הקרב על החינוך החרדי בניו יורק

האדמו"ר מסאטמר: "הם חושבים שאנחנו כמו הטליבאן"

האדמו"ר מסאטמר בראיון נדיר למגזין 'עמי' האמריקאי חושף את מאחורי הקלעים של המאבק על עצמאות החינוך היהודי אורתודוקסי בניו יורק וההישג הגדול שהושג במהלך ליל הסדר (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: יוסי גולדברגער ואברמי ברגר)

באורח נדיר העניק האדמו״ר מסאטמר ראיון מיוחד למגזין עמי באנגלית בו הוא מתייחס לסוגיה הבוערת המסעירה את יהדות ארצות הברית על ניסיונות ההתערבות בתכני הלימוד במוסדות החינוך החינוך החרדיים.

כפי שפורסם ב'כיכר השבת', בעקבות עתירה של ארגון המאגד בתוכו יוצאים בשאלה המבקשים לכפות לימודי ליבה בתלמודי תורה ובישיבות נוצר חשש גדול בקרב מנהיגי ועסקני היהדות החרדית על התערבות מדינת ניו יורק בתכנים תוך לימוד נושאים שאינם ראויים ואינם תואמים ליסודות היהדות וגדרי ההלכה.

כזכור, פורסמה ב'כיכר השבת' שיחתו של הרבי מסאטמר במהלך ימי חול המועד פסח בה סיפר על ההצלה הגדולה שהייתה בערב החג כאשר ברגע האחרון הצליח הסנטור שמחה פלדר להשפיע בנושא החשוב באמצעות חיקוק חוק חדש שיאפשר להם באופן רשמי שלא ללמוד את לימודי הליבה שנדרשו מהם על פי החוק הקיים עד היום.

שער המגזין

בראיון לעורך מגזין 'עמי', הרב יצחק פרנקפורטר, חושף הרבי את הקשר ההדוק שלו עם הסנטור כאשר בערב יום טוב ביקש ממנו להיות שליח להציל את האידישקייט בניו יורק. הרבי מספר את ההשתלשלות כאשר בחוק החדש אין סיכון לחינוך החרדי.

"כל מי שמצוי בפרטים יודע מה המשמעות של הסיעתא דשמיא. אם החוק לא היה משתנה כמו שפעלנו הייתה סכנה שבית המשפט היה כופה עלינו את הלימודים. הודו להשם כי טוב כי לעולם חסדו", אומר הרבי בקורת רוח ומסביר: עלינו להודות ליושב במרומים על ההצלה.

הדמוקרטים והרפובליקנים היו בעימות על הנושא כאשר הדמוקרטים ביקשו לכפות את הלימודים המדעיים גם בבתי הספר היהודים הפרטיים והרפובליקנים היו נגד ההתערבות. הסנטור שמחה פלדר המייצג את האוכלוסייה האורטודוקסית ניסה לגשר בין המפלגות ולמנוע את ההתערבות והפיקוח על המוסדות.

שמחה פלדר עם האדמו"ר

הרבי במשך שעה מגולל בפני הרב פרנקפורטר בפגישה במעונו בקריית יואל את פתרון הפרשה. כשבמענה לשאלת העיתונאי האם לפרסם את פרטי הנושא הרבי אמר כי צריך לדבר בפומבי על החינוך האיכותי של הציבור החרדי כשבעקבות כך כולם מקנאים בו.

"אם יש מנטשלאכקייט גם אם יש עניות הכל פורח. בלי השכלה מיוחדת ובלי כסף מעבר לים כולם נושאים באחריות ובעול ומפרנסים את משפחותיהם בכבוד", מצהיר הרבי.

"לפני 70 שנה באו הצדיקים מנהיגי היהדות החרדית והקימו את עולם התורה בארה״ב. כיום יש כ-200 אלף ילדים בחינוך היהודי בניו יורק מציין הרבי ולאורך השנים מדובר במאות אלפים שלמדו בבתי הספר האלה.

"אנחנו מחנכים לא רק לתורה ומצוות אלא גם לאנושיות ולבין אדם לחבירו. הילדים הצעירים הופכים לבחורים ואז לאנשים ונישאים ואז הופכים לבעלי אחריות על המשפחה".

"באותן עשרות אלפי משפחות אין ברוך השם רוצחים, גנבים, פורצי רכבים. לא צריך לפרט לך מה קורה בשאר אמריקה על כל הפשעים שקיימים ברחובות. משפחה יהודית אורטוקסית זה רק ברכה", אומר הרבי ומוסיף, "כמובן שיש אנשים שמאוד מצליחים והופכים לעשירים ואנשי עסקים, בעלי חברות ומפעלים עוסקים ביצוא וייבוא זאת ללא תואר אקדמי ואפילו ללא השכלה תיכונית".

הרבי מתייחס גם לעניים ואומר, "אפילו אלו שלא מצליחים והם עניים הרי שהם לא הופכים לפושעים או שודדים. אפשר לבדוק במשטרה ולראות שבשכונות החרדיות בקושי קיימת פשיעה וזאת למרות העובדה שהילדים הגדלים שם לא לומדים לימודי חול".

פלדר בן בית בסאטמר

"הכאב והבושה זה המוסרים"

הרבי מוסיף: "הכאב שלנו והבושה הם אותם ׳מוסרים׳ שלמדו בחיידרים ובישיבות אבל בגלל שלא הצליחו בחיים הם מפיצים שקרים כאילו זה בגלל שלא למדו לימודים חיצוניים. הם מבקשים כביכול להציל את הילדים החרדיים ממזלם הרע. למרבה הצער הם מוצאים אוזן קשבת ברשויות הממשל. אם הם רוצים להיות שייגעץ שיהיו שייגעץ, אבל למה להרוס את כל החינוך הטהור שנבנה בעמל רב במשך 70 שנה?", תוהה הרבי.

לדבריו, דוד הרבי בעל ה'דברי יואל' כבר חזה בעבר את העתיד באומרו כי יגיע הזמן כאשר הפושעים שלנו המומרים להכעיס ינסו לפגוע בחינוך הטהור.

"הם חוטאים ומחטיאים" אומר פרנקפורטר, "בדיוק כך" משיב הרבי. "בתחילה הם מתלוננים בעירייה שהם לא מצליחים להשתלב במקומות עבודה כי למדו בחיידר ללא לימודי חול. הם נעזרים בעורכי דין ופועלים ללא לאות להצליח במערכה שלהם. הם פנו לבתי משפט, למשרד החינוך ולמועצת העיר ובסוף זכו לאוזן קשבת".

"מועצת העיר הקימה וועדה ולאחר דיונים הם שלחו מכתבים למוסדות החינוך בהם נכתב כי עליהם לשלב לימודי חול.
נהיה להם חושך בעיניים, מה הם יכולים לעשות? הם שכרו עורכי דין שניסו למצוא פשרה אולם ללא הועיל. בשלב זה פנו החוזרים בשאלה למחלקת החינוך במדינת ניו יורק ואז הבעייה גברה שכן הם פעלו ליזום מנגנון פיקוח והתערבות. זו הייתה", אומר הרבי, "ממש גזירת שמד כנגד 200 אלף ילדים יהודים במדינת ניו יורק. אם כלל הציבור היה יודע כמה היה חמור המצב היו יוצאים בתענית למניעת הגזירה, אולם רק העסקנים ידעו עד כמה המצב גרוע".

"העסקנים ביקשו לחוקק חוק חדש שיפתור את הבעיה מיסודה והיה צריך להתמודד בעיקר מול הדמוקרטים הנחשבים לבעלי דעות ליברליות. לא היה לזה לכאורה סיכוי בגלל ההתנגדות הנחרצת שלהם", מתאר הרבי.

ואז, חושף הרבי עלה הרעיון לקשור את חקיקת החוק החדש בהעברת התקציב. "היה זה רעיון של הרב יעקב סופר ודיברתי עם שמחה פלדר וביקשתי ממנו לשמור על היוזמה בסוד. מחנוכה פעלנו מאחורי הקלעים בשקט עד ערב חג הפסח אז כבר החוק עלה בצמוד לתקציב ובעצם המושל היה חייב לאשר אותו כדי להעביר את התקציב בזמן, דבר שהיה חשוב לו מאד מטעמי יוקרה".

הרבי עם המושל של ניו יורק, אנדרו קואומו

"כרגע אין עלינו חרב על הצוואר. אנו לא ממהרים ויש לנו זמן לפעול. להביא את המחליטים לשכונות היהודיות, להראות להם את החינוך את האידישקייט. אין להם מושג מה זה יהדות. הם חושבים שזה כמו טאליבן לכן אנחנו צריכים להראות להם שהציבור החרדי הם אנשים נורמליים, אחראיים. לכולם יש בית נחמד עם ילדים מחונכים. אנחנו פועלים עם לוביסטים, ועורכי דין, אולי זה ייקח שנה שנתיים אבל בעזרת השם זה ייפתר", מקווה הרבי.

עורך עמי: "שמחה פלדר אמר לי שהחוק נחקק ע״י עורכי הדין שהרבי מימן?"

"נכון", מאשר האדמו"ר מסאטמר וחושף את מעורבותו העמוקה בנושא. "ההישג שלנו זה שתלמודי התורה לא עוברים על החוק ואין חשש מיידי להתערבות".

"החוק אינו מושלם", מודה הרבי ומסביר כיוון שהוא הסתיים רק בשעת כניסת החג ופלדר כבר נאלץ ללכת לביתו והמצב עדיין מדאיג כיוון שמחלקת החינוך של המדינה עוד רוצה לפקח על תלמודי התורה אולם קיים אורך נשימה. "הקב"ה סידר את הדברים כבר לפני כמה שנים שיהיה מצב של 50 אחוז נגד 50 אחוז ושהקול של שמחה פלדר יהיה המכריע בנושא התקציב ורק כך זה הצליח", אומר הרבי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר