שימור מורשת יהדות פקיעין: שיפוץ בית הכנסת העתיק

אתרי המורשת היהודיים קמים לתחייה בפרוייקט מיוחד של המשרד לירושלים ומורשת, וההיסטוריה לא רק נשמרת אלא גם מהווה אתר תיירות אטרקטיבי עם ערף מוסף חינוכי וערכי. אם עוד לא ביקרתם שם, הגיע הזמן (אקטואלי, שיווקי)

בית הכנסת העתיק בפקיעין. (צילום: יחצ)

תכנית "ציוני דרך" של המשרד לירושלים ומורשת בראשות השר אלקין, יצאה בפרוייקטים נחבים לעורר מחדש את אתרי המורשת ההיסטוריים היהודיים בארצנו.

"מטרתנו היא להזכיר נשכחות לציבור הישראלי הרחב", כתב השר אלקין, "ולהביאו להתרגש מחדש מהמפגש המרתק עם ההיסטוריה שלנו, בת אלפי השנים".

כחלק מפרוייקט הענק בוצעו לא רק עבודות תשתית לשימור אתרי המורשת והזהות היהודית-הישראלית, אלא גם דיגיטציה של הארכיונים והקמת פורטל מרכזי, נושא הלשון והספרות העברית,תיעוד היסטורי ענף עווד ועוד.

כך, זכתה גם יהדות פקיעין לתחייה מחודשת דרך שיפוץ ושיקום בית הכנסת העתיק בפקיעין המהווה עדות לרצף ההתיישבות היהודי בכפר ולקשר עתיק-יומין בין היישוב היהודי לארץ ישראל.

שיפוץ ושיקום בית הכנסת העתיק נעשה על ידי תכנית "ציוני דרך" נעשה לאחר סקירה שנעשתה במקום והגילוי כי במבנה בית הכנסת מצויים ליקויים רבים וכי הוא זקוק לשיפוץ ושימור נרחב מפגעי הסביבה והזמן. כן גם שומרו פריטים בבית הכנסת כמו גוויל ספר תורה שגילו מוערך במאות שנים.

השימור והשיקום בוצעו באמצעות המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, ובשיתוף עם עמותת ״בית זינאתי״. לפעולות אלה קדמה עבודת מחקר ותיעוד נרחבת של החיים היהודיים במקום לאורך הדורות על ידי מכון יד בן צבי.

נכון, נגמר חול המועד, אבל החופשה לא נגמרה ואנחנו עדיין בבין הזמנים. אם אתם בדרך לצפון, פשוט תעצרו בפקיעין כדי להכיר מקרוב את ההיסטוריה שלנו, ולהיטען בחוויה מיוחדת במינה.

כפר פקיעין - הקהילה היהודית העתיקה בימינו

מה קורה שם? הכפר פקיעין הוא ישוב בין אלפי שנים השוכן בבקעת פקיעין בגבולו הצפון-מזרחי של הגליל המערבי. בפקיעין התקיימה התיישבות יהודית עתיקת יומין ולפי המסורת נמשכה ברצף מאז תקופת בית שני. כיום, משפחת זינאתי היא המשפחה היהודית היחידה שנותרה בכפר מרצף ההתיישבות היהודית הקדום. ממשפחה זו נותרה בכפר, למעשה, רק אישה אחת: מרגלית זינאתי, הנמצאת בשנות ה-80 לחייה. בעקבות פועלה לשימור יהדות פקיעין, זינאתי נבחרה להדלקת משואה בחגיגות ה-70 למדינה בהר הרצל.

בכפר תמצאו בית הכנסת העתיק, מערה שמכוסה בעץ חרוב עתיק ולפי המסורת הסתתרו בה רשב"י ובנו אלעזר כשברחו מהרומאים, מרכז המבקרים "בית זינאתי" ובו ביתםה עתיק של המשפחה, מוזיאון, מיצג אור קולי ומפע תיאטרון. במרכז מתקיימים סיורים מודרכים בבית הכנסת, ועוד ועוד.

מתי אפשר להגיע? ‫במהלך השבוע, ראשון-חמישי, בין השעות 9:00-16:30, ביום שישי 9:00-13:00.

כמה עולה? דמי הכניסה לכפר פקיעין ללא עלות (פעילויות אחרות של עמותת בית זינאתי הינן בתשלום)

לפרטים נוספים על תכנית "ציוני דרך" ושימור מורשת יהדות פקיעין לחצו כאן >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר