כחלון נעדר

נתניהו מבקש למנוע מהבג"צ לפסול חוקים

עימות בישיבת ראשי הקואליציה סביב פסקת ההתגברות לחוק המסתננים שנועדה למנוע מבג"צ לפסול את החוק ובליכוד רוצים לחוקק חוק חדש שיימנע מבג"צ לפסול כל חוק (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודיע הצהריים (רביעי) במהלך ישיבת ראשי הקואליציה, כי יתמוך לקדם את פסקת ההתגברות לפי המודל הבריטי כפי שהציע השר יריב לוין ולא רק בחוק שיעסוק בנושא המסתננים לישראל והחלטות בג"צ לפסול חוקים בנושא. יו"ר 'כולנו השר משה כחלון, נעדר מהישיבה והודיע, כי יתמוך בחוק נקודתי לבעיית המסננים.

לאחר הישיבה היום והחלטת נתניהו לתמוך במהלך - רחב יותר מאשר מבקש השר נפתלי בנט - ביום ראשון בישיבת ראשי קואליציה יתקיים דיון, כדי לקדם את החקיקה לאלתר. מה שעלול להוביל למשבר קואליציוני עם סיעת 'כולנו' המתנגדת.

פסקת ההתגברות, נועדה למנוע מבג"צ לבטל חוק שלטענתו סותר את חוק היסוד של כבוד האדם וחירותו או חוקי יסוד אחרים שנחקקו בשנת 1992 ובכך בעצם החוק החדש מראש נועד להתגבר על חוקי היסוד ולמנוע את ביטולו. כוחו של בג"צ מאז המהפכה החוקתית שהוביל אהרן ברק גדל מאד וכבר שנים ארוכות שבימין רוצים להקטין את כוחו ולמנוע ממנו לבטל חוקים שהכנסת חוקקה.

השר לוין אמר במהלך הישיבה לשר נפתלי בנט: "אתם רוצים רק פסקת התגברות נקודתית. ההצעה הזאת חלשה, אנחנו רוצים לקדם הצעה יותר חזקה ורחבה. אני דיברתי עם ח"כ בצלאל סמוטריץ והוא הודה שההצעה שלו בעייתית ושיש מודלים טובים ממנה".

"לדוגמה - המודל הבריטי טוב יותר מההצעה שאתה (בנט. י-כ) מדבר עליה. היא הוגשה בעבר וחתומים עליה יואל חסון, אביגדור יצחקי וסיעות חרדיות. ייתכן ונצטרך בהמשך פשרה, כי צריך להעביר את החוק במליאה, אבל אני מאמין שצריך ללכת על מהלך רחב יותר שיש לו יותר קונצנזוס. ללכת היום רק על פסקת התגברות נקודתית זה יגרום נזק כי לא יעמוד בבגצ, כמו שהיה בפסקת ההתגברות בחוק הגיוס".

במהלך הישיבה התפתח עימות כאשר השר בנט אמר: "בואו נכנס ועדת שרים לחקיקה כבר היום אחר הצהריים כדי לאשר את פסקת ההתגברות הרחבה. הגיע הזמן לעבור ממילים למעשים".

ראש הממשלה סירב ואמר שצריך לבחון אופציה חלופית.

בנט: "היו המון שנים, הגיעה העת להכריע. אני חושש שאם לא נהיה נחושים זה יהיה מסר שגוי למסתננים ולעולם".

השר אריה דרעי: "זה יכול לפגוע במענה של בג"צ בעניין אוגנדה".

בנט: "זה לא שווה כי זה יקרוס, פסקת ההתגברות היא הפתרון".

ראש הממשלה: "נכון".

יריב לוין: "בואו נקדם את ההצעה הבריטית - אי יכולת של בית המשפט לפסול חוקים".

בנט: "יש לכם הצעה כזו כרגע?".

לוין ורוה"מ: "לא".

בנט: "אוקיי, אז בואו נכנס היום ועדת שרים לחקיקה ונעביר פסקת התגברות. אם לא היום - לכו תדעו מתי כן. אם תהיה הצעה בריטית - מראש אני מודיע שאתמוך".

בליכוד תקפו את השר בנט ואמרו: "בנט היה לחוץ לאשר היום את הצעת החוק שלו. כששמע מיריב לוין שיש הצעת חוק נרחבת יותר וחזקה יותר, הוא עצר. כל ראשי המפלגות הסכימו שהמודל הבריטי שרה"מ מציע משמעותי יותר מהצעת החוק של סמוטריץ, כולל סמוטריץ עצמו שאמר ליריב לוין הבוקר שההצעה שלו 'בעייתית'".

השר גלעד ארדן התייחס לנושא וכתב בטוויטר: "‏יש לנו הזדמנות הסטורית לתקן את האיזון שהופר בין רשויות השלטון. יש לנו אפשרות להחזיר את יכולת ההחלטה והמשילות שנפגעה, בגלל מדיניות ״הכל שפיט״.לא הכל שפיט! יש נושאים לאומיים ,שבהם העם מצפה מנבחריו להחליט מבלי שאף גורם יתערב. חייבים לחוקק את חוק יסוד החקיקה ואת פסקת ההתגברות הרחבה".

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד מסר בתגובה: "שוב הממשלה מנסה לפגוע בבית המשפט העליון. זו לא פסקת ההתגברות זו פסקת ההתגרות- הממשלה הזאת מתגרה בשלטון החוק פעם אחר פעם מנסה לרמוס את ערכי הדמוקרטיה ואנחנו לא ניתן לה לעשות את זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר