הבועה מתפוצצת?

הנפילה: כבר לא משתלם לכרות ביטקוין

האנליסטים מעריכים כי בשל הירידה החדה בערך המטבע הווירטואלי כבר לא משתלם להשקיע בכרייתו בשל העלויות הגבוהות הנלוות לכך במחירי החשמל והציוד סביבו (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הנפילה בערך ביטקוין השבוע גרמה לכך שכריית המטבע הדיגיטלי הפופולרי ביותר בעולם, כבר אינה משתלמת כלכלית, לפי הערכות אנליסטים.

"ביטקוין נסחר כעת בעיקרו של דבר במחיר עלות הכרייה שלו, שנמצא כעת ברמה של 8,038 דולרים על בסיס מודל כרייה שפיתח צוות מדע הנתונים שלנו", כתב האנליסט תומס לי מחברת המחקר פאנדסטרט (Fundstrat) בדו"ח למשקיעים שפירסם ביום חמישי, לפי דיווח רשת CNBC.

המודל שפיתחה פאנדסטרט מגלם שלושה משתנים: עלות ציוד המחשוב, עלות החשמל ועלויות נוספות כמו למשל תחזוקה וקירור המתקנים שדורשים קירור כל העת.

הביטקוין נסחר כעת במחיר של 8,553 דולרים, עלייה של 4.3% ביממה החולפת, לפי נתוני טרייד-בלוק, לאחר שנפל במהלך סוף השבוע לרמה של פחות מ-7,800 דולרים.

יצירה של מטבע ביטקוין חדש או בעגה המקצועית "כרייה", מתבצעת באמצעות הקצאת משאבי מחשב לפתרון בעיות מתמטיות מורכבות. מי שמחשביו מצליחים לפתור את הבעיה ראשונים, גם יוצר ביטקוין חדש וגם זוכה בו. כל ביטקוין דורש אלגוריתמים מורכבים מקודמו, כך שככל שנוצרים יותר ביטקוינים, נדרשים יותר משאבי מחשוב.

כאשר עלות ייצור ביטקוין גבוהה מערכו של המטבע, פוחת התמריץ של כורי המטבע הדיגיטלי להמשיך במלאכתם ולשלם את העלויות הגבוהות הנלוות.

"היו מקרים שבהם כורים פשוט כיבו את המכונות עד שהמחיר התאושש קצת", אמר שוון אנצי, נשיא ומייסד שותף של חברת האנליטיקה בלוקצ'יין אינטליג'נס גרופ (BIG) לרשת CNBC. "זה הגיע בהכרח לנקודה שבה חלק מהם אולי מפסידים כסף".

עלות כריית ביטקוין משתנה בצורה קיצונית ממדינה למדינה, בין השאר בשל הפערים הגדולים במחירי החשמל בין מדינות שונות בעולם. כשבמדינות צפוניות וקרות במיוחד חוסכים בשל הקירור הטבעי שלא מצריך מתקנים נוספים שיקררו את המחשבים.

כך למשל, עלות כריית מטבע ביטקוין אחד בדרום קוריאה מגיעה ל-26,170 דולרים מחיר לא משתלם בעליל, ואילו בוונצואלה היא כ-531 דולרים בלבד, לפי ניתוח מחירי חשמל ב-115 מדינות בעולם שערכה חברת התאורה והריהוט אליט פיקסצ'רס בחודש שעבר.

מחיר ביטקוין התקרב בשיאו ל-20,000 דולר בחודש דצמבר, ובשבועות האחרונים נסחר סביב רמה של 10,000 דולרים, בטרם נפל השבוע אל מתחת ל-8,000 דולר.

לדעת המומחים, נפילת ערכו באה על רקע שילוב של מספר גורמים: הידוק הרגולציה על המטבעות הווירטואלים, החלטת גוגל השבוע להצטרף אל פייסבוק ולאסור פרסום מטבעות קריפטו, והמשך מכירות נרחבת של ביטקוין על ידי הנאמן לפשיטת הרגל של בורסת מאונט גוקס (Mt. Gox).

התגברות החשש מהידוק הפיקוח על המגזר באה על רקע דיווחים כי יפן מתכוונת לקדם אסטרטגיה עולמית למניעת הלבנת כספים באמצעות מטבעות קריפטו שהן אפשרות פשוטה וקלה מאד להעביר כספים בצורה לא מפוקחת. המהלך צפוי לקרות בפסגת 20 המדינות המתועשות (G20) שתתקיים בבואנוס איירס בשבוע הבא.

בה בעת, מחוקקים בארה"ב דנו השבוע באפשרות לרגולציה על שוק מטבעות הקריפטו. חברי ועדת השירותים הפיננסים של בית הנבחרים האמריקאי נפגשו ביום רביעי עם מומחי מטבעות קריפטו כדי לדון בסיכונים שהן מהוות למשקיעים כפי שראינו כבר עתה שמי שהשקיע במטבע כשהיה בערכו הגבוה הפסיד חצי מכספו תוך זמן קצר מאד.

גוגל - ספקית הפרסומות הדיגיטליות הגדולה באינטרנט - הודיעה ביום שלישי שעבר כי תאסור פרסומות למטבעות דיגיטליים בכל הפלטפורמות שלה, כולל יו-טיוב, החל מחודש יוני. בכך הצטרפה גוגל אל פייסבוק שהודיעה על איסור דומה עוד קודם לכן.

בנוסף, כאמור, לפני שבוע חשף הנאמן של בורסת מאונט גוקס, העורך דין היפני נבואקאי קוביאשי, כי מכר מטבעות ביטקוין וביטקוין קאש ב-400 מיליון דולר מאז ספטמבר האחרון. עוד אמר כי הוא שוקל למכור מטבעות נוספים שברשותו, בשווי 1.9 מיליארד דולר, במטרה לגייס הון לתשלום החובות של מאונט גוקס לנושיה. הצפת השוק במטבעות ביטקוין יפגעו כמובן בערכו בצורה נוספת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר