סערת חוק השואה

פולין ביקשה לצנזר את הנאום והטקס בוטל

תקרית נוספת סביב "חוק השואה", פולין ביטלה טקס ערים תאומות עם ראש עיריית קרית ביאליק לאחר שהתעקש לא למחוק מנאומו את שיתוף הפעולה של פולנים עם הנאצים (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
משלחת ישראלית באושוויץ (צילום: חיים צח לע"מ)

סערת "חוק השואה" הפולני עוררה מחלוקת מדינית בין ישראל לפולין בשל הדרישה של פולין להעלים את חלקה בשואה ולהעלים את כך שפולנים רבים שיתפו פעולה עם הנאצים, אך היום (שני) לראשונה המחלוקת הגיעה לשטח והביאה לביטולו של טקס רשמי בפולין.

ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, יצא בראש משלחת של תלמידים מעירו לפולין. היום, אמור היה דוקורסקי לשאת דברים במהלך טקס ערים תאומות עם העיר רדומסקו - אז התבקש להשמיט מנאומו חלקים המאשימים את העם הפולני במעורבות בפשעי השואה. בהתייעצות עם משרד החוץ סירב לשינוי והנאום בוטל.

במהלך סוף השבוע התבקש דוקורסקי להעביר את תוכן נאומו על מנת לתרגמו לפולנית. דוקורסקי הגיש את נאומו, אך הופתע לגלות דרישה מהרשויות - להסיר מהנאום את החלקים בהם מזכיר דוקורסקי כי במהלך המלחמה היו פולנים שהסגירו יהודים לידי הנאצים.

דוקורסקי יצר קשר עם משרד החוץ הישראלי, שם נאמר לו שלא להסכים לצנזר את דבריו, ובמקביל יצרו קשר עם משרד החוץ הפולני. "אנחנו דוחים כל ניסיון לצנזורה", אמר דובר משרד החוץ עמנואל נחשון. "אנחנו מגבים את ראש העיר לנאום את הנאום שלו כפי שהוא תכנן ולא להחסיר שום מילה, אפילו לא אות".

בשל הסירוב ביטלו הפולנים את הטקס, אז החליט דוקורסקי לקיים טקס חלופי לתלמידיו בלבד ולנאום את נאומו במלואו כפי שתכנן. "ביום שישי בבוקר קיבלתי פניה, בעקבות כך שהנאום שלי נשלח לעירייה כדי לתרגמו לפולנית, שתוכן הנאום והדברים שכתבתי אינו מקובל עליהם", סיפר דוקורסקי לתלמידיו. "שיש בו לטעמם אזכורים שמן הראוי שאוציא אותם, כמו אזכור מעורבותם של אזרחים פולנים בתקופת מלחמת העולם השנייה. יש לציין שבצד הדברים, גם הזכרתי את חלקם של חסידי אומות העולם הפולנים שהצילו יהודים בתקופת המלחמה".

"הם ביקשו ממני למחוק את מספר היהודים שנרצחו על ידי פולנים בתקופת המלחמה, כ-200 אלף יהודים, ואמרתי שאת המספר אני מוכן להוריד", הסביר. "אבל נתבקשתי גם לעשות שינויים נוספים להם לא הסכמתי, בין השאר נתבקשתי להוריד קטעים בהם אני מזכיר מעורבות של פולנים במלחמה, התבקשתי במקום פולנים לכתוב אוקראינים, התבקשתי במקום נאצים לכתוב גרמנים נאצים, ולכך לא הסכמתי. ואז הודיעו לנו מהעירייה שהטקס הזה לא יתקיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר