"דמוקרטיה"

בחירות ברוסיה: פוטין ייבחר בפעם הרביעית

דמוקרטיה? תלוי את מי תשאלו: היום נערכות הבחירות לנשיאות רוסיה, בהן מוביל כמעט ללא תחרות ולדימיר פוטין, לאחר שאסר על יריבו המרכזי להתמודד בבחירות (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

רוסיה צפויה לבחור היום (ראשון) בולדימיר פוטין לכהונה רביעית כנשיא רוסיה. הקלפיות נפתחו כבר אתמול בערב, והערב תסתיים ההצבעה במובלעת הרוסית בקלינינגרד באירופה.

פוטין, ששולט ברוסיה ביד רמה כמעט שני עשורים, מקבל בסקרים כ-70% מהקולות. בתשדירי הבחירות פוטין והתקשורת הממלכתית המגויסת ניסו להציג לציבור את הנשיא כמי שהחזיר את היציבות והגאווה הלאומית, אחרי התקופה המשפילה של קריסת ברית המועצות.

בקמפיין הבחירות הנשיא הבטיח לרוסים "מאה של ניצחונות", והציג לראווה כלי נשק חדשים ו"בלתי מנוצחים" שהופכים את רוסיה למעצמה עולמית. סיסמת הבחירות של פוטין היא - "נשיא חזק – רוסיה חזקה".

במהלך הקמפיין נסע פוטין ברחבי רוסיה והבטיח לרוסים להעלות משכורות, ולהשקיע בבריאות, בחינוך ובתשתיות. אתמול קרא פוטין לרוסים "להשתמש בזכות לבחור את עתידם לרוסיה הגדולה שאותה הם אוהבים", וביקש מהם לקחת חלק בהצבעה החשובה.

שבעה מתמודדים מול פוטין בבחירות, ואף אחד מהם לא מהווה איום על הנשיא הפופלרי אך הכוחני. סקר שנערך ב-9 במרס העניק לפוטין, שנבחר לראשונה לנשיא ב-2000, 69% מהקולות. למקום השני הגיע פאבל גרודינין, מועמד המפלגה הקומוניסטית, עם 7% בלבד.

מי שלא מתמודד בבחירות הוא יריבו הגדול ביותר של פוטין, איש האופוזיציה אלכסיי נבלני. ועדת הבחירות אסרה עליו להתמודד בגלל שהורשע בגניבה. נבלני קרא לתומכיו להחרים את הבחירות, וטען שהמשחק מכור. זו לא הפעם הראשונה שפוטין מחסל את מתנגדיו חלקם מוצאים את מותם וחלקם מודרים מהבחירות בדרכים "דמוקרטיות".

לפי הסקרים אחוז ההצבעה בבחירות צפוי להיות בין 63 ל-67. בקרמלין מודאגים שרבים מ-110 מיליון בעלי זכות הבחירה לא יגיעו, מכיוון שהם מאמינים שהניצחון של הנשיא מובטח.

האינטרס של השלטון הוא שאחוז ההצבעה יהיה גבוה, והבעת האמון של העם בפוטין תהיה מרשימה - בפתח הכהונה שלפי החוקה תהיה האחרונה. על רקע האינטרס הזה דיווח היום ארגון רוסי שמפקח על הבחירות על עלייה מדאיגה בתלונות נגד מעסיקים שכופים על העובדים שלהם להצביע ככל הנראה בשל לחץ של הממשל.

הטענות קיבלו חיזוק מפי יבגני רויזמן, ראש העיר של יקטרינבורג – העיר הרביעית בגודלה ברוסיה, שאמר שעובדי המדינה קיבלו פקודות "מלמעלה" לוודא שאחוז ההצבעה יהיה מעל 60. "הם משתמשים בהכול: בתי ספר, גני ילדים, בתי חולים. הקרב על אחוז ההצבעה חסר תקדים". רויזמן הוא אחד מאנשי האופוזיציה הבודדים שמחזיק במשרה רשמית.

"לא מדובר בבחירות כמו במדינות מערביות", אמר סטפן גונצ'רוב ממכון הסקרים לבאדה. "אנשים נקלעים למצב שבו אין להם את מי לבחור. אם הם רוצים להביע את אי שביעות הרצון שלהם – הם פשוט לא יוצאים להצביע. אני מתייחסים לזה כהצבעת אמון בפוטין".

המאמצים לשכנע את הרוסים לצאת להצביע היו עצומים, רק במוסקבה הרשויות השקיעו יותר מ-50 מיליון רובל (870 אלף דולר) בבלונים וקישוטים בקלפיות. במוסקבה מי שיצביע לראשונה יקבל כרטיסים חינם להופעות בהשתתפות כמה מהאמנים האהובים ברוסיה – כולם תומכי פוטין. המצביעים המבוגרים יקבלו בדיקות בחינם לגילוי מוקדם של סרטן בכמה קלפיות.

לקראת הבחירות לנשיאות ב-2012 היו הפגנות גדולות נגד פוטין, שחזר להתמודד על התפקיד אחרי ארבע שנים בראשות הממשלה. אחרי שנבחר דיכאו בקרמלין כל ניסיון למחות נגד הנשיא. פעילי אופוזיציה נעצרו ונחקקו חוקים נוקשים נגד הפגנות ברוסיה.

הבחירות לנשיאות מתקיימות ביום השנה לסיפוח חצי האי קרים מאוקראינה, ב-2014. למרות הסנקציות המערביות שהוטלו על רוסיה בגלל הסיפוח, שגרמו לנזק קשה לכלכלה הרוסית, הסקרים מראים שרוב הרוסים ממשיכים להתייחס לסיפוח בצורה חיובית ובעיניהם הוא הישג חשוב של רוסיה תחת ממשלו של פוטין.

לישראל ולנתניהו קשרים טובים עם פוטין ותיאום פעולה לפחות בכל הנוגע לפעילות ישראל בסוריה. זאת למרות הגינוי של ישראל בשבוע שעבר על חיסול המחבל הרוסי בבריטניה בו הואשמה רוסיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר