נפתחה חקירה

פייסבוק חשודה שהפרה את פרטיות הגולשים הישראלים

הסערה הגדולה בתולדות פייסבוק, שהתפוצצה לפני כשבוע, מגיעה לישראל: המדינה בודקת האם גם פרטיהם של המשתמשים הישראלים הועברו הלאה ללא רשות (חוק ומשפט)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מארק צוקרברג, מייסד החברה (צילום: מתוך פייסבוק)

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים הודיעה היום (חמישי) לחברת פייסבוק כי פתחה נגדה בחקירה מנהלית בעניינה, בחשד להפרות חוק מצידה הקשורות למידע אישי של גולשים ישראלים.

חקירה זו היא כהמשך לפרסומים על העברת מידע אישי של עשרות מיליוני משתמשים לחברת קיימברידג' אנליטיקה, בניגוד לחוק.

בישראל תחקור הרשות, האם נעשה שימוש בלתי חוקי במידע אישי של משתמשים ישראלים, באופן שפוגע בזכותם לפרטיות ושהפר את דיני הגנת הפרטיות במדינה, לפיהם ניתן להעביר מידע אישי לגורם אחר רק אם ניתנה לכך הסכמה מראש ורק אם הוא למטרה שלשמה הוא נמסר.

לרשות להגנת הפרטיות ישנה סמכות חוקית לחקור נושאים כאלו, בסיוע פרקליטות המדינה בהיבטים פליליים שונים, תוך קיום פעולות פיקוח שוטפות.

אילוסטרציה (צילום: Chinnapong / Shutterstock)

במידה ויוכח כי פייסבוק אכן הפרה את פרטיות המשתמשים הישראלים בה והעבירה ללא רשות את פרטיהם לגורם שלישי, היא צפויה לקנסות כספיים, אך בעיקר עשוי הדבר להוות פתח לתביעות ייצוגיות בנושא נגד חברת הענק.

כשבוע לאחר שהתפוצצה הפרשה המדוברת, הגדולה בתולדות פייסבוק, הגיב לה אתמול המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג בפוסט מצולם שהעלה לרשת החברתית, בו הוא גולל את האירועים שהובילו להפרת הפרטיות של מיליוני המשתמשים בחברה שלו.

ניסיונות ההבהרה של צוקרברג (מתוך פייסבוק)

וכך הוא כתב: "יש לנו אחריות להגן על המידע שלכם, ואם אנחנו לא מצליחים בכך, לא מגיע לנו לשרת אתכם. אני עובד כדי להבין בדיוק מה קרה וכדי להבטיח שזה לא יקרה שוב. החדשות הטובות הן, שאת האמצעים למנוע ממקרה כזה לקרות נקטנו כבר לפני שנים, אבל גם עשינו טעויות. יש עוד עבודה לעשות, ואנחנו מוכרחים להשתפר".

לדבריו, הכל התחיל כשפרופ' אלכסנדר קוגאן מאוניברסיטת קיימברידג' העביר את הנתונים לחברת 'קיימברידג' אנליטיקה', תוך הפרת תנאי השירות של פייסבוק: "ב-2015 למדנו מעיתונאי של ה'גרדיאן' שהמידע שותף עם קיימברידג' אנליטיקה. מיד חסמנו את קוגאן ודרשנו שהוא והחברה ימחקו את המידע מהשרתים שלהם. הם סיפקו לנו אישור לכך שעשו זאת. זו הייתה הפרת אמון בין קוגאן וקיימברידג' לבין פייסבוק, אבל בעיקר הפרת אמון בין פייסבוק לבין האנשים שחולקים איתנו את המידע שלהם ומצפים שנגן עליו".

בתוך כך, לאחרונה חשף אחד מעובדי קיימברידג' אנליטיקה, כריסטופר וויילי, את שיטות הפעולה של החברה, שריגלה אחר הגולשים ברשת לצרכים הפוליטיים של לקוחותיה. באחת מהן, היא שיקרה בעניין אפליקציה שהיא פיתחה עבור גולשי הרשת החברתית. כשהציגה אותו כשאלון פסיכולוגי בסיסי שמנתח אישיות, כשבפועל מדובר היה בשיטה להתחקות אחר עמדותיו של הגולש.

יצוין, כי בין היתר עבדה החברה עבור מטה הבחירות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וקמפיין היציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי, ובתחקיר של ערוץ 4 הבריטי נטען כי אנשי החברה השתמשו במרגלים ישראלים ובריטים להפצת מידע כוזב ולהטיית בחירות ברחבי העולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר