לאחר השריפה הגדולה

המחלוקת תיפתר? כך יורחב אוהל ציונו של ה'נועם אלימלך'

שבוע חלף מאז נשרף חלק מאוהל ה'נועם אלימלך' בליז'ענסק, ומאז צצו חילוקי דעות סביב השליטה במקום. כעת, מכתב ששיגרה ממשלת פולין פיזר את הערפל - ועבודות ההרחבה ייצאו לדרך (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
תפילות ליד אוהל ה'נועם אלימלך'. ארכיון (צילום: חדשות 24)

לפני כשבוע, במוצאי יום ההילולא של ה'נועם אלימלך' בליז'ענסק שבפולין, פרצה שריפה במתחם הקבר, ולציון הקדוש נגרם נזק רב. מאז, נאבקו מספר גופים על הזכות לשפץ את האתר, אך כעת נראה כי המחלוקת הוכרעה.

קודם לכן, מעט רקע: בשנת תשי"ט, שנים ספורות לאחר השואה, שוקם הציון בליז'ענסק על ידי שני אחים יהודיים, ניצולי שואה, שאף נשארו שם כל השנים, שכן אביהם שנספה בשואה היה חבר בחברא קדישא המקומי, והם ידעו היטב היכן מקום הציון המדויק. הם שיקמו אותו, אף שלא היה להם כסף רב, ובשל כך היה זה שיקום די פשוט.

13 שנים לאחר מכן, בשנת תשל"ב, הגיע למקום הרב מענדל רייכברג מארה"ב, שהיה יהודי אמיד, פגש את האחים, ועל פי עדותם הוא בנה את האוהל מחדש, בשחזור די מדויק למה שהיה טרם השואה, וזהו האהל העומד על מכונו עד היום הזה.

לאחר השריפה בשבוע שעבר, שנוצרה בשל העובדה כי שכחו בטעות לסגור את מתקן הנרות הדולקים וכך האש שפרצה מהמתקן כילתה את האוהל, צצו חילוקי דעות בין ר' חיים ור' מאיר רייכברג חסידי באבוב מארה"ב, לבין 'הכנסת אורחי ליז'ענסק'.

כעת, כפי שנודע ל"כיכר השבת", קיבלה משפחת רייכברג מכתב מ'וועד הקהילות' הרשמי, הפועל מטעם ממשלת פולין, ובו ניתנת להם זכות ראשונים מטעם המדינה לשקם את האוהל.

התכנית של הרב משה רויטמן מרבני גבעת זאב, שהוא צאצא ישיר של רבי אלימלך זי"ע - היא כי מעז ייצא מתוק ושבקרוב מי מהצדדים שיבנה לבסוף את הציון אף ירחיב האוהל, ושיקומו יעמיד אותו ברמה עוד יותר גבוהה מכפי שהיה טרם השריפה גם בנוגע למצבות בניו של ה'נועם אלימלך'.

מכתב 'ועד הקהילות' המוסמך ע"י ממשלת פולין (סריקה)

יצוין, כי בבניית האוהל לפני 44 שנים, ההשקעה היתה רק סביב ציונו של ה'נועם אלימלך', ושאר המצבות שהיו באוהל, תחתם טמונים חמשת צאצאיו בראשות בנו וממלא מקומו רבי אלעזר זצ"ל, לא נבנו מחדש והציבור היה עומד מעליהן כשבא להתפלל במקום.

כעת, כשמשפ' רייכברג קיבלה את האישור הרשמי לחדש את האוהל, זו תהיה ככל הנראה ההזדמנות להרחיב את המקום ולהציב מצבות חדשות לצאצאי ה'נועם אלימלך', כראוי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר