לקראת ההכרזה

השמות, התככים והחקירות: י-ם נערכת ליום שאחרי ברקת

חלק מהמועמדים כבר הכריזו על ריצתם בבחירות לראשות עיריית ירושלים, אבל המירוץ האמיתי ייפתח רק אחרי הכרזת ברקת על מעבר לפוליטיקה הארצית. האם חרדי יכבוש את ראשות העיר? (מוניציפלי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל ומרים אלסטר - פלאש 90, יח"צ ואילן אמויאל)

לקראת הכרזתו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת על מעברו להתמודדות בזירה הארצית, 'כיכר השבת' מגיש את מפת המועמדים בזירה הירושלמית, בדגש על זו החרדית. הקרע הפנימי בציבור החרדי ממאן להתאחות ומוסיף לייצר כותרות. איבה ומתיחות פנימית בקרב החרדים, עד כדי שיתוף פעולה אפשרי בין קהילות חרדיות למועמד שאינו חרדי - מה שלא מבטיח לאף מועמד ניצחון בטוח ומוסיף לכרסם בסיכויו של מועמד חרדי לתפקיד.

השבוע פורסם ב'כיכר השבת' בהרחבה על הימים הדרמטיים בכיכר ספרא בירושלים. בעוד פחות משבוע, ככל הנראה ביום ראשון הקרוב, יודיע ראש העיר ניר ברקת כי לא יתמודד לקדנציה נוספת וכי פניו מועדות לליכוד. הכרזת ברקת פותחת את המרוץ לראשות העיר ומאפשרת ליתר המועמדים להפסיק להתלחשש מאחורי הקלעים ולהיחשף בגלוי עם מועמדותם.

ביום שלישי שלאחר מכן, יודיע חבר מועצת העיר משה ליאון בטקס הרמת כוסית במלון "קראון פלאזה" על התמודדותו לראשות העיר. המועמדים שהכריזו עד כה על ריצתם, הם יו"ר סיעת התעוררות עופר ברקוביץ', עו"ד אבי סלמן, עו"ד יוסי חביליו וסגר"ע ירושלים מאיר תורג'מן. על הקווים מתחממים מהצד החרדי מ"מ וסגן ראש העיר יוסי דייטש (יהדות התורה) וסגן ומ"מ ראש העירייה יצחק פינדרוס (דגל התורה).

ניר ברקת. צפוי להודיע על מעבר לפוליטיקה הארצית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי מרבית הצוות של ניר ברקת לא ימשיך איתו לזירה הארצית, אך יישאר לצדו עד סוף הקדנציה למשך שבעת החודשים הקרובים. בשנים האחרונות, פעיל צוות גדול בתל אביב האחראי לפקוד עבור ברקת כמה שיותר אנשים לליכוד, אלו ילוו אותו גם בזירה הארצית. בצוות ניתן למנות את קטי שטרית, מוטי גמיש והיועץ האסטרטגי אייל ארד המלווה את ברקת במערכות הבחירות האחרונות.

ל'כיכר השבת' נודע כי מנכ"ל העירייה אמנון מרחב המתגורר במודיעין, צפוי להתמודד לראשות העיר מודיעין במידה וחיים ביבס, ר"ע מודיעין המכוון לזירה הארצית, יפרוש מתפקידו בתום הקדנציה. בסביבת אמנון מרחב סירבו להכחיש והצהירו: "אמנון מרחב שבע רצון מאד מתפקידו כמנכ"ל עיריית ירושלים ואינו עוסק בתפקידו הבא". מראש העיר מודיעין חיים ביבס נמסר בתגובה: "חיים ביבס ראש העיר מודיעין מכבים רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי ימשיך גם בבחירות הבאות להתמודד ולהוביל את העיר והשלטון המקומי".

ראש עיריית ירושלים מכין את הקרקע לטיפוס לצמרת הליכוד, עד לראשות הממשלה. בעוד שבעה וחצי חודשים יפרוש מתפקידו לאחר שתי קדנציות בראשות העיר, ולאחר מכן ייערך להתמודדות בפריימריז של הליכוד שייערכו בעוד כשנה - חצי שנה קודם הבחירות לכנסת. שם צפוי לברקת קרב קשה מול הגלדיאטורים הגדולים של הליכוד: ישראל כץ, גדעון סער, גלעד ארדן ונוספים.

משה ליאון. יזכה לתמיכת החרדים שוב? (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חברי המועצה בירושלים מקבלים את החלטתו של ברקת ברגשות מעורבים. בקרב המפלגות החילוניות נערכים לטרפד מינוי חרדי לראשות העיר ופועלים להתאחד סביב מועמדותו של עופר ברקוביץ לראשות העיר. כמה חברי מועצה חילונים בעיר הביעו "דאגה" בשיחה עם 'כיכר השבת' מכך שראש עיר חרדי יפר את הסטטוס-קוו בעיר, ובסיעות החרדיות במועצת העיר עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות.

חברי הסיעות החרדיות ברובם שואפים למינוי אדם חרדי, אך לדבריהם הקושי לאחד את הציבור החרדי על כל פלגיו יהיה קשה מנשוא: "הדעה שלנו בשלב זה לא רלוונטית. אם ברקת הולך הביתה. גדולי ישראל ומועצות גדולי התורה הם אלו שיכריעו על זהות המועמד, דבר כזה לא יקרה בחודשיים הקרובים". אומר לנו אחד מחברי העירייה.

מספר 2 ברשימתו של ברקת "ירושלים תצליח" הוא מאיר תורג'מן - שמכהן כסגן ראש עיר. תורג'מן נמצא במרכזה של פרשת שחיתות שנחקרת בימים אלו, והוא מהבולטים שכבר פתח מטה בחירות מסודר. למרות זאת, נראה כי לאור החקירות יעשה תורג'מן פניית פרסה ויסיר את מועמדותו לתפקיד.

מאיר תורג'מן. החקירות ידחקו אותו מהמירוץ? (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מועמדים נוספים, כמו עו"ד יוסי חביליו ועו"ד אבי סלמן, הציגו זה מכבר את מועמדותם לרשת את רשות העיר, אך הסיכויים לכך קלושים. על פי הערכות בכירים בספרא, אלו לא נחשבים מועמדים ריאליים לראשות העיר.

מי שמכהן כסגן ראש העיר ונחשב למועמד פוטנציאלי בעל סיכויים גבוהים, הוא מ"מ וסגן ראש העיר יוסי דייטש שסביבתו וסביבת 'שלומי אמונים' מתלחששים מזה זמן רב על התמודדות אפשרית שלו לתפקיד. בספרא מספרים כי נכון להיום, הוא האיש שמסוגל לגבור על משה ליאון במידה ויתמודד. דייטש עשוי לקחת מקצת מקולות הציבור החילוני, רבים מהקולות של הציבור הדתי והחרדים, מן הסתם, מעדיפים בדרך כלל לבחור במועמד מטעמם. בבחירות האחרונות נבחר ברקת על פני משה ליאון משום שהצליח לשכנע את חסידויות גור, בעלזא ואנשי "הפלג הירושלמי" לתמוך בו. כעת, באם יתמודד, ינסה דייטש לגבור על הפילוגים הפנימיים במגזר החרדי אותו הוא צריך מאוחד בשביל לנצח את הבחירות.

יוסי דייטש. יצליח לאחד את החרדים סביבו? (צילום: משה גולדשטיין)

מועמד פוטנציאלי נוסף הוא סגן ומ"מ ראש העיר יצחק פינדרוס, הנחשב לאחד האנשים הוותיקים והמשפיעים בתוך 'דגל התורה'. פינדרוס עצמו הכחיש בכל הזדמנות את האפשרות כי יתמודד לראשות העיר, אך גם במידה וריצה כזאת תצא לפועל, הרי שככל הנראה לא תהיה מועמדות ראש בראש פינדרוס מול דייטש, והשניים יגיעו להבנות ביניהם.

בבחירות 2013 נטען כי הראשות שייכת לנציג 'דגל התורה' בשל הסכם רוטציה בין סיעת אגודת ישראל ודגל התורה. עיקרי ההסכם הם שכל קדנציה סיעה אחרת מגישה מטעמה מועמד לראשות העיר. ב-2008 הייתה זו סיעה אגודת ישראל ששלחה את מאיר פרוש להתמודדות על ראשות העיר, וב-2013 היה זה תורה של סיעת דגל התורה להציג את מועמדה – משה ליאון. כעת, בכירים ב'דגל התורה' אומרים ל'כיכר השבת' כי אין שום הסכמים והתור הוא של 'דגל התורה' מכיוון שבבחירות הקודמות לא היה זה נציג התנועה שהתמודד אלא נציג חיצוני שנתמך גם על ידי 'דגל התורה'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר