ראיון חג מיוחד

הקהילה היהודית ב"סוף העולם שמאלה"

הרב אליהו תמים, רבה של הקהילה הספרדית של צ'ילה בראיון חג מיוחד בו הוא מספר כיצד הגיע דווקא ל"סוף העולם" ועל המהפכה האדירה שעוברת הקהילה היהודית בצ'ילה (חרדים)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
הרב אליהו תמים, רבה של הקהילה הספרדית בצ'ילה (צילומים: באדיבות קהילת אש התורה)

צ'ילה, המדינה הצרה והארוכה בחוף הדרום מערבי של אמריקה הדרומית, מוכרת גם כ"סוף העולם שמאלה", בשביל ההמחשה כדי להגיע אליה מישראל יש צורך בכ-21 שעות טיסה ישירה. לכבוד חג הפסח ערכנו שיחה טראנס אטלנטית עם רבה של הקהילה הספרדית בצ'ילה - הרב אליהו תמים בו סיפר על המהפכה הענקית שעוברת הקהילה היהודית במדינה המרוחקת.

הרב תמים מתגורר בסנטיאגו בירת צ'ילה, בה מתגוררים כ-90 אחוז מהיהודים במדינה כ-15 אלף המגדירים את עצמם כיהודים. "לא יודע אם יש קהילה שהתקדמה כל כך במציאות הקיימת ובמשאבים הקיימים", הוא אומר בהתלהבות מדבקת, "אין מדינה שעשתה את כברת הדרך שעשתה צ'ילה", הוא מוסיף, כשהוא מכוון את דבריו למאבק בהתבוללות ובהתקרבות ליהדות אותה חווה הקהילה היהודית במדינה הדרום אמריקאית.

"לפני 18 שנה למדתי כבחור בישיבת קול תורה, באו ואמרו לי כי מחפשים חזן לימים נוראים בצ'ילה. עניתי להם שאת החלק של חזן אני מבין, את צ'ילה אני פחות... לא הכרתי כלום על צ'ילה", מספר הרב כיצד מצא את דרכו דווקא לצ'ילה.
"אמרו לי שאין מניין אורתודוקסי ספרדי בצ'ילה ורוצים להקים סוף סוף מניין כזה. הייתי בן 19 ואני זוכר שבשנה הראשונה אנשים בכו, כי זכרו את המנגינות מבית אבא. זה היה מאד מרגש וכך הייתי מגיע כל שנה וחוזר לישיבה בארץ לאחר שבועיים, עד שאנשים החליטו שהגיע הזמן להקים קהילה ספרדית אורתודוקסית מסודרת", מספר הרב תמים.

"המפץ הגדול"

"לפני 10 שנים החל המפץ הגדול התחלנו לקרב ולהזמין את האנשים לשיעורים לפעילויות לכל הגילאים וב"ה יש הצלחה מאד מאד גודלה ורואים כמה אנשים צמאים להכיר את הדרך של אבות אבותיהם ולחזור וללמוד תורה וזה נפלא", הוא אומר בהתלהבות רבה.

הקהילה החרדית בצ'ילה בנויה בצורה ייחודית שאנו בארץ יכולים להביט עליה ורק לקנאות. הקהילה "קהילת אש התורה" היא קהילת הגג גם של הקהילה האשכנזית בראשותו של הרב חיים וייסבלוט והקהילה הספרדית של הרב אליהו תמים. ישנן עוד 3 קהילות קטנות אורתודוקסיות בצ'ילה.

"בשונה מארגנטינה, ברזיל ופנמה שהקהילות המרכזיות הן הספרדיות, בצ'ילה הספרדים הם מיעוט ובגלל זה לא היה פה קהילות ספרדיות פעילות אלא רק אחת מהזרם הקונסרבטיבי ואלו שהתקרבו ליהדות הצטרפו לקהילות האשכנזיות דוגמת אש התורה שהוקמה כבר לפני כ-25 שנה ע"י הרב שושן גורי", מסביר הרב תמים. "עם הזמן, קיימת קהילה אחת יהודית מרכזית אחת - שיש בה גם את האשכנזים וגם הספרדים והרב וייסבלוט ואנוכי משלבים יד ביד ופועלים יחד בהכל. אני מברך את כל עם ישראל שככה יעבדו בשיתוף פעולה עם מטרה אחת".

משלבים ידיים, הרבנים תמים וויסבלוט באתר בניית בנין הקהילה


"אני אחראי על מערך הכשרות בעיר שזוכה לתמיכה מכל הקהילות בעיר. ב"ה לא חסר דבר "יש לנו הכל כולל אפילו שוקולד פסק זמן מישראל". כך גם בעניין הגיטין והגיורים בקהילה, אין מחלוקות וזה מבנה קהילה ייחודי ומרגש.

צ'ילה: אחדות ראויה לציון

גולת הכותרת של קהילת אש התורה הוא הבניין החדש שבנייתו מושלמת בימים אלו, "יש כניסה אחת לבניין ובו שני בתי הכנסת האשכנזי והספרדי. שווה בשווה. מתפללים בנפרד כל אחד לפי הנוסח שלו, אך יוצאים לקידוש משותף כולם יחד. גם בשיעורים והפעילויות כולם יחד", מציג הרב תמים את המודל הייחודי של הקהילה החרדית בצ'ילה.

,

הרב תמים גאה במיוחד בפרויקט בניין הקהילה, "זה בניין חדש יפה ומפואר מאד שעלה לנו בדמעות. הייתה לנו סיעתא דשמיא גדולה עם הבנייה שלו. צ'ילה לא מדינה עשירה והיהודים פה הם לא עשירים ואולי לכן לא שומעים עליהם כל כך בעולם היהודי כי הם לא מופיעים ברשימת הנדיבים הגדולים, וכדי לבנות את הבניין כל הקהילה השתתפה ולא רק עשירים בולטים. ילדים קטנים בני 8 הגיעו עם החסכונות שלהם כדי לתת לנו 20-40 דולר, קיבלתי אותם בדמעות. כולם השתתפו אני יכולתי ללכת ולחפש נדיבים גדולים אבל הקו שלנו היה שבניין הקהילה כולם צריכים להשתתף בו", מסביר הרב תמים את הרציונל כשהוא מוסיף כי אחד הנקודות המרכזיות של קהילת 'אש התורה' שבן אדם שחבר בקהילה הוא חבר למטרה ולמשימה החשובה הזו של זיכוי הרבים.

,

הרב תמים מספר על הצמיחה האדירה של הקהילה החרדית במקום, "התחלתי בהתחלה שיעור גמרא קטן עם כמה בעלי בתים ועכשיו התחילה השנה פה עם מאות אנשים בשיעורים בכל תחומי התורה. בית מדרש מלא, כל חדרי השיעורים מלאים עם ילדים צעירים וגם מבוגרים".

טעות ענקית בהערכות

הרב מציין כי הצמיחה האדירה של הקהילה הביסה את כל התחזיות המוקדמות שלהם, "סיימנו את הבניין וחשבנו שהוא יהיה טוב 20 שנה קדימה וכבר עכשיו בשבת בקידוש בבית כנסת כבר לא היה מקום. עשינו טעות... בהערכות שלנו זה לקח שנתיים בלבד... אנשים באים ומתקרבים ומשפחות מתקרבות, זה סיפור הצלחה מאד גדול ב"ה ואני שמח על כך".

אולם הקידושים של בניין קהילת אש התורה בצ'ילה


הרב מנצל את ההזדמנות כדי להצביע על הדמויות הבולטות שסייעו לקהילה בבניית בית הקהילה, "אנחנו מודים מאד לאיש העסקים ר' דב פרידברג, שבית הספר שלנו והקהילה קיבלו ממנו במהלך השנים תמיכה אדירה במסירות נפש ואהבה רבה. דמות נוספת ראויה לציון הוא ר' אברהם פרידג', ישראלי שחי פה כבר 30 שנה שנה שנתן את כל כולו והשקיע שנים של עבודה למען הבניין החדש".

כאמור, אחד הרעיונות המעניינים של הקהילה החרדית בצ'ילה הוא הגיוס של בני הקהילה כולם למטרות הקהילה, "אנחנו שלחנו כבר עשרות בחורי ישיבות לישראל ללמוד בישיבות, אבל אנחנו שולחים אותם כדי שיחזרו כדי לתת חזרה למקום. רבנו בחיי, בשער אהבת השם פרק ו אומר כי גם הצדיק ברמות הכי גבוהות לא יגיע לרמה של מי שדואג לקרב את הרחוקים לדרכו יתברך ואנחנו מחדירים את זה כל העת לבני הקהילה הצעירים", אומר הרב תמים.

לשאלה מהו האקלים הפוליטי בצ'ילה והאם הם סובלים מאנטישמיות משיב הרב כי צ'ילה היא המדינה הכי יציבה בדרום אמריקה, "זו מדינה מתוקנת לחלוטין, יש שלווה ליהודים על אף הקהילה הפלסטינית הגדולה שגרה בצ'ילה. כמובן שבתקופות לא קלות בארץ, מפלס המתיחות עולה גם פה, אבל ב"ה הצלנו לשמור על מתינות ומבחינה ביטחונית זה בסדר גמור", אומר הרב תמים ומוסיף כי המדינה תומכת ביהודים וכי הנשיא החדש, סבסטיאן פיניירה שמונה ממש לאחרונה אוהד יהודים גדול והקהילה אף מצפה שהוא ישתתף בחנוכת הבניין החדש שתיערך לאחר ל"ג בעומר.

"יש התרגשות רבה מאד בקהילה לקראת האירוע בו יגיע מישראל, רבה של ירושלים, הגאון הרב שלמה משה עמאר, שמשמש כפוסק שלנו לצדו של הגאון ר' אשר וייס. אנחנו בקשרי ידידות מאד גדולים עם שני הרבנים האלו. הרב וייס כנראה לא יוכל להגיע לטקס. הרב עמאר היה לפני 7 שנים בהנחת אבן הפינה, וגם עכשיו הוא יגיע לביקור בזק של יומיים. היה חשוב לו לבוא ולהיות איתנו", מספר הרב תמים.

הרבנים עם הגרש"מ עמאר בהנחת אבן הפינה

הסוד של הקהילה החרדית בצ'ילה

"אישה אחת שכותבת ספר על הקהילה היהודית בצ'ילה הופנתה אליי והשאלה הראשונה ששאלה אותי בראיון: תגיד לי מה הסוד של ההצלחה שלכם בקהילה? איך יכול להיות כזו כמות של חוזרים בתשובה? איך אתם עושים את זה? אמרתי לה, שהאמת שאני לא שבע רצון לגמרי, יש 10 אלפים יהודים שעדיין רחוקים משמירת התורה והמצוות", אומר הרב תמים בחיוך ומוסיף "אבל לך אני אגלה את האמת, ההצלחה שלנו היא כי הכל בא בסבר פנים יפות בלי שלילה ובלי ביקורת על קהילות אחרות".

הרב מספר כי מידי לילה שבת מתארחים על שולחנו כ-20-25 צעירים ומשפחות שמעוניינים לחוות שבת אמיתית. "ראינו שכשהבית שלנו פתוח ומלמדים אותם עם חיוך וחיוביות זה עובד. היה לי לאחרונה חתונה של צעיר חילוני, היפי לגמרי, כולו עגילים. בהתחלה נבהלתי ואז גיליתי יהודי יקר עם נשמה יהודית טהורה, למדנו יחד במשך כמה חודשים והוא גילה עולם יהודי חדש שלא הכיר. החופה והחתונה היו בסגנון מאד מיוחד. לאחר החופה, נגשו צעירים שעומדים להתחתן וביקשו שאחתן אותם, הכל בגלל החיוך והארת פנים, הם מגלים שגם רב חרדי עם כובע שחור יכול להבין את העולם שממנו הם באים ולהכיל אותם".

לסיום, הרב תמים רוצה להצביע גם על הסוד שלו בפעילות הרבה, "מי שעומד מאחורי כל הסיפור זו אשתי הרבנית צילה שתחי' אני לא יודע אם רבע ממה שיש היום בקהילה היה קורה בלעדיה. היא מנהלת את כל הפעילות העניפה של הנשים והצעירות, בחכמה ומסירות נפש מאין כמוה. וזה חוץ מהתפקיד שלה כמורה ורכזת בבית הספר של הקהילה וכל זה עם חמישה ילדים בע"ה. היא מוסרת נפש לעם ישראל וזה הסוד שלי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר