הנסיך הסעודי ויועצי טראמפ דנו בתוכנית השלום

יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן, המבקר בימים אלו בוושינגטון נפגש עם יועצו של הנשיא, ג'ראד קושנר ועם השליח המיוחד למזה"ת ג'ייסון גרינבלט בנושא השלום (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (צילום: Official White House Photo Shealah Craighead)

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן אותו נוהגים לכנות בעולם בחיוך - 'MBS', נפגש במהלך ביקורו בארצות הברית עם ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של הנשיא דונלד טראמפ, וג'ייסון גרינבלט, שליחו של טראמפ למזרח התיכון.

בהודעה מטעם הבית הלבן נמסר כי השלושה דנו בעתידה של תוכנית השלום של טראמפ למזרח התיכון. עוד נמסר כי השלושה התמקדו באינטרסים המשותפים של שתי המדינות למציאת פתרון בדרכי שלום לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובדרך הטובה ביותר להגיע לפתרון זה.

בן סלמאן נחשב למתון ופרגמטי וככזה שלא חושש כלל מיחסי תועלת עם ישראל כפי שמתארת השבוע לקראת ביקורו בוושינגטון, העתונאית שמרית מאיר עורכת האתר הישראלי 'אל מסדר' - אתר חדשות ישראלי בערבית.

"אין לו שום בעיה עם יהודים. וגם לא עם ישראלים. באיזשהו שלב בוושינגטון תהיתי האם נשאר יהודי בעיר שיורש העצר טרם פגש. ניכר כי הוא מבין או מתודרך בחכמה על מנועי ההשפעה בדי סי. והוא מארח בלשכתו בריאד מעצבי דעת קהל ומדיניות אמריקנים וגם מנהיגים יהודים", מתארת מאיר.

לדבריה, באחת הפגישות האלה הועלתה, למשל, סוגית הכחשת השואה בעולם הערבי ובן סלמאן נשאל האם יש משהו שהוא יכול לעשות בנידון. בוצע. ביום השואה הבינלאומי האחרון פרסם ראש הליגה המוסלמית העולמית, סעודי כמובן, מכתב המגנה הכחשת שואה.

מאיר טוענת כי בנוגע לישראל – הנסיך מתעניין בה מאוד, בעיקר מהזוית של מה הופך אותה לסיפור הצלחה כלכלי ואיך סעודיה יכולה ללמוד מזה אולי גם להרוויח מזה משהו. ניכר שהוא מנוטרל, ככל שאפשר, ממשקעים ודעות קדומות בנוגע לישראל וכי הוא נוטה להסתכל על הדברים מפרספקטיבה תועלתנית של "מה יש שם בעבורי". נורמליזציה לא מפחידה אותו וקשה לומר שהעניין הישראלי-פלסטיני דחוף לו. מה שדחוף לו זה להסתדר עם טראמפ בכל מחיר. ולכן – כשנשאל על ירושלים – והכוונה של טראמפ להעביר אליה את השגרירות ענה בדיפלומטיות משהו לגבי העיתוי תוך שהוא נזהר מאוד לא לבקר את הנשיא בבוטות. הסעודים, כידוע, היו גורם השפעה מרכזי בתגובה המינורית יחסית של העולם הערבי להחלטה.

מאיר מסבירה כי אבו מאזן - לעומת זאת, זוכה לביקורת קשה בשל התנהגותו המחוצפת כלפי המנהיגים הערבים וכלפי טראמפ, מזגו הבעייתי ונטייתו להחמיץ הזדמנויות.

"אחד האנשים ששוחחתי עימם אמר שבנושא איראן בן סלמאן נשמע כמו ביבי על סטרואידים: "מרגיש כלפי איראנים כמו שאנחנו מרגישים כלפי נאצים". זה בדרך כלל נעים ומאשרר לשמוע אבל עם זאת, אין להניח מזה שישנה זהות אינטרסים בין ישראל לבין סעודיה בנושא האיראני. הסעודים לא מסייעים כמעט בכלל ללובי לביטול הסכם הגרעין. נדמה כי הם השלימו אותו ומעדיפים לקדם תכנית גרעין משל עצמם. הם מפוקסים על התפשטותה האזורית של איראן והיו רוצים מעורבות אמריקנית רצינית יותר בבלימתה", טוענת מאיר שמצביעה על כך שבן סלמאן הוא גם ידידו הטוב של ג'ראד קושנר חתנו היהודי של הנשיא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר