בתשובה נוקבת

הרב מוצפי על סגולת חלת מפתח: זה רציני?

הגאון רבי בן ציון מוצפי התייחס לנושא הסגולה לפרנסה להכין חלה בצורת מפתח והבהיר כי ללא קיום המצוות, והקפדה על כל פרוטה וביטחון בהשם אין לכך כל ערך (אקטואלי, יהדות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

בשבת זו, שבת לאחר הפסח, נוהגים עמך בית ישראל לאפות חלות בצורת מפתח, כסגולה לפרנסה. אך הגאון רבי בן ציון מוצפי, מגדולי הפוסקים הספרדים, מבהיר את הנושא ומוריד את רף ההתלהבות.

בתשובה לשאלה בנושא הגיב הגר"ב ציון מוצפי: "תאמר לי בבקשה, נראה לך שאדם לא ידקדק במצוות, לא יקפיד על כל פרוטה ופרוטה, לא ישים מבטחו בה' יתברך שהוא זן ומפרנס לכל, ויאכל חלה בצורת מפתח ותהיה לו פרנסה? זה רציני?".

הרב הוסיף וסיים: " זה רציני? הרי גם אם יאכל את המפתח עצמו עם המחזיק מפתחות - זה לא יעזור".

יצוין, המקור הראשון שבו נזכרה הסגולה הוא בספרו של הצדיק רבי אברהם יהושע העשיל מאפטא זי"ע בעל ה"אוהב ישראל" וזהו לשון קדשו: "המנהג הוא מימים קדמונים לנקוב את החלות בשבת שלאחר פסח במפתחות. ונעשה על החלה צורת מפתח, ומנהג ישראל תורה הוא וצריך טעם. כבר ביארנו טעמים ע"ז לעיל. והנה יש עוד לאלו המילין טעם א´ ע"פ פשוטו כי הנה בעת הזאת כשאכלו ישראל מן המן מהקרבת העומר ואילך לא אכלו עוד מן המן כמש"ה ויאכלו ממחרת הפסח מעבור הארץ".

"ואמרי´ בגמרא ממחרת הפסח אכול עד השתא לא אכול ומאז התחילו לאכול מתבואת הארץ. והיו ישראל צריכין לפרנסה כי עד עתה היה להם המן. וזאת ידוע שלכל דבר יש שער כמו שאנחנו מתפללין שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה. ומזה נשתרבב המנהג להיות עושין צורת מפתח על החלות לרמז שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה. (אוהב ישראל לקוטים דף קט, מהרה"ק)".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר