חלומות בפרקופוניה

נשיא צרפת שואף להפוך את הצרפתית לשפה המובילה

עמנואל מקרון אמר בנאומו ביום הפרנקפוני כי הוא רוצה להגדיל את מספר דוברי הצרפתית בעולם במיוחד באירופה בשל עזיבת בריטניה את האיחוד ובמדינות אפריקה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
עמנואל מקרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נשיא צרפת עמנואל מקרון חשף אתמול (שלישי) תוכנית שאפתנית להפוך את השפה הצרפתית לנפוצה יותר ברחבי העולם, במיוחד באפריקה ובארצות האיחוד האירופי. מקרון אמר ש"האוצר שאותו חולקים 700 מיליון בני אדם", שייך לכולם, ושהצרפתית צריכה להיות דומיננטית יותר באיחוד האירופי לקראת פרישתה של בריטניה מהאיחוד בשל הצבעת הברקזיט.

בניגוד לקודמיו בתפקיד, שהקפידו לדבר צרפתית הנשיא הצעיר מרשים את הקהל בעולם עם אנגלית כמעט שוטפת. מקרון נאם באנגלית בפני משקיעים בוועידת דאבוס, והתראיין באנגלית לתקשורת הזרה. עם זאת, מקרון ואזרחיו קנאים לשפה הצרפתית, והנשיא בן ה-40 רוצה להגדיל את מספר דוברי הצרפתית בעולם, במיוחד באפריקה – שם לשיטתו המספר הפוטנציאלי גבוה במיוחד. יצוין כי הצרפתית הגיעה לאפריקה לאחר כיבוש ארוך שנים של צרפת ביבשת השחורה.

בנאום ביום הפרנקופוני הבינלאומי מקרון הכיר בכך שבעולם, ובייחוד באפריקה, יש מי שקושר את הצרפתית לקולוניאליזם, או למשטרים האוטוריטאריים שפריז תמכה בהם במשך עשרות שנים אחרי העצמאות של מדינות אפריקה. "יהיה יהיר מצדי לומר שצרפת היא רק שפת החירות", הודה מקרון.

"אנשים עינו בצרפתית ועשו דברים נפלאים בצרפתית", אמר מקרון. הנשיא הוסיף שהעובדה שכמה רודנים דיברו צרפתית "אינה פוטרת אותם ממעשיהם". הצרפתית, אמר מקרון, "שחררה את עצמה מצרפת" והפכה ל"שפה עולמית" שמחברת דוברי צרפתית מקמרון עד קלדוניה החדשה.

הצרפתית מדורגת חמישית ברשימת השפות המדוברות בעולם עם יותר מ-274 מיליון דוברי צרפתית. לפי משרד החוץ הצרפתי מקדימות אותה מנדרינית, אנגלית, ספרדית וערבית. בביקור בנובמבר בבורקינה פאסו במערב אפריקה קרא מקרון לאפריקנים לסייע להפוך את צרפת "לשפה הנפוצה באפריקה, ואולי אפילו בעולם כולו בעשורים הבאים".

לקראת הנאום היום באקדמי פרנסז, המוסד שנחשב ל"שומר הסף" של השפה הצרפתית, יועציו של מקרון אמרו שהוא מוכן להתפשר גם על המקום השלישי ברשימת השפות המדוברות בעולם שכן הסיכוי לעקוף את הסינים ואת דוברי האנגלית אינו הגיוני בעליל.

מקרון, הודיע במקביל על 30 צעדים לשיפור לימודי הצרפתית, חיזוק הפופולריות שלה במוסדות הבינלאומיים ותמיכה במוזיקאים וסופרים דוברי צרפתית. התוכנית, שתעלה לצרפת מאות מיליוני אירו, כוללת השקעה בלימודי הצרפתית באזורים שבהם גרים מהגרים בצרפתית, פתיחת בתי ספר צרפתיים מעבר לים והגדלת שיעורי הצרפתית לפליטים.

מקרון הודיע גם על תוכנית לספק עוד שיעורי צרפתית לעובדים באיחוד האירופי. "אנגלית מעולם לא הייתה דומיננטית כל כך בבריסל – בתקופה שבה אנחנו דנים על הברקזיט!", הדגיש נשיא צרפת. "המצב הזה פרדוקסלי. הדומיננטיות היא לא בלתי נמנעת. זה תלוי בנו – להציב כללים, להיות נוכחים ולהפוך את הצרפתית לשפה שנותנת גישה למספר הזדמנויות".

הארגון הפרנקופוני הבינלאומי העריך שבעקבות צמיחת האוכלוסיה באפריקה, עד 2065 יהיו בעולם יותר ממיליארד איש שחיים במדינות דוברות צרפתית – שנייה רק למדינות דוברות אנגלית. התחזית היא שעד 2050 יהיו באפריקה יותר דוברי צרפתית מאנגלית. יצוין, כי במדינות רבות בהן השפה הרשמית היא צרפתית רק העשירון העליון דובר אותה ורוב העם משתמש בשפות שבטיות מקומיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר