התמיהה הגדולה

מדוע הוסרה הצנזורה על הפצצת הכור בסוריה?

הפרסום לאחר למעלה מעשור העלה תמיהות רבות כשיש טוענים שהוא תוזמן כדי לקדם את ספריהם החדשים של אהוד אולמרט ואהוד ברק שכוללים פרסום המידע הסודי (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
תקיפת הכור (צילום: דובר צה"ל)

השאלה המרכזית שעלתה עם פרסום דבר התקיפה בכור הגרעיני בסוריה לפני יותר מעשור, למה הסיפור פורסם לפתע היום? מה הוביל לחשיפתו של המידע לכלל הציבור במיוחד לאור העובדה שחלק גדול ממנו פורסם מזמן במקורות זרים מחוץ לישראל והיה ידוע לכולם.

על פי ההערכות, הסיבה העיקרית לאיסור הפרסום לא נבעה מהרצון להסתיר את עצם הפעולה הצבאית, שכאמור כולם ידעו עליה, אלא מהשלכת הפרסום. בישראל חששו כי זה עלול לדחוק את נשיא סוריה בשאר אסד לפינה ולגרום לו להגיב, גם לאחר שנים מהאירוע, לאור העובדה שישראל מודה שהפציצה יעד אסטרטגי שהקים בעומק שטחו הריבוני.

יצוין, כי מאז נחלשה סוריה מאד בשל מלחמת האזרחים שמתחוללת בה כבר כ-7 שנים, מלחמה שהביאה למותם של כחצי מיליון בני אדם, החריבה ערים שלמות בסוריה ויצרה מעל למיליון פליטים שנמלטו מאזורי הלחימה בין אסד והמורדים בו.

אך בשנה האחרונה חל שינוי: ארבע עתירות שהוגשו על ידי כלי תקשורת בדרישה להתיר את פרסום התקיפה. אמנם בבג"ץ המשיכו לקבל את עמדת הצנזורה ולפסול את הפרסום, אך עם הזמן "נחלשה" הנחרצות של בג"ץ. שופטי העליון קיבלו פעם אחר פעם את עמדת המדינה לפיה פרסום נטילת האחריות הישראלית יסכן את ביטחון המדינה, אך בהחלטה האחרונה מלפני כתשעה חודשים, חל שינוי בטון: בג"ץ רמז למדינה שעליה לשקול מחדש את ההחלטה, ואף הקציב לה שישה חודשים לצורך העניין.

כבר לפני ארבעה חודשים ישראל כמעט והתירה לפרסם את התקיפה, אך שוב חל מפנה: תקיפות בסוריה שיוחסו לישראל בתקשורת הערבית העלו את סף המתיחות הביטחונית מול צבא אסד המתאושש, שהחל לצבור ביטחון עצמי מחודש מאז הסיוע הרוסי והאיראני שהוא מקבל. בנוסף, נכנסו לקלחת ההחלטה גם אהוד ברק שכיהן כשר הביטחון בעת תקיפת הכור, ואהוד אולמרט שהיה אז ראש הממשלה, שרצו לפרסם בספרם החדש על חלקם במבצע כשברק מקווה להשתמש בכך כדי לקדם את שיבתו לפוליטיקה אחרי שהודח ממנה בבושת פנים.

לאחר מכן נדחה הפרסום שוב בשל תרגילים גדולים שערך צה"ל, התרגיל המטכ"לי "אבן הראשה" והתרגיל המשותף עם צבא ארה"ב "ג'וניפר קוברה 18", שתרגלו מלחמה רב זירתית עם זיקה נרחבת לסוריה. במערכת הביטחון לא רצו לשלב את פרסום הפרשה עם שני התרגילים שבוצעו בחתימה תקשורתית גבוהה, כדי לא ליצור אי הבנה בצד הסורי כביכול יש קשר בין הדברים ושוב לדחוק את אסד לתגובה.

מתוקף תפקידה, ועדת שרים מיוחדת שכללה את שרת המשפטים איילת שקד התבקשה לאשר את שני הספרים, והוועדה כונסה בשבועות האחרונים ונתנה את האישור. כעת גם ספריהם של ברק ואולמרט, שכוללים פרקים על התקיפה, רואים אור. בכך למעשה בוטאה המעורבות הרשמית של הדרג המדיני הנוכחי בהחלטה לאשר את הפרסום היום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר