הצרכנים יפסידו?

אל על עתרה לבג"ץ: עצרו את הטיסה הישירה להודו

חברת התעופה הישראלית עתרה לבג"ץ כנגד ההיתר לחברת אייר אינדיה לקיים את הקו הישיר לישראל הזול והקצר יותר מעל סעודיה זאת למרות שאל על אינה רשאית לכך (משפט)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מטוס אייר אינדיה הראשון בקו הישיר נוחת בנתב"ג (צילום: אבי מועלם, ynet)

שבוע לאחר שחברת התעופה ההודית 'אייר אינדיה' ביצעה את טיסתה ההיסטורית בקו דלהי-נתב"ג מעל סעודיה, עתרה הבוקר (רביעי) חברת התעופה הישראלית 'אל על' לבג"ץ נגד ממשלת ישראל, ראש הממשלה, מנהל רשות התעופה האזרחית, שר התחבורה וחברת אייר אינדיה, בטענה שהיא מקופחת ודורשת להשוות תנאים. זאת באמצעות צו מניעה שיאסור על אייר אינדיה לטוס לישראל מעל שמי ערב הסעודית, כל עוד נאסר על חברות תעופה ישראליות לעשות כן.

בעתירה הדחופה טוענת אל על באמצעות עו"ד ד"ר אביגדור קלגסבלד ואמיר שרגא, טענה חברת התעופה הישראלית כי בהחלטת הממשלה מ-1994 נקבע כי "מדיניות התעופה האזרחית של ישראל חייבת להבטיח שוויון הזדמנויות בין חברות התעופה הישראליות לבין חברות תעופה זרות על בסיס תחרותי, וכן להבטיח תחרות בריאה והוגנת".

בנוסף ציינו כי "אל על דרשה שמדינת ישראל תפנה לארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית ולממשלת ערב הסעודית ותדרוש כי אף היא תורשה לטוס מעל ערב הסעודית. עם זאת, כל עוד לא ניתן היתר מערב הסעודית לאל על, מתן היתר לחברת תעופה זרה לטוס בנתיבים מקוצרים החסומים בפניה היא ההפך משוויון הזדמנויות ומבסיס תחרותי, ועל כן אינה חוקית ואינה הוגנת".

בתחילת החודש כבר התריעה אל על בפני רשות ניירות ערך, כי התקדים שלפיו אייר אינדיה קיבלה אישור לטוס לישראל בנתיב מקוצר בזמן שהיא אינה יכולה לטוס בו, עלול לגרום לפגיעה בפעילות שכן מחירי הטיסה המקוצרת אמורים להיות זולים יותר מעבר לנוחות בטיסה קצרה יותר.

"העתירה היא על כך שהמדינה מאפשרת לאייר אינדיה לנוע מעל סעודיה", אמר יו"ר אל על אלי דפס. "הדבר מהווה הפרת הבטחה שלטונית, מהווה תחרות לא שוויונית שכופה על אל על להטיס את לקוחותיה במסלול ארוך. זה אי שוויון ואפליה. אין תקדים לכך בשום מקום בעולם".

דפס ציין גם כי התקבל מכתב בחודש מרץ בחברה מרשות התעופה האזרחית (רת"א) שבו נכתב כי הרשות יכולה למנוע טיסות בנתיב שלא מאופשר לחברות ישראליות. "רת"א לא התערבה במסלול הטיסות של אייר אינדיה. יש רפיון וחולשה מההישג בין ישראל והודו - שתי מדינות שהתחייבו על שוויון והוגנות בהזדמנויות. אל על רוצה להתמודד ולהתחרות. הוצע לנו פיצוי כספי וזה לא מעניין אותנו. יש לנו התחייבות לנוסעים ולעובדים שלנו. נוצרה הפרה בוטה מבלי אפשרות להתמודד", אמר דפס.

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, הסביר: "המדינה מחזיקה במניית זהב באל על, והציפייה של המדינה היא שנישאר בבעלות ישראלית, שנדאג לפרנסת אלפי משקי הבית. באל על 6,000 אנשים שחלקם משרתים במילואים, חלקם נדרשים להקריב את חייהם למען המדינה. באותה נשימה המדינה מוכנה להפקיר את אל על. כל ניסיונות שלנו לדבר עם מוסדות השלטון נענות בשלילה. המעשה שנעשה כאן הוא חסר תקדים ברמה העולמית".

כזכור, אייר אינדיה החלה למכור כרטיסי טיסה מהודו לישראל ב-22 במרץ. הנתיב שדרכו טסה אייר אינדיה קצר יותר מהנתיבים שבהם טסו עד אז במסלול זה, בזכות טיסה מעל ערב הסעודית, מדינה שחברות התעופה הישראליות אינן מורשות לטוס מעליה. "זה יתרון משמעותי לחברת התעופה הזרה המונע הזדמנות שווה והוגנת, ובפרט אם תאפשר ישראל לחברות תעופה זרות נוספות לטוס בנתיבים מקוצרים", נמסר מאל על.

אייר אינדיה אמורה להפעיל שלוש טיסות בשבוע. המחירים מתחילים ב-640 דולר לעומת כ-800 דולר, המחיר שבו נמכרים כרטיסי אל על לתקופה זו. החברה ההודית תטוס מדלהי לתל אביב בכ-7 שעות ורבע, ונתיב הטיסה הינו קצר בשעתיים לעומת הנתיב העוקף שבו טסה אל על כדי לא לעבור מעל סעודיה.

במידה ואכן ישראל תחליט לפנות לסעודיה בבקשה שכזו ובמידה והיא תדחה, תעמוד ישראל בפני ברירה האם לאסור את הטיסה הישירה והזולה יותר ובעצם לפגוע בצרכנים הישראלים וזאת כדי להעניק לאל על שוויון בלתי אפשרי או לעצור את הקרקס בתחילתו ולחייב את על אל לקבל את המצב ואף להיות מפוצה על כך כספית כפי שחשף יו"ר אל על.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר