ראיון מיוחד

מפציץ הכור חושף: עד היום אשתי לא יודעת

הוא היה מהבודדים שידע חודשים לפני על תקיפת הכור בסוריה, פקודיו התאמנו על המבצע מבלי לדעת על היעד • אל"מ א', מדבר לראשונה על תקיפת הכור בסוריה • צפו (צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום: ירון שרון | תסריט עריכה ואנימציה: תמר אברהם | בימוי: אסף קוזין - Ynet)

בשנת 2007, בזמן הפצצת הכור בסוריה, אל"מ א' היה סגן מפקד טייסת "ראם" (F-15) של חיל האוויר - ומהיחידים בעולם שידעו כמה חודשים מראש על התוכנית לתקוף כור גרעיני שמוקם בסוריה.

בריאיון מיוחד ל-ynet, הוא מספר על ההכנה המורכבת של פקודיו למבצע, מבלי שיידעו מהו יעד התקיפה: "טייסי חיל האוויר מאומנים בכך שמדי פעם יש דברים שהם סודיים ולא את הכול אפשר לחשוף, הם לא מכירים את המטרה והם לא מכירים את האזור. אומרים להם שמשהו מתהווה, והם יודעים לא לשאול שאלות שלא צריך לשאול".

על בחירת הטייסים שיבצעו את התקיפה מספר אל"מ א: "למבצע היו כמה אופציות, ולכן לא ידענו בדיוק את סדר הכוחות שיטוסו, מספר המטוסים המדויק. ברגע שהדברים מתחילים להתגבש אנחנו מכנסים את האנשים שאנחנו מאמנים וערב לפני כן מבצעים מודל גדול שמדמה אחד לאחד את המבצע".

רגע לפני היציאה למבצע

איפה?

"בשמי הדרום ובמרחב האווירי של מדינת ישראל, אבל מבחינת הטווח ומבחינת יכולות הוא מדמה אחד לאחד".

על החשש סיפר א: "כשאתה טס בלילה בשטח סוריה - אזור ההגנה האווירית הצפוף ביותר בעולם - הנחת היסוד שלך היא שתתגלה בשלב מסוים. אבל היכולות שלנו הן לא פחות טובות. אנחנו יודעים גם להתחמק מהמערכות האלה וגם לתמרן כנגדן".

"רגע שחרור הפצצות זה הרגע שמחכים לו" מספא אל"מ א: "בדרך כלל הדבר הזה עובד. המטוסים שלנו טובים, מערך האחזקה שלנו דואג שלא תהיינה תקלות. מגיעים מעל המטרה, לוחצים 'פיקל' (הכפתור האדום שמשחרר את הפצצות), אתה מרגיש את זה, את אותה מכה בכנף, ואתה יודע שזה בדרך. עכשיו מחכים כמה שניות עד שהן פוגעות ורואים את ההישג האדיר".

על היום שאחרי והסוד השמור בבטן הוא אומר: "בבית הפרטי זה קשה. גרים פה בשיכון, שומעים שהיו המראות ושומעים כל מיני דברים, אבל גם פה אנחנו מתורגלים. אני חושב שעד שאשתי לא תזהה אותי בריאיון הזה, היא לא תדע שום דבר על מה שקרה".

צפו בראיון המלא באדיבות ynet

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר