האירופאים נלחצים

באיחוד האירופי שוקלים סנקציות על איראן

הלחץ של טראמפ והאיום לנטוש את ההסכם בעוד כחודשיים עושה את שלו והאירופאים שוקלים שוב הטלת סנקציות על איראן בשל ניסויי הטילים והמעורבות שלה בסוריה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בניין הפרלמנט האירופי (צילום: שאטרסטוק)

צרפת קראה היום (שני) לאיחוד האירופי לשקול סנקציות חדשות על איראן בגלל מעורבותה במלחמת האזרחים בסוריה ובגלל תוכנית הטילים הבליסטיים שלה. הקריאה מצד פריז באה כחלק מניסיונה לשכנע את הממשל האמריקני בראשות דונלד טראמפ לשמר את הסכם הגרעין עם איראן מ-2015 ולא לנטוש אותו כפי שמאיים הנשיא האמריקני.

טראמפ הציב למדינות האירופיות שחתמו על הסכם הגרעין אולטימטום עד 12 במאי "לתקן את הפגמים הנוראיים" בהסכם, שהושג על ידי קודמו בתפקיד ברק אובמה. אם לא יעשו זאת, איים טראמפ, הוא יוציא את ארצו מהסכם וישיב את הסנקציות הקודמות על הרפובליקה האסלאמית.

בתגובה לאולטימטום של טראמפ, שלוש מדינות אירופיות שחתומות על הסכם הגרעין - צרפת, בריטניה וגרמניה - הציעו סנקציות חדשות של האיחוד האירופי נגד האיראנים שתומכים בממשלת סוריה בראשותו של אסד במלחמת האזרחים ובתוכנית הטילים הבליסטיים של טהרן. כך לפי מסמך חשאי שנראה על ידי סוכנות הידיעות רויטרס ופורסם במהלך היום.

"אנחנו נחושים להבטיח שהסכם וינה יכובד", אמר שר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן לכתבים עם בואו לבריסל לשיחות עם עמיתיו באיחוד האירופי. "אבל אסור לנו להתעלם מהאחריות של איראן בהפצת טילים בליסטיים ובתפקידה המפוקפק מאוד במזרח הקרוב ובמזרח התיכון", אמר לה דריאן. "חייבים לדון בזה כדי להגיע לעמדה משותפת". למדינות השונות יש אינטרסים כלכליים רבים מול איראן בכל הנוגע לייצור ומכירת רכבים ועסקאות נוספות מה שמעלה את רצונן לשמור על המצב הקיים.

המסמך הסודי ציין "העברות של טילים איראניים וטכנולוגיית טילים" לסוריה ולבעלות בריתה של טהרן, כמו המורדים החות'ים בתימן וארגון חיזבאללה השיעי בלבנון אליו הועברו כבר כמה פעמים משלוחי נשק שעל פי פרסומים זרים הופצצו בידי ישראל.

מנגד, משרד החוץ האיראני מתח ביקורת על דבריו של לה דריאן ואמר שלא יהיה שום משא ומתן על מה שארצו מגדירה ככלי נשק למטרות הגנה. "אנו מלאי תקווה שאחרי הביקור האחרון שלו בטהרן ושיחות המשא ומתן עם גורמי ממשל איראניים, הוא יבין את המציאות של מדיניות ההגנה של הרפובליקה האיסלאמית", צוטט דובר משרד החוץ האיראני בהראם קאסמי בסוכנות הידיעות הרשמית של המשטר - "פארס".

כל צעד שאותו ינקוט האיחוד האירופי יהיה צעד הענישה המשמעותי הראשון שלו מאז שהסיר את הסנקציות הכלליות מאיראן בשנה שעברה. הסרת הסנקציות התאפשרה בזכות הסכם הגרעין שנחתם בווינה ב-2015 ונועד לבלום את המרוץ של הרפובליקה האיסלאמית לעבר נשק גרעיני. עם זאת, סנקציות חדשות של גוש המדינות האירופי יצטרכו לקבל את תמיכת כל 28 המדינות החברות באיחוד האירופי, וכאמור, עלולות לסבך עסקות חדשות שנחתמו באחרונה עם איראן.

כמה מדינות איחוד אירופי, בהן איטליה יוון, מעוניינות לשקם את הקשרים העסקיים עם איראן, שבעבר הפכו את האיחוד האירופי לשותף הסחר המרכזי של טהרן וללקוח השני הגדול ביותר לנפט האיראני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר