פסח במצרים

תופעה חדשה: החרדים גילו את חופי סיני?

ישראלים רבים מגיעים לנפוש בסיני, לאחרונה גם חרדים רבים גילו את החופים השקטים והזולים ובוחרים להגיע אליהם אפילו בחג הפסח ולמרות איומי משרד הביטחון (תיירות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חוף בסיני (צילום: ג'והנה גרון, פלאש 90)

תופעה חדשה: ישראלים רבים מבקרים לאחרונה בסיני למרות אזהרות משרד הביטחון ולאחרונה גם דתיים וחרדים רבים גילו את סיני ורבים מהם הגיעו בחג לחגוג את הפסח במצרים... כשהמחיר הוא ככל הנראה אחד הפרמטרים המרכזיים של ההחלטה.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות' במלונות בחצי האי שמחים לקלוט את הישראלים ואפילו עושים מאמץ פעיל לדאוג לצרכים הספציפיים של הקהל הדתי. חלק מהמקומות עברו הכשרה, חלק אחר ממליץ ללקוחות הדתיים להביא איתם אוכל וחטיפים כשרים לפסח, וחלק מבצעים התאמות ומתגמשים לפי הדרישות.

ריקי ומשה רוזנברג מבני־ברק החליטו לבלות ארבעה ימים מחופשת הפסח שלהם עם שני ילדיהם בסיני, ועכשיו הם חושבים להישאר לחגוג שם את החג השני. "בחרנו לנסוע לסיני כי זול, והתמורה לכסף שווה הרבה יותר מבאילת. אנחנו מרגישים כאן כמו מלכים, רק רוצים לפנק ולרצות אותנו", מספרת ריקי. "רק מעבר הגבול היה קשה", מוסיף משה. "עברנו רגלית וחיכתה לנו מונית מצרית מהצד השני של הגבול. בגלל החג התור היה ארוך ולקח לנו ארבע שעות לעבור את הגבול. זה ביזבז לנו חצי יום, אבל זה החיסרון היחיד".

"בעבר לא היה סיכוי שאסכים להגיע לסיני, ובטח לא עם אשתי והילדים", אומר משה. "היום, בפעם השלישית שלי פה, אני יכול להגיד לכולם שטעיתי. המצרים מאוד נחמדים ורוצים להפוך את סיני למקום תיירותי עבור ישראלים. כשאני בחופש בכל מקום בעולם אני מחליף את הכיפה בכובע, אבל כאן אפשר לראות ישראלים מסתובבים עם כיפה על ראשם. בבריכה של המלון שומעים מוזיקה מזרחית לצד מוזיקה ערבית, כולם נמצאים יחד והאווירה מאוד נעימה".

הסיבה המרכזית - המחיר

וכמובן הסיבה המרכזית להגעה לסיני, "דבר ראשון בגלל המחיר הזול, אבל יש פה עוד הרבה יתרונות על פני אילת. באילת צפוף, דורשים כסף על כיסאות ושמשיות ויש המון רעש. בסיני שקט, אין ויכוחים על מקומות הישיבה ואין בקשות לתשלום על כל תוספת קטנה".

הם גם מסתדרים עם נושא המזון הכשר, "בימים רגילים אין בעיה להסתדר פה מבחינת אוכל, המצרים ממש עוזרים. אנחנו מבקשים ירקות שלמים ודגים ישר מהים ועושים אותם בנייר כסף על המנגל או אוכלים גבינות. בגלל החג הבאנו איתנו המון אוכל, חטיפים כשרים לפסח ומצות".

על חופי טאבה או דהב הזהובים, לילה בחדר זוגי מפנק על בסיס "הכל כלול", יעלה בין 40 ל־300 שקלים ללילה. זוג עם שני ילדים יכול לסגור חופשה של שבוע, כולל אוכל, בקצת יותר מ־1,500 שקלים, חצי מהמחיר לחופשה מקבילה באילת.

נתן אביאל, חרדי בן 28 מירושלים, כבר נסע חמש פעמים בחצי שנה האחרונה לסיני. לכבוד החג, לקח איתו אביאל את כל משפחתו. "אמא שלי חששה מזה, היא הייתה מפחדת עליי. באחת השיחות אמרתי לה 'את עוד תבואי איתי' והנה זה קרה", הוא מספר. "עד עכשיו בכל הפעמים שהייתי כאן לא נתקלתי בשום דבר מפחיד, ואני עם חזות יהודית בולטת ולא מנסה להסתיר".

גם משפחתו של אביאל סחבה איתה את האוכל לחג, "אני הפעם פה עם כל המשפחה, אז התארגנו כמו שצריך, הבאנו בלוני גז וצידניות עם בשר, ביצים והרשימה עוד ארוכה. אנחנו מבשלים כאן הכל ולא מסתמכים על שום מאכל מקומי מלבד ירקות ושתייה".

ליל הסדר בסיני

וכמו כל מקום בעולם גם בסיני התקיים לו סדר פסח ענק בהשתתפות מאות ישראלים. אודליה ליונגר, אישה דתיה, נשואה ואם לשלושה מאשקלון, חגגה אותו עם עוד 300 ישראלים אותם קיבצה יחד בסיני, כדי להנציח את הוריה. "לפני שנתיים וחצי אבא שלי נפטר, התחלתי להגיע לסיני בכדי לנקות את הנפש", מספרת ליונגר. "הייתי מגיעה כל פעם לחוף מסוים שמאוד אהבתי ובו הייתי משאירה את כלי הבישול שלי. הרבה אנשים בחוף היו מבקשים רשות להשתמש בכלים כדי לשמור כשרות ואני כמובן איפשרתי בכיף".

"לפני בערך חצי שנה גם אמא שלי חלתה בסרטן. היא נפטרה לפני כשלושה חודשים, היה לי קשה, שהיתי הרבה בסיני והתחלתי לגלגל בראשי רעיון לפרוייקט לזכרם", מספרת ליונגר ל'ידיעות אחרונות'.

ליונגר הקימה את קבוצת הפייסבוק "אוהבי סיני שומרי כשרות". "בהתחלה שאלתי בפייסבוק אם מישהו רוצה שיהיה 'חוף כשר' לפסח, ואמרתי שאני מוכנה לארגן במידה ויהיה ביקוש. לפוסט הזה הגיבו מעל 300 תגובות, זה הפתיע אותי אבל ואמרתי לעצמי שאני אתחיל בנסיון". ליונגר התחילה מסופי שבוע כשרים בחוף טרם פסח. "כדי לראות איך להתנהל לוגיסטית. הקמתי מסעדה במספר חופים שונים בסיני, הכשרתי מטבחים, קניתי כלים חדשים. בסוף השבוע הראשון היינו שש בנות וחששתי שזה משהו שלא הולך להתקדם. בסופש השני הגיעו מעל 30 אנשים ובשלישי יותר, ואז הגיע פסח והגיעו מעל 300 אנשים שומרי כשרות".

ליונגר, בעלה ושלושת ילדיה חגגו את הסדר בסיני ונכון לעכשיו היא מתכננת להמשיך עם סופי השבוע הכשרים בחצי האי גם לאחר הפסח. "יש ביקוש ואני מרגישה מסופקת מזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר