'חוק השואה' ב'מצעד החיים'

ריבלין הטיח בנשיא פולין: "צל גדול מעיב על היחסים שלנו"

נשיא המדינה ריבלין נועד עם נשיא פולין דודה, שעות לפני 'מצעד החיים' בפולין, והטיח בו כי "פה הייתה קרקע שאפשרה לנאצים לעשות ככל העולה על רוחם" • דודה: "לעולם לא עוד" (חדשות)

ריבלין ודודה במצעד החיים (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

המחלוקת העזה שפרצה בין ישראל לפולין בעקבות "חוק השואה" הפולני, באה לידי ביטוי גם במהלך מצעד החיים שנערך בפעם ה-30 בפולין, ועמדה במרכז פגישתם של נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא פולין אנדז'יי דודה, שנערכה לפני המצעד, שיצא ממחנה ההשמדה אושוויץ לאתר מחנה בירקנאו.

במהלך הפגישה ביניהם, הטיח ריבלין בנשיא הפולני: "אנחנו מעריכים מאוד את כל מי שמסר נפשו על מנת להציל יהודים, אבל היו גם תופעות אחרות. אנשים שרצחו וירשו. פה הייתה קרקע שאפשרה לנאצים לעשות ככל העולה על רוחם לא רק בפולין אלא בכל אירופה".

המשלחת הביטחונית לפולין (צילום: דובר צה"ל)

ריבלין ודודה מובילים את מצעד החיים, יחד עם ראשי מערכת הביטחון - הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך, ראש השב"כ נדב ארגמן וראש המוסד יוסי כהן.

במהלך המצעד הפגינו מספר פולנים נגד 'חוק השואה' ונשאו שלטים עליהם נכתב: "אנחנו מתנצלים" ו"מבקשים סליחה על האנטישמיות הפולנית".

הרמטכ"ל בפולין (צילום: דובר צה"ל)

"אתה צריך להבין את ההרגשה של העם היהודי בישראל", אמר ריבלין לדודה. "אנחנו רואים בשואה תוצאה של אנטישמיות שהובילה לשחיטה של העם היהודי מתוך אידיאולוגיה נאצית שפרחה על קרקע פולנית. יש לנו הערכה לבירור הפנימי ולחשבון הנפש של החברה הפולנית, אך יש גם אי הסכמה עמוקה שעליה שוחחנו. אנחנו תובעים כי פולין תמשיך להיולת מחויבת למחקר מקיף ובלתי מוגבל על המאורעות והתהליכים מתקופת השואה.

"כך הוסכם בין המדינות וכך ראוי שיהיה. על המדינאים מוטלת החובה לעצב את העתיד. על ההיסטוריונים מוטלת החובה לתאר את העבר ולחקור את ההיסטוריה. אסור שנחרוג האחד לתחומו של השני. שיתוף הפעולה בין ישראל, פולין והעם היהודי בהנצחה, בזיכרון, בחינוך ובמחקר הוא הדרך להעביר את לפיד הזיכרון והאחריות לדורות הבאים".

המפכ"ל והרמטכ"ל בדרך לפולין (צילום: דוברות המשטרה)

הנשיא הוסיף כי "חשוב שיהודים וישראלים יכירו את ההיסטוריה היהודית של פולין על שלל גווניה. חשוב שבני נוער ומבוגרים בפולין יכירו וילמדו על מה כל שקרה כאן בימי מלחמת העולם השנייה. אני מעריך מאוד את שיתוף הפעולה של ממשלת פולין והמוזיאון הלאומי באושוויץ עם 'מצעד החיים', ואני מקווה שנמצא את הנתיב הנכון להמשיך ולשלב זיכרון, מחקר וחינוך לטובת הדורות הבאים".

נשיא פולין אמר: "המפגש שלנו פה הוא כבוד גדול, אך גם עדות לאסון הגדול שקרה כאן. אנחנו נפגשים פה ב'מצעד החיים' כעדות לזיכרון שואת היהודים. אנחנו אומרים לעולם דווקא מכאן, מהמקום שבו בוצע האסון הנוראי הזה, שלעולם לא עוד. אנחנו קוראים לעולם כולו לראות לאן יכולה להוביל שנאת זרים, אנטישמיות. זוהי זעקה לעולם כולו לזכור כי בני אדם חייבים להתייחס בכבוד האחד לשני וכי לעולם לא עוד".

משלחת צה"ל בפולין (צילום: דובר צה"ל)
המשלחת בפולין (צילום: דובר צה"ל)

דודה הוסיף כי "יהודים רבים כל כך הקריבו את חייהם לאורך השנים למען פולין ועצמאותה וקבריהם פזורים בכל פולין לא מפני שנרצחו אלא מפני שהם נלחמו כדי שפולין תוכל להתקיים בעצמאותה. אדוני הנשיא אני רוצה לשוב ולהדגיש - יש לנו מחלוקת גדולה באשר לתיקוני החוק שעברו בפרלמנט הפולני שנבדקים היום בבית הדין, אבל אני רוצה להבהיר שוב שבשום שלב לא רצינו לחסום את העדות. להפך, רצינו להגן על האמת ההיסטורית ואני כמנהיג רוצה לעשות את זה בכל מחיר גם כשהיא קשה לנו.

"אני לא מפחד לומר שהיו אנשים שצריך לגנות את התנהגותם אבל היו גם אנשים שצריך להיות גאים בהם. היו שלטונות שניסו להגן על היהודים אבל גזרו על המגנים האלה מוות. אנחנו לא מתכוונים לחסום את העדות, גם לא את העדות הקשה. אדוני הנשיא אני חושב שצעידתנו המשותפת כאן תבהיר לעולם כולו שלעולם לא עוד".

הרמטכ"ל בפולין (צילום: דובר צה"ל)

משלחת צה"ל ומשלחת המשטרה למצעד החיים טסו יחד במטוס של חיל האוויר. הרמטכ"ל אמר עם נחיתתו לחברי משלחת ראשי הארגונים הביטחוניים כי "אני ראש המטה הכללי של צה"ל וראש משלחת צה"ל לפולין בשנת ה-70 למדינת ישראל מתחייב ואומר - לעולם לא עוד".

מפכ"ל המשטרה אלשיך הקריא עם הנחיתה את פקודת יום הזיכרון לשואה והגבורה שהופצה לכל השוטרים ואמר: "אנו מופקדים על שמירת ביטחונה של מדינת ישראל, בימים שבהם אופי האיומים מעביר עוד ועוד נטל ביטחוני לכתפי משטרת ישראל. אנו מופקדים גם על שמירת חוסנה החברתי והמוסרי של מדינת ישראל מפני כל האיומים מבית. בעוד ימים ספורים, נחגוג עצמאות. עוצמתה של המדינה וחוסנה החברתי, הם התשובה הניצחת למזימת הצורר.

המפכ"ל מקריא את פקודת יום הזיכרון (צילום: דוברות המשטרה)

"שוטרי ולוחמי משטרת ישראל מופקדים על הבטחת קיומה המוסרי של החברה בישראל. זוהי משימה חשובה לא פחות, מן ההגנה על גבולות המדינה ולעיתים חשובה אף הרבה יותר. בהבטיחנו את דמותה המוסרית, הערכית והדמוקרטית של מדינת ישראל, בשמירתנו על זכויות הפרט והאחר בחברה, בעמידתנו על עקרונות השוויון והצדק, בכל אלו, אנו מציבים את הדמות האנושית ההפוכה בתכלית, לדמותם של לובשי המדים הנאצים שביצעו ואפשרו, את הפשע הנורא בתולדות האנושות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר