השקרים נחשפים

התחקיר: הירי הופסק שעה לפני מות הנכה

על פי תחקיר צה"ל, הירי לעבר רגלי המפגינים בלבד בגדר הגבול בעזה, שבוצע שלוש פעמים, הופסק כשעה לפני הזמן שלטענת הפלסטינים נורה הנכה אבו תוריא בראשו (ביטחון)

קריקטורה המהללת את הפגין הנכה שנורה למוות (צילום: מתוך פייסבוק)

לא מפתיע - הפלסטינים שוב שיקרו: ממצאי התחקיר הצבאי על מותו של המפגין קטוע הרגליים, איברהים אבו תוריא, בהפגנה בגדר המערכת בצפון רצועת עזה מעלים כי ירי הצלפים הופסק לפחות שעה לפני הזמן שבו טוענים הפלסטינים כי אבו טורא נפגע.

מצ"ח חקרה באזהרה בשבועות האחרונים שני צלפים מיחידת מגלן בחטיבת הקומנדו בחשד שגרמו למותו של אבו תוריא. אחד הצלפים טען בחקירה: "אין סיכוי שהרגנו אותו, אנחנו מתורגלים לזהות פגיעות". מפקדי שני הלוחמים וכן מפקדי הגזר באוגדת עזה העניקו גיבוי מלא ללוחמים לאור ממצאי התחקרי המבצעי, שהועברו למפקד פיקוד הדרום אלוף איל זמיר.

לפי הממצאים, שהתפרסמו לראשונה ב-ynet, ירי הצלפים באותו יום הופסק לפחות כשעה לפני הרגע שבו טענו הפלסטינים שאבו תוריא נורה ונפגע. בסך הכל ירו הצלפים באותו יום שלוש פעמים בלבד לעבר מסיתים מרכזיים וברור שאבו תוריא לא היה ביניהם.

התחקיר העלה כי באותו יום התנהלה במקום הפרת סדר אלימה מאוד שכללה השתתפות של כאלף פלסטינים ליד הגדר. חלקם השליכו אבנים לעבר הגדר, יידו בקבוקי תבערה ואף מטען צינור שהתפוצץ אך לא גרם לנפגעים.

מבדיקות שערכו באוגדת עזה עלה כי אבו תוריא, שהרבה להשתתף בהפגנות הגדר, הגיע בערב התקרית לבני משפחתו, נפרד מהם כ"שהיד" ואף התנצל על כך. באוגדה הבחינו גם בתופעה שמלווה את ההפגנות – הגעה מרובה יחסית של נכים פלסטינים, בהם גם מרותקים לכסאות גלגלים. הלוחמים הונחו באופן מודגש לשים לב לנכים אלה שממוקמים במרכז מוקדי החיכוך על מנת שלא לפגוע בהם ולא לתת בכך לחמאס את התמונה שבה הוא חפץ.

במרחב הזירה בשטח היו באותן שעות עם הלוחמים מפקדים בכירים כמו סגן מפקד הגדוד הגזרתי, מפקד החטיבה הצפונית, סגן מפקד אוגדת עזה וגם מח"ט גולני, אל"מ שלומי בינדר, שהגיע לבקר את חייליו שהיו בגזרה.

השורה התחתונה בתחקיר הצבאי גרסה, כי לא הוטל שום דופי בתפקוד הלוחמים והכוחות באותו האירוע ובטח לא נמצא זדון בדרך שבה פעלו לוחמי מגלן. אחת ההשערות לגבי סיבת מותו של אבו תוריא, שלא הוכחה במסגרת התחקיר, גורסת כי הוא מת מנתז של אמצעי כלשהו לפיזור הפגנות שבו השתמשו הכוחות כדי לפזר את מפרי הסדר. העובדה שיום קודם לכן הוא נפרד ממשפחתו יכולה ליצור השערות נוספות בדבר מותו בצורה מכוונת על ידי הפלסטינים עצמם כדי להשחיר את שמה של ישראל.

שני הצלפים של יחידת מגלן נחקרו באזהרה בשבועות האחרונים על ידי המשטרה הצבאית. גורמים פלסטיניים העבירו למצ"ח טענות שלפיהן ממצאי בדיקת גופתו של המפגין העלו כי מת מקליע שחדר לראשו בזמן שהשתתף בהפגנה השבועית בגדר המערכת ליד שכונת סג'עיה בעזה.

שני הלוחמים טענו יחד עם מפקדיהם כי כלל לא בוצע ירי לעבר המפגין הנכה. "אנו מאומנים לצלוף ברמת הדיוק של פגיעה בפקק של בקבוק בטווחים הללו עם כל הכוונות שיש לנו", טען אחד הצלפים בחקירה. "בכל מקרה ההנחיה היא לירות לפלג גוף תחתון של מסית מרכזי. אין סיכוי שהרגנו אותו. אנחנו מתורגלים לזהות פגיעות לאחר כל ירי וכשיש פגיעה אנחנו רואים התגודדות סביב הפצוע, זה לא היה במקרה הזה".

כשבועיים לאחר התקרית הוציאו בצה"ל הודעה רשמית שתומכת בגרסת הלוחמים. "המפגינים בהפרות הסדר יידו אבנים, השליכו מטענים והבעירו צמיגים לעבר כוחות צה"ל, המאבטחים את הגבול, וזאת במטרה לפגוע בהם ובגדר המערכת. לצורך התמודדות עם הפרת הסדר, בוצע שימוש באמצעים שונים לפיזור הפגנות במרחב שבו התקיימה. כמו כן, בוצע ירי של מספר כדורים בודדים באופן מדויק לעבר מסיתים מרכזיים באישור מפקד בכיר בשטח. לא בוצע ירי חי שכוון לעבר אבו תוריא".

בצה"ל הוסיפו כי בתחקיר הראשוני "לא זוהה כשל ערכי או מקצועי בפעולות הכוחות, ובסיומו ציין מפקד הפיקוד לחיוב את הערכות אוגדת עזה שכללה פיקוד מלפנים והפעלת שיקול דעת ואיפוק בהפעלת הכוח על מנת לעמוד במשימתם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר