המאבק בפקקים

נתיבי התחבורה הציבורית ייפתחו לרכבים פרטיים

החל מהקיץ הקרוב ייפתחו כמה מקטעים של נתיבי תחבורה ציבורית גם לרכבים פרטיים בהם יהיו שני נוסעים חוץ מהנהג. המטרה: הפחתת הרכבים הפרטיים בשעות העומס (תחבורה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתיב תחבורה ציבורית (צילום: ליאור פז, ynet)

האם זה הפתרון לפקקים? מחודש יולי הקרוב יתחיל משרד התחבורה בפיילוט שיאפשר לנהגי רכב פרטי מרובי נוסעים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית נבחרים בגוש דן ובאזור ירושלים, המיועדים לאוטובוסים. התנאי: שברכב יהיו מלבד הנהג לפחות עוד שני נוסעים. הפיילוט אושר בחוק ההסדרים שעבר לפני כמה ימים בכנסת.

הנת"צ הראשון שבו תתאפשר הנסיעה לכלי רכב מרובי נוסעים הוא בכביש 20 (איילון) בין מחלף חולות לצומת חולון, קטע בן 12 ק"מ, המשמש את הבאים מאשקלון, מאשדוד ומיבנה.

ברבעון האחרון של השנה, אם וכאשר יתברר שהאכיפה נגד נהגים שייסעו לבדם או עם נוסע אחד נוסף בנתיבים הוכיחה את עצמה, יורחב הפיילוט לנתיבים נוספים: כביש החוף (2), בין צומת גלילות לדרך רוקח, קטע בן ארבעה ק"מ, המשמש את הנכנסים לתל־אביב מצפון; כביש 44 מרמלה לתל אביב, בין מחלף השבעה לצומת חולון, לשני הכיוונים, קטע בן חמישה ק"מ; כביש הכניסה הצפונית לראשון לציון (412), לשני הכיוונים, קטע בן שלושה ק"מ; ונת"צ בכניסה לירושלים, בכביש 1, מאזור מוצא ועד גינות סחרוב בכיוון הבירה, קטע באורך קילומטר וחצי שבשעות הבוקר עמוס במיוחד.

על פי הדיווח ב-ynet, המהלך אותו אישר שר התחבורה ישראל כץ, לפתוח לנהגי רכב פרטי קרוב ל-40 ק"מ של נת"צים, נועד לעודד נהגים להשאיר את רכבם בבית ולנסוע לעבוד ביחד עם עמיתיהם, וכך להוריד את מספר המכוניות הנעות בכבישים בשעות העומס. מספר הנוסעים הממוצע ברכב עומד כיום על 1.2, כלומר - חמישה נוסעים משתמשים בארבעה כלי רכב בממוצע. מצב זה תורם רבות לגודש בכבישים, ואם יהיו יותר נוסעים בכל רכב, יהיו פחות כלי רכב בכביש ויופחת העומס.

האכיפה תערך באמצעות התקנת מערך מצלמות ייעודיות המזהות את מספר הנוסעים היושבים ברכב, באמצעות צילום מכמה זוויות (מקדימה ומהצד), כך שניתן לזהות באמצעותן את הנוסעים במושבים הקדמיים והאחוריים.

במקרה ותהיתם או שעלו במוחכם רעיונות יצירתיים, המצלמות אמורות להתגבר על תנאי ראות בעייתיים, כמו חלונות כהים, וילונות, ואף בובות שנועדו להטעות. הן מסוגלות לקלוט כלי רכב הנעים במהירות של עד 160 קמ"ש ונעזרות בבינה מלאכותית לומדת, כדי שיציגו דיוק של 99.5%. כשיזהו שברכב פחות ממספר הנוסעים הדרוש, הן יצלמו את לוחית הרישוי, התמונה תועבר למשטרה, והנהג ייקנס ב-500 שקלים.

המערכת מתוכננת לשמור על פרטיות הנוסעים באמצעות הצפנת התמונות וטשטוש פניהם. כמו כן, המערכת כלל אינה שומרת את התמונות, פרט להפרות תנועה המועברות לרשויות כשהן מוצפנות ומטושטשות.

המערכת תותקן כבר בשבועות הקרובים בנתיב המהיר בכניסה לת"א. הנהגים בנתיב יכולים לקבל פטור מתשלום אם הם מסיעים שלושה נוסעים ומעלה, אבל מחויבים לשם כך להיכנס לחניון הנתיב המהיר ולעבור בעמדת פטור, שם בודק את הרכב בוחן אנושי.

אם המצלמות יוכיחו את עצמן גם משתמשי הנתיב המהיר יוכלו לקבל פטור אוטומטי בלי להתעכב. השר כץ גם מבקש להקל על משתמשי הנתיב המהיר ולאפשר גם שם נסיעה חינם לנהג שברכבו רק שני נוסעים. המהלך יגביר את העומס בנתיב, שמחויב בחוק להיסגר לכלי רכב פרטיים כשהמהירות הממוצעת נמוכה מ־70 קמ"ש.

על ביצוע הפרויקט אחראית חברת נתיבי איילון. המערכת תפעל במשך כשלושה חודשי בדיקה במקביל לשיטה הקיימת. "נסיעה שיתופית היא אחד ממרכיבי המפתח בהפחתת הגודש בכבישים. אנחנו חייבים לשנות הרגלים ולנסוע ביחד, כדי להפחית את מספר כלי הרכב על הכביש", אמר איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון.

כמובן שבחברות התחבורה הציבורית מתנגדים למהלך וטוענים כי יאריך את זמני הנסיעות של הקווים השונים כשלטענתם זמני הנסיעות נקבעו בהתאם לכך שהנתיבים יהיו פנויים לחלוטין כל העת.

במשרד התחבורה טוענים מנגד, כי נבחרו חמישה נת"צים לא מלאים, גם בשעות העומס, כך שהתחבורה הציבורית לא תיפגע. שילוב כלי רכב פרטיים רבי תפוסה בנת"צים מקובל בארה"ב, בקנדה, באוסטרליה וברבות ממדינות אירופה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר