא סיבה מוצדקת".

"בנוסף", אומרים הגורמים, "ניתן לראות פה ניצחון של ציר בנט-כחלון-דרעי - שניסה למנוע את ההליכה לבחירות - על ראש הממשלה שביקש לפזר את הכנסת ולהוביל מהלך של בחירות".

"נתניהו חיפש סדק, תירוץ קטן, כדי לפרק את הממשלה והם לא נתנו לו. בעיקשות הם פירקו כל מוקש אפשרי ולא נתנו לביבי את הסיבה להוביל לבחירות. ניתן לומר שציר דרעי כחלון בנט ניצח היום את ראש הממשלה", הם מסכמים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר