תביעה ייצוגית

ה'סוכרזית' כשרה לפסח אך היא מכילה סוכר

חולת סוכרת הגישה בקשה לתביעה ייצוגית בעקבות מקרה בו ישבה בבית קפה והשתמשה בסוכרזית, ולהפתעתה גילתה כי המוצר שאמור להוות תחליף לסוכר, מכיל סוכר בעצמו (בריאות)

אריזת המוצר (צילום: מתוך ynet)

אשה החולה בסכרת הגישה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברה שמייצרת את הממתיק המלאכותי "סוכרזית" בטענה כי בממתיק הכשר לפסח קיים סוכר לבן.

החולה שסובלת מסכרת סוג 2 מזה כ-17 שנה, סיפרה לווינט כי לפני מספר חודשים היא ישבה בבית קפה באיזור מגוריה וכהרגלה המתיקה את המשקה החם בשקית של סוכרזית, לדבריה תוך כדי לגימה היא הבחינה כי ברשימת המרכיבים של המוצר מופיע גם סוכר לבן.

לטענת האשה הנדהמת ההבדל הוויזואלי הפעוט בין מוצר החברה הרגיל שלא מכיל סוכר לבין המוצר הכשר לפסח אשר מכיל בתוכו סוכר הוא שגרם לה לצרוך בניגוד לרצונה סוכר.

בכתב התביעה נאמר "בין מארז הממתיק בו רגילה התובעת להשתמש ובין המארז שהכיל סוכר אין כל הבדל ויזואלי בולט לעין. שניהם בעלי עיצוב גרפי דומה, שלא לומר זהה, ואף כיתוב דומה להפליא, הכל על מנת לטשטש ולהסתיר את עובדת הוספת הסוכר".
התובעת אמרה, כי שינוי כל כך מהותי בהרכב המוצר כמו זה מחייב סימון בולט יותר "ממתיקי סוכרזית הינם מוצר צריכה בסיסי הנרכש כעניין שבשגרה על ידי אנשים המעוניינים בשימוש בממתיקים נטולי סוכר, ובפרט החולים בסוכרת", מתארת האישה "לקוחות החברה אינם חוקרים ואינם נדרשים לחקור בכל רכישה חדשה אודות שינויים מהותיים שערכה החברה בהיחבא במוצריה. כאשר החברה הוסיפה סוכר מבלי להודיע על כך באופן בולט לכלל לקוחותיה תוך שמירה על זהות ויזואלית בין המארז החדש למארז הישן, הטעתה אותם לחשוב שהם רוכשים וצורכים את המוצר אותו רכשו וצרכו תמיד ואשר לא יעלה על הדעת כלל כי יכיל סוכר, ובכך הסבה לציבור הצרכנים נזק ממשי, הן ממוני והן לא ממוני".

התובעת סיפרה כי בשיחה שניהלה עם נציגת החברה, שיחה שהוקלטה על ידי התובעת, אומרת הנציגה: "זה מוצר שהיה מיועד לכשרויות של פסח. זו הסיבה שהוסיפו לזה סוכר. כדי שיהיה כשר לפסח".

בשיחה נשמעת המתלוננת שואלת את הנציגה איך ייתכן שמוצר כל כך שונה מהמקור משווק באריזה כל כך דומה, הנציגה משיבה לתובעת כי "אני יודעת שזה משהו שלקחנו לתשומת ליבנו לשנה הבאה, אבל היה מופיע על כל שקית ושקית". בהמשך השיחה שאלה התובעת מדוע מוסיפים סוכר למוצר הכשר לפסח והנציגה של החברה הפנתה אותה למנהלת המותג.

לבסוף מתארת התובעת בכתב התביעה, כי חולי סוכרת רבים משמשים בממתיק המלאכותי של החברה. שמירת הדמיון הוויזואלי בין המוצר הכשר לפסח שהכיל סוכר לבן ובין המוצר הרגיל גרמה לתובעת לחשוב כי היא צורכת מוצר ללא סוכר ופגעה באוטונומיה שלה להחליט איזה מזון לצרוך בהתאם לצרכים הבריאותיים שלה ולשיקול דעתה. "נוכח ההטעיה רכשה התובעת ועשתה שימוש במוצר שאלמלא ההטעיה הייתה נמנעת ממנו", מסכמת התובעת.

את סכום התביעה הייצוגית העריכה התובעת בכ-7 מיליון שקלים.

חברת ביסקול בע"מ, היצרנית והמשווקת של סוכרזית, מסרה בתגובה: "ביסקול, שנוסדה עוד לפני קום המדינה, פועלת על פי חוק ולה מערך איכות קפדני ביותר לרבות תו GMP. מדי פסח בוחרת ביסקול לייצר את כל מוצריה לפסח בהשגחה קפדנית ומהודרת של הבד"ץ עדה חרדית ירושלים".

"לצורך כך, ועל פי דרישת הבד"ץ, בקו שקיות האבקה, משתנה רכיב הדקסטרוז, בו נעשה שימוש לאורך כל השנה, לרכיב אחר, סוכרוז. הדבר מצוין במפורש על כל שקית וכן על האריזה הקמעונאית המאגדת".

אין הבדל קלורי בין המוצרים המיוצרים לפסח ואלו המיוצרים לכל ימות השנה, קרי, כל שקית ממתיק (הן בימות השנה והן בימות הפסח) מכילה מעט פחות מ 4 קלוריות, אך שווה במתיקותה ל 2 כפיות סוכר (שערכם הקלורי הוא 40 קלוריות). אנו שמחים להמשיך להפחית את צריכת הקלוריות בישראל גם בפסח ותחת כשרות פסח מהודרת, בלעדית, של בד"ץ העדה החרדית ירושלים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר