חגיגות השבעים

שקד וריבלין חושפים: מתווה החנינות ליום העצמאות ה-70

נשיא המדינה ראובן ריבלין ושרת המשפטים איילת שקד חשפו את המתווה המקל לחנינות לקראת חגיגות ה-70. התנאי הבסיסי: אסירים שריצו לפחות שליש מתקופת המאסר (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
ריבלין ושקד. ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

נשיא המדינה ראובן ריבלין ושרת המשפטים איילת שקד חשפו היום (שני) את המתווה החדש והמקל לחנינות אסירים לקראת חגיגות ה-70 למדינת ישראל.

במסגרת מתווה החנינות, יישקל מתן חנינה לאסירים לפי קריטריונים ובתנאי שריצו לפחות שליש מתקופת מאסרם. בבית הנשיא מספרים כי השימוש בסמכות החנינה יהיה רחב מן הרגיל, ויינתן משקל מיוחד למאפיינים ולנסיבות אישיות ומשפחתיות, וכן לתהליכי טיפול ושיקום, לא תינתן חנינה כללית גורפת.

כמו כן, ככלל, לא תינתן חנינה לאסירים שהורשעו בעבירות רצח והריגה, עבירות בטחון ועבירות הנתונות לסמכות בית הדין הצבאי.

המתווה המיוחד ייבחן בקשות חנינה בשלושה נושאים: 1 - מתן חנינה לאסירים. 2 - הקלה בעונשי קנסות. 3 - מחיקת מרשם פלילי בהיקף רחב לחיילים ומשרתי השירות הלאומי - מהלך יזום לביסוס מנגנון ייעודי בשיתוף בית הנשיא, מחלקת החנינות במשרד המשפטים וצה"ל, בהובלת חיל החינוך והנוער שמטרתו לסייע בידם להשתלב בחברה האזרחית בתום שירותם.

בבית הנשיא מפרטים לאלו אסירים תישקל מתן חנינה כאשר מדובר שהם ריצו לפחות שליש מתקופת מאסרם:1. אסירים הסובלים ממחלות קשות 2. אסירים בעלי לקויות קשות 3. אסירים מעל גיל 70. 4. אסירים שילדיהם הקטינים מטופלים על ידי מי שאינו הורה שלהם, בשל המאסר. 5. אסירים שעברו התעללות על ידי נפגע העבירה. 6. אסירים המרצים מאסר חלף קנס. 7. אסירים המרצים עונש מאסר ראשון של עד שנתיים.

נשיא המדינה אמר הבוקר כי "אופיה של חברה, נבחן לא פחות באופן שבו היא רואה את אסיריה ומורשעיה כחלק בלתי נפרד ממרכיבי הזהות שלה. זהו הקשר בין חנינה לציוני הדרך הלאומיים. בציוני הזמן הלאומיים, כמו האישיים, אנחנו עוצרים לרגע, מתבוננים מעבר ליומיום, במבט על ולעומק, וצופים קדימה אל העתיד. אני מבקש לראות בשנת השבעים למדינת ישראל את הזדמנות להושיט יד ארוכה, יד מסייעת, הזדמנות לעצור, להתבונן ולראות את מי שאולי איננו רואים מספיק בימי שגרה. להשיב אל תוך הקולקטיב שלנו, גם את מי שיצא ממנו ונמצא ראוי לשוב".

לדבריו: "זה נכון לנו כעם, זה נכון לנו כחברה, זה ראוי להם כיחידים. משום כך, החלטתי השנה, בשיתוף שרת המשפטים ובסיועם של גורמים רבים, לרגל שבעים שנות עצמאות למדינת ישראל, ליזום מתווה חנינות מיוחד. לקרוא דרור ולעשות שימוש רחב יותר בסמכות החסד והרחמים, וב'תקנת השבים'".

שרת המשפטים שקד: ""חגיגות שנות ה- 70 להקמת מדינת ישראל הן הזדמנות טובה להפעיל את מידת הרחמים ולשתף בחגיגות גם אנשים שמעדו ולא פעלו על פי החוק. הקריטריונים המיוחדים מאזנים בין הגנה על נפגעי עבירה - ונוכח זאת מונעים חנינה מיוחדת למי שביצע עבירה חמורה כמו רצח, הריגה, או עבירות ביטחון - לבין התחשבות במצב מיוחד של אסירים בעבירות קלות יותר.

"לכן אמליץ לנשיא על מתן חנינות באופן של הקלה מעונשי מאסר לאסירים בעלי אפיונים מיוחדים; על מחיקת רישום פלילי – בעיקר לחיילים ומתנדבי השירות הלאומי; וכן על הקלה בקנסות לגבי חייבים שבשל גילם המתקדם או מצבם הקשה הם אינם יכולים לפרוע את חובם. אני תקווה שהמחווה של מדינת ישראל לאותם עבריינים תסייע בשיקומם ובשובם למסלול החוק והיושר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר